Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

6 Januari 2007

Philip Catherine trio “ overtuigend, fris en swingend.

Foto Job Groot Foto Job Groot Foto Job Groot
Door René de Hilster, met foto's van Job Groot en Fred van Wulften (klik voor
vergroting). Gezien in het Bimhuis Amsterdam 22 december 2006.


Binnen de in Europa spelende jazzgitaristen neemt Philip Catherine een special plaats in. Deze in Londen geboren Belg is één van de grootste gitaristen van het continent. Aan stijlgrenzen doet hij niet. Tijdens zijn concerten komt er dan ook een mix aan invloeden voorbij waarbij één grote voorganger altijd duidelijk te horen en dat is zijn grote gitaarcollega Django Rheinhardt.
De inmiddels 64 jarige Catherine heeft een veelbewogen carrière achter de rug en speelde met vele groten der aarde. Een complete lijst opnoemen zou te ver voeren. Maar in dit verband mogen de namen van Chet Baker, Toots Thielemans, Charles Mingus en Dexter Gordon toch niet ontbreken.

In het, net niet uitverkochte maar wel gezellig drukke, Bimhuis speelde Catherine met een trio wat verder bestond uit bassist Philippe Aerts en drummer Mimi Verderame. Beide zeer goede en alerte begeleiders die binnen en buiten België een goede staat van dienst hebben opgebouwd. Foto Fred van Wulften Foto Fred van Wulften Foto Fred van Wulften

Opvallend was de frisheid en de gretigheid waarmee het trio speelde. Het klonk alsof ze de jazz pas een dag te voren hadden uitgevonden. Al was daar in de eerste twee stukken weinig van te merken. Philip en zijn begeleiders speelde zacht en voorzichtig en nergens sloeg de vlam in de pan. In het derde stuk, a letter for my mother, ruilde de olijke Belgische gitarist zijn akoestische gitaar in voor de elektrische en kwam hij pas echt goed op gang. Wat er in de genoemde brief stond zullen we nooit weten maar het was een pittig schrijven gezien de felheid en dynamiek waarmee dit stuk gespeeld werd. De rest van het optreden werd deze lijn vastgehouden; gitaarsolo’s die echt op je afkwamen, een verhaal vertelden en recht uit het hart schenen te komen; stevig werk van bas en drums en een mooie repertoire keuze van eigen composities en standards. Tijdens het spelen maakte Philip meerdere keren gebruik van zijn pedalen om zijn sound te verbreden en verdiepen. In de tweede set paste hij in twee solo uitvoeringen het gebruik van samples toe. Eerst speelde hij een chorus begeleiding, Dit nam hij op om het daarna te laten “Loopen” waar hij dan weer overheen speelde. Erg leuk om te horen en te zien. Want hij had er ook zelf duidelijk plezier in. ‘Als het lukt is het mooi, lukt het niet dan zien we wel’ zei hij laconiek.

In de tweede set begaf de elektrische gitaar het waardoor Philip gedwongen werd zich te beperken tot het akoestische apparaat. Dynamisch gezien wel een achteruitgang. Gelukkig bracht Onur Atama, een ook gitaarspelende, bewonderaar uitkomst en stapte het podium op om zijn gitaar aan Philip te overhandigen. Met wederom een elektrische gitaar in zijn handen kon hij weer alles uit de kast halen. In de toegift mocht de gulle uitlener zelfs een stukje meespelen en dat deed hij zeker niet slecht. Voor deze conservatoriumstudent duidelijk een eer om met de meester samen op het podium te staan.
Een prachtig optreden van één van de grote jazzgitaristen.

Philip Catherine - website

Line up:
Philip Catherine “ gitaar
Philippe Aerts “ bas
Mimi Verderame - drums


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.