Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

11 Februari 2007

Première Heartland door het Scapino Ballet

De Bruiden Beautiful Freak Die suche nach dem Kleid
Door Claudia Gielen met foto's van Bert Holtmann (klik voor groter)

Met Heartland presenteert Scapino Ballet Rotterdam drie voorstellingen, gemaakt door de drie vaste choreografen Ed Wubbe, Marco Goecke en Georg Reischl. Drie dansstijlen die de virtuositeit en veelzijdigheid van de Scapino dansers tonen. Het bindende element tussen de drie dansstukken is de fascinerende individuele stijl en karakter van elk van de Scapino-dansers.

Die suche nach dem Kleid
“En toen we dan echt aan het walsen sloegen en als hemelsferen om elkaar heen tolden, was het eerst wel een beetje, omdat een enkele het maar kan, een rare warboel &hellip Nooit is het me zo gemakkelijk afgegaan. Ik was niet meer van deze aarde.” Zo wordt deze voorstelling aangekondigd in de folder van Scapino.
Op onheilspellende muziek bewegen zes mannen en zes vrouwen zich tussen een decor van grote vellen wit papier, als lakens aan een lijn. Een paar dansers dragen rokken van papier. Een verwarde vrouw plukt met luid gekraak de rokken van de lichamen. Dan ontstaat tussen de individuen een soort communicatie waarbij er “hey” wordt geroepen en dansers elkaar met kletsende geluiden aanraken. Als de muziek overgaat in een wals van Tsjaikovski breekt de zon door op het podium. Er ontstaat meer eenheid in de bewegingen en er worden gelukskreten geuit. Het decor wordt een muziekinstrument, de dansers zijn de marionetten van de muziek en de muzikanten worden dansers in bevroren poses op het toneel.
De perfecte harmonie tussen dans, decor en live muziek van een strijkensemble geven de voorstelling een intense sfeer. Het oorverdovende applaus aan het einde is terecht.

Choreografie: | Muziek: Michiel Jansen en P.I. Tsjaikovski, wals uit ‘Serenade’ live uitgevoerd door Vera van der Bie “ viool, Nina Hitz “ cello, Michiel Commandeur “ viool, Baptist Kurvers “ altviool en Pieter Smitshuizen “ contrabas | Gedanst door: Bryndis Brynjolfsdottir, Bonnie Doets, Nicole Kohlmann, Maartje Lawrence-Hermans, Sherida Lie, Ralitza Malehounova, Lucas Jervies, Tadayoshi Kokeguchi, Mischa van Leeuwen, Brandon O’Dell, Mitchell-lee van Rooij, Rupert Tookey

De Bruiden Beautiful Freak Die suche nach dem Kleid

Beautiful freak
Twaalf mannen met ontbloot bovenlijf en zwarte broeken fladderen als vogels op muziek van tromgeroffel dat even lijkt op het tikken van de regen. In lijnen van voor naar achter en van links naar rechts springen, lopen en kruipen ze over het podium. Als niet bestaande beesten uit een sprookjesboek, met grommende en fluitende geluiden.
Je ziet weinig gezichten, maar de ruggen zijn door de belichting bijna grafisch. Door de trommelmuziek heen klinken flarden van liederen van Chet Baker. Zinnen blijven in de lucht hangen zoals “I can’t keep still” en “ Every time we say goodbye”. Dat is in overeenstemming met de dwangmatige, neurotische bewegingen die de dansers maken, alsof ze niet anders kunnen.
Het geroffel is af en toe zo dominant dat je er kippenvel van krijgt. Tegen het einde worden er cello’s (of zijn het contrabassen) op het podium gegooid. De betekenis hiervan is niet helemaal duidelijk. Daarna verliest de voorstelling wat vaart met meer stilstaande poses. Marco Goecke laat met Beautiful freak op een fantastische manier zien hoe elf mannen zich op wonderlijke wijze over het podium kunnen bewegen. Het publiek reageerde zeer enthousiast op deze voorstelling.

Choreografie: | Muziek: Chet Baker: ‘You’re my thrill’ , ‘I need your love so badly’ , ‘Everytime you say goodbye’ (CD ‘Let’s get lost’) en Michael J ¼llich (CD ‘Trommellieder’) | Gedanst door: Lucas Jervies, Tadayoshi Kokeguchi, Jan Kooijman, Ryan Lawrence, Mischa van Leeuwen, Brandon O’Dell, Rein Putkamer, Mitchell-lee van Rooij, Joaquim de Santana, Adam Ster, Rupert Tookey en Cleme Wermers


De Bruiden
Gehuld in romantische witte jurken dansen negen zelfbewuste vrouwen op Russische trouwliederen tegen de achtergrond van een wirwar van grijze draden. Geen keurig gearrangeerde bruiloftsdans zoals je van een klassiek ballet zou verwachten. Ed Wubbe brengt een versie waarin de bruiden hun individualiteit bewaren.
De choreografie van deze voorstelling bevat meer “Corps de ballet” dan de andere twee dansstukken van Heartland maar zonder perfecte synchronisatie. Er blijft steeds ruimte voor individuele interpretatie door de dansers. De lyrische bewegingen zijn erg sterk, de solo’s ingetogen maar niet spectaculair.
Tussen de klagende vrouwenstemmen door, hoor je in het midden van de voorstelling even een aangenaam stukje traditioneel Russisch mannenkoor. Dan gaat het weer door met huilende vrouwen die smeekbeden lijken te gillen. De muziek is over het algemeen erg rauw en onconventioneel. Dat geeft de voorstelling een zwaar karakter en daar moet je van houden. Maar het publiek leek er geen moeite mee te hebben en gaf een daverend applaus.

Choreografie: | Muziek: Igor Stravinski, Les Noces, uitvoering door het Prokrovsky Ensemble o.l.v. Dmitri Prokrovsky (CD Les Noces ‘The wedding’ and Russian village wedding songs, 79335-2 Elektra Entertainment 1994) | Gedanst door: Marlies Achthoven, Bryndis Brynjolfsdottir, Bonnie Doets, Nicole Kohlmann, Maartje Lawrence-Hermans, Sherida Lie, Ralitza Malehounova, Melanie Oger, Véronique Prins

- website
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.