Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

5 December 2006

Gijs Hendriks Nonet “ Dromerig, eigenzinnig en een tikje zwaarmoedig

Frans Cornelissen Gijs Hendriks Nonet Ilja Reijngoud
Door René de Hilster met foto's van Hans Frederiks (klik voor vergroting)

Als ik aan Utrecht denk dan moet ik altijd meteen aan Gijs Hendriks denken. Volgens mij zijn er maar weinig muzikanten die zo sterk met een plaats verbonden zijn. Gijs is dan ook altijd op vele vlakken actief geweest in de Utrechtse jazzscene. Hij deed er van alles, spelen, workshops geven, organiseren en natuurlijk zijn eigen bands leiden. In die eigen bands, die qua bezetting kunnen variëren van duo’s tot kleine bigbands, speelden vele musici van zowel binnen als van buiten onze landsgrenzen. Ik kan me nog een mooie bezetting herinneren van het Gijs Hendriks Quartet met onder meer SIegfried Kessler piano (Duitsland) en drummer Beaver Harris (USA).
Afgeleid van de betere jazztraditie componeert, arrangeert en speelt Gijs Hendriks in een volkomen eigen stijl die eigenlijk geheel uniek en meteen herkenbaar is. En dat is toch waar iedere jazzmusicus naar streeft. Ik heb de muziek van Gijs wel eens DomBop genoemd. Naar de fameuze Domtoren.

Zaterdag 25 november speelde Gijs Hendriks met zijn nonet in een lekker gevuld . Het schijnt Gijs niet altijd te lukken om een vaste bezetting bij elkaar te houden. Maar deze keer had hij een stel goede muzikanten meegenomen met onder meer Rob van Kreeveld, Michael Moore en Ilja Reijngoud. Buiten Gijs zelf waren zij de belangrijkste solisten in dit gezelschap. Bas Rietmeijer Frederieke Darius Gijs Hendriks

Gijs Hendriks is een man van weinig woorden en dat spreekt ook uit de titels van zijn composities. Het eerste stuk kende een bounce tempo en staat in bes. Dan noem je dat toch gewoon Bes Bounce. De stemmen van de blazers waren mooi gezet. Wat op het eerste gezicht wat raar lijkt te klinken, een frontlinie van dwarsfluit, basklarinet, tenorsax, trombone en tuba, klinkt bij nader inzien erg vol en warm. Helaas neigt het ook naar zwaarmoedigheid. Een gevaar dat regelmatig om de hoek kwam kijken. Net als Bes Bounce waren de rest van het concert alle composities van Gijs Hendriks. Ook hier weer die korte veelzeggende titels; GH Fusion voor een stuk met een fusion beat, Hurry Up, een uptempo burner, Joy een ballad voor een gelijknamige dame en Tenor Up een snel stuk gespeeld op de tenorsax. Alle stukken waren voorzien van weelderige soms dromerige arrangementen met hier en daar vlagen van de eerder genoemde zwaarmoedigheid. Zeker niet onaangenaam. Maar niet altijd even verrassend. Op solistisch gebied waren er mooie momenten. In een solo van Michael Moore dwong pianist Rob van Kreeveld hem tot het spelen van het schema in plaats van zijn gebruikelijke vrijere benadering. Hierdoor ontstonden spannende momenten en speelde Moore op de top van zijn kunnen.

David Golek Gijs Hendriks Nonet Michael Moore

De zwakke schakel in dit Nonet was de ritmesectie en vooral drummer Egbert van Gruythuyzen gedroeg zich zo nu en dan als stoorzender. Weinig vormgevoel en te veel geldingsdrang leken bij hem goed musiceren in de weg te zitten.

Al met al een concert van één van de originele stemmen van de vaderlandse jazz Het loont zeker de moeite om eens naar een Gijs Hendriks concert toe te gaan. Gijs doet in 2007 nog een aantal concerten met deze bezetting. Houd de aankondigingen in de gaten.

Line up
Gijs Hendriks-saxophones,
Friederieke Darius-flutes,
Ilja Reijngoud-trombone,
Michael Moore-alto saxophone, clarinet,
Frans Cornelissen-tuba,
David Golek-guitar,
Rob van Kreeveld-piano,
Bas Rietmeijer-bass,
Egbert van Gruythuyzen-drums
Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.