Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, JAZZ
3 December 2006
Cubaanse opa's hartveroverend in The Bar at Buena Vista
Door Mieke Kreunen
Lucas, zo heet de oorspronkelijke barman van de Buena Vista Social Club, de beroemde bar in Havanna die de verzamelplaats was voor muzikanten om exquise sigaren te roken, rum te drinken en muziek te maken. In The Bar at Buena Vista zet barman Terry Rodiguez zijn bar op op allerlei podia ter wereld en neemt de muzikanten van Buena Vista mee. Gisterenavond stond de bar in Pepsi Stage in Amsterdam en werd het publiek bij deze première heel toepasselijk verwelkomd met een overheerlijke cocktail. De sociëteit Buena Vista Social Club bestaat niet al lang meer maar de beste bands van Cuba traden er ooit op. Wie ooit de film van regisseur Wim Wenders over de Buena Vista Social Club heeft gezien, heeft een beetje de sfeer kunnen proeven van deze fantastische muziek. Ry Cooder - producent van de film - maakte de Buena Vista Social Club wereldberoemd met optredens in 1998 in Carré en Carnegie Hall waar Ibrahim Ferrer, Omerta Portuenda en Compay Segundo de show stalen. In Cuba noemt men het 'descarga', de expressie van het innerlijk door improsivatie, als muzikanten in een bar samen komen om te drinken, verhalen te vertellen en te spelen met oude vrienden tot in de vroege uurtjes. Zo lang duurde het dan wel niet gisterenavond bij deze première van The Bar at Buena Vista maar het was wel 'descarga', recht uit het hart.
Het duurde eventjes voordat het programma op gang kwam en de eerste paar nummers waren het nog 'zij' op het podium die aan het zingen en dansen waren voor 'ons' in de zaal maar toen het publiek zachtjes begon mee te zingen met Maestro Rubalcaba (in Cuba ook wel bekend als 'The Hands of Gold') die het nummer 'Volare' op de piano speelde, was het ijs gebroken en werd het een echt Cubaans feestje met alles er op en er aan. Dat de drie hoogbejaarde 'Super-Abuelos' oftewel super-opa's daar een belangrijke rol in speelden mag niet onvermeld blijven. Toen de 88-jarige Reynaldo Creagh (the oldest and sexiest musician) begeleid op de tres door zijn vriend Maracaibo een nummer opdroeg aan alle vrouwen, kon een vrouw uit het publiek de verleiding niet meer weerstaan en klom het podium op om met de hoogbejaarde charmeur te dansen. Zij deed wat veel vrouwen wel hadden gewild maar niet durfden: gehoor geven aan de stem van haar hart. Niemand stond er daarna meer van te kijken toen Cubaanse diva Siomara Valdes ook een man uit het publiek uitnodigde om met haar te dansen in het laatste nummer voor de pauze. Siomara Valdes heeft veel opgetreden met Compay Segundo en met Omerta Portuendo met wie ze het Quarteto Las d'Aida oprichtte.
Na de pauze vloog het programma voorbij met swingende Cubaanse nummers en opzwepende dans. Schitterend waren de virtuoze poses waarin de mannen op de grond werden rondgedraaid door hun vrouwelijke partners en natuurlijk speelden ook de swingende heupen en trillende billen een belangrijke rol in de dansnummers. Waar het vaak de man is die de vrouw lift is het in de Cubaanse dans de vrouw die haar man ronddraait, over de grond sleept en alle kanten op beweegt. Dat in Cuba niet alleen de oudjes wat in hun mars hebben hoorden we ondermeer in de muziek van Papi Oviedo (volgens sommigen 's werelds beste tres speler), zanger Leo Vera en trompettist Roberto Vilches die hebben laten horen dat ook zij ooit kunnen uitgroeien tot super-opa. Vilches liet bovendien horen dat hij voor niets op een aantal toonaangevende jazzfestivals (waaronder North Sea Jazz) heeft gespeeld. Het feestje begon op het podium steeds meer te swingen en ook in de zaal konden veel mensen niet meer op hun stoel blijven zitten. De heupen laten zich in een stoel immers niet zo makkelijk heen en weer bewegen. Het duurde dan ook niet lang of de hele zaal stond te swingen. Reynaldo Creach zat gedurende dit gedeelte van de show rustig op zijn schommelstoel in het centrum van het podium een overheerlijke Cubaanse sigaar te roken met een tevreden glimlach op zijn gezicht.
De gepassioneerde muziek en dans had niet alleen de kenners betoverd maar ook velen die er voor het eerst mee kennis maakten. Het zal daarom zijn geweest dat veel meer mensen dan alleen de genodigden het podium op kwamen voor de afterparty bij The Bar. Het maakte allemaal niks uit want daar ging het feestje gewoon door met heerlijke muziek en spontane dansdemonstraties van de Buena Vista dansers die er ook nog geen genoeg van hadden. Ikzelf loop een dag later nog de hele tijd het refrein van Chan Chan te zingen:
"De Alto Cedro voy para Marcané Llego a Cueto voy para Myar ÂÂ.."
Maracaibo, Reynaldo en Rubalcaba dragen deze tour op aan hun in 2005 overleden vriend Ibrahim Ferrer met wie ze opgroeiden en muziek speelden. The Bar at Buena Vista is nog tot 16 december in Pepsi Stage Amsterdam. Met Cultuurpodium kun je er heen met 5 euro korting (zie ook de banner bovenaan de voorpagina). The Bar at Buena Vista - website Meer foto's vind je hier. CD kopen?
Various Artists" >
Bar At Buena Vista
Various Artists