Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, OPERA EN OPERETTE, WERELDMUZIEK

14 Februari 2007

Bijzondere Carmen van La Cuadra de Sevilla

Carmen door La Cuarda de Sevilla Carmen door La Cuarda de Sevilla Carmen door La Cuarda de Sevilla
Door Mieke Kreunen met foto's van Robert Ramos en Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)


Op dinsdag 13 februari ging een echt Andalusische opera naar het verhaal van Carmen in première in Carré. De Carmen van La Cuadra de Sevilla is authentiek, rauw en gepassioneerd en is gebaseerd op het oorspronkelijke verhaal van de sigarenmaakster Carmen de Triana. Het is een theatervoorstelling met flamenco, muziek, dans, zang en een prachtige witte hengst bereden door een picador. Waar in de geromantiseerde Carmen van Bizet het verhaal vooral wordt verteld door de zang, staat in deze Carmen de dans centraal. De expressieve dans wordt aangevuld met cante jondo (klagende zang) door zigeuners en de eenvoudige maar zeer indringende klanken van kornetten en trommels.

De Spaanse regisseur en theatermaker Salvador T ¡vora verdiepte zich in de geschiedenis van de jonge gedreven Carmen in het Sevilla van het begin van de vorige eeuw. Ze stond niet alleen bekend vanwege haar turbulente liefdesleven maar ook vanwege haar strijd tegen het sociaal onrecht waar zij en haar collega sigarenmaaksters onder leden. Lalo Tejada (Carmen) zegt over haar rol: "Zij was geen genie, je moet haar niet vertolken als een intelligente vrouw. De dierlijke kant van haar karakter is heel belangrijk. Ze heeft een sterk instinct. Zij wil degene zijn die beslist. Ze heeft heel intens geleefd maar ook heel gevaarlijk". Carmen door La Cuarda de Sevilla Carmen door La Cuarda de Sevilla Carmen door La Cuarda de Sevilla

In de legende krijgt de vrijgevochten zigeunerin Carmen een relatie met een Baskische militair Don José. Dat geeft problemen door het verschil in sociale klasse maar ook door Carmen's activiteiten als voorvechtster van rechten voor de werkende vrouw. Don José komt in de gevangenis terecht als hij tijdens een handgemeen over Carmen een officier van zijn regiment verwondt. Carmen blijft hem trouw en bezoekt hem in de gevangenis en als hij vrijkomt zetten zij hun hartstochtelijke liefdesrelatie voort. Dan wordt Carmen verliefd op Lucas, de picador op het sneeuwwitte paard. Don José's trots is diep gekrenkt en hij kan niet verdragen dat Carmen voor iemand anders kiest dus hij vermoordt haar met een bajonetsteek, waarna hij zelf enige tijd later wordt geëxecuteerd.

Erg dominant in de voorstelling zijn de klanken van het 26-koppig orkest met kornetten en trommels. De muzikanten in hun militaire kostuums vullen niet alleen de piste maar ook de ruimte met het schelle geluid dat hier en daar in de oren en door de ziel snijdt. Overigens worden in het stuk wel drie delen van Bizets Carmen gebruikt: Habanera, Aragonaise en de prelude van de eerste acte waarop de picador Carmen het hof maakt. Het 'gelikte' orkestwerk vormt een wonderlijk contract met het geluid van de kornetten, trommel en gitaren.
Lalo Tejada is een vurige Carmen die in niet alleen gepassioneerd is maar ook de erotische kant van haar personage laat zien. Zij heeft aan Marco Vargas (als Don José) een uitstekende tegenspeler. Ik stond versteld van het volume van de zang van de sigarenmaaksters (Ana Real, Rosa Angeles en Maria Tavora). Een hoogtepunt uit de voorstelling is absoluut de dans van Carmen met de picador (Jaime de la Puerta) op zijn witte paard. Ook hier geen gelikte hogeschoolrijderij maar een gepassioneerde dans van man en paard samen met de in het rood gekleedde vrouw.

Carmen door La Guarda de Sevilla Yolanthe Cabau van Karsberen met de picaro te paard Picador met vlnr Hans Liberg, Ans Markus, Sandra Reemer, Carmen, Maria van der Hoeven en Harry Mens

De Carmen van is een bijzondere beleving. Relatief eenvoudige uitingen vormen samen een schitterende pure vertolking van het verhaal van Carmen die tijdens haar leven door allerlei omstandigheden in het nauw werd gedreven: de wens om vrij te zijn ook al ben je arm, vrouw, arbeidster en zigeunerin. En in dat opzicht is deze legende ook nog altijd actueel want ook nu nog zijn er vrouwen die met die issues worstelen. De dans is schitterend, expressief en een genot om te zien. Ik moest aan het geluid van het orkest erg wennen maar gaandeweg de voorstelling lukte dat aardig. Het gitaarwerk is virtuoos en ik vond het luiden van de klokken in de gouden poort een schitterende vondst. Producent heeft met deze Carmen in ieder geval weer iets heel bijzonders in huis gehaald.

De voorstelling is nog te zien tot en met 21 februari in Carré in Amsterdam en kaarten zijn te ondermeer bestellen via de Carrélijn: 0900-2525255 (dagelijks van 09-21 uur) of Top Ticket Line: 0900-3311333 (dagelijks van 10-22 uur).

- website

Cast:
- Carmen
- Don José
- picador
Juan Jose Diaz, Hugo Sanchez en Fancisco Carrasco - dans
Ana Real, Rosa Angeles en Maria Tavora - zang
Manuel Berraquero, Miguel Aragon en Jose del Valle - gitaar
Banda de Cornetas y Tambores del Santisimo Christo de las tres Caida - orkest
- regie
Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.