Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

16 November 2006

Adembenemende Anna Karenina van choreograaf Boris Eifman

Anna Karenina (foto Youri Belinsky) Anna Karenina (foto Youri Belinsky) Anna Karenina (foto Youri Belinsky)
Door Mieke Kreunen met foto's van Youri Belinsky en Mieke Kreunen.
Klik de foto's voor vergroting.


Op woensdag 15 november vond in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam de Nederlandse première plaats van het ballet Anna Karenina van de Russische choreograaf Boris Eifman. Eifman maakt met zijn balletten danstheater waarin hij romans van grote Russische schrijvers zoals Dostojevski en Tolstoi verwerkt. Het accent ligt bij Eifman niet zozeer op de dans als esthetische kunstvorm op zich maar als een manier om de filosofische thema's uit die romans te onderzoeken door middel van emotie en beweging. In de balletten die hij maakt toont hij vooral de psychologie en de emoties die zich in de boeken alleen tussen de regels door laten lezen.

Het verhaal, naar de roman van Tolstoj, gaat over de mooie en gepassioneerde Anna Karenina die getrouwd is met een veel oudere man bij wie ze een zoontje heeft. Ze wordt op een dag stapelverliefd op de knappe officier Vronsky voor wie ze - geheel tegen de geldende conventies van haar omgeving - haar man verlaat. Ze wordt uigestoten en gaat langzaam ten gronde aan haar passie en oprechte liefde voor Vronsky. Ze maakt zich helemaal afhankelijk van haar geliefde en kan diens uiteindelijke afwijzing niet verwerken. Ze ziet geen andere uitweg meer dan zich te bevrijden uit een leven dat voor haar een lijdensweg is geworden. Anna Karenina (foto Mieke Kreunen) Anna Karenina (foto Mieke Kreunen) Anna Karenina (foto Mieke Kreunen)

Het was van begin tot eind genieten bij deze voorstelling die in alle opzichten perfect in elkaar zit. Eifman maakte Anna Karenina op muziek van de bekende Russische componist Tsjaikovsky waarvan hij een twaalftal stukken gebruikte. Decor en requisieten zijn sober maar heel doeltreffend met prachtige details zoals het speelgoedtreintje, de lantaarnpaal in de naargeestige straten en het theetafeltje als Anna haar morfineroes beleeft. De kostuums zijn een mengeling tussen klassiek en modern en zijn gemaakt vanuit het credo 'less is more' waarbij nuances en accenten in details of kleurgebruik worden aangeduid hetgeen zorgt voor een rustig harmonieus beeld. Alleen in de scene van het bal masqué kon kostuumontwerper Viacheslav Okunev zich helemaal uitleven met de goudbrokaten kleding, weelderige hoofdtooien en Venetiaanse maskers.

Het ballet zelf is een adembenemende combinatie van virtuositeit, esthetiek en drama uitgevoerd door drie solisten en een corps de ballet bestaande uit achttien dansers. Was het eerste bedrijf al prachtig om te zien met schitterende vertolkingen door de drie solisten en indrukwekkende scenes door het corps de ballet, zoals de exercities in de kazerne of het drukke uiterlijke bestaan van de gegoede klasse, in het tweede bedrijf hielden we letterlijk af en toe onze adem in. Prachtige uitgevoerde liften, gepassioneerde pas de deux, wilde wervelende dans op het bal masqué, Anna die letterlijk heen en weer geslingerd wordt tussen haar man en haar minnaar en de aangrijpende naaktheid van Anna en het corps de ballet in de morfinescene. Als passende afsluiting het de dramatisch climax waarbij Anna zich voor de trein stort.

Anna Karenina (foto Mieke Kreunen) Anna Karenina (foto Mieke Kreunen) Anna Karenina (foto Mieke Kreunen)

Eifman zoekt door heel Rusland dansers die passen in zijn gezelschap en hij vertelt in interviews dan ook graag met trots dat de langste dansers in de wereld tot zijn groep behoren; de langste, de mooiste en de meest getalenteerde dansers die bovendien allemaal acteurs zijn. Met name die combinatie van talenten bij de dansers maakt dit ballet zo sterk en aangrijpend. Maar ook de beeldtaal van Eigman is heel helder en expressief zonder te voor de hand liggend te worden. Hij gebruikt daarbij klassieke elementen en technieken maar ook invloeden van moderne technieken en choreografen zoals George Balanchine , Martha Graham of Jiri Kyli ¡n.

Zelfs als je de roman Anna Karenina niet zou kennen is het verhaal in dit ballet, met name via de emoties en de passie die er in voorkomen, goed te volgen ook als je totaal geen verstand hebt van dans, klassiek of modern ballet. Voor wie best nog wel eens naar ballet zou willen maar niet weet welke voorstelling te kiezen, is dit een uitgelezen kans. Dit ballet is staat aangekondigd als een combinatie van artisticiteit, perfectionisme en spectaculair groepswerk en daarmee is geen woord te veel gezegd.

Anna Karenina is nog te zien tot en met 23 november (in Groningen, Apeldoorn, Den Bosch, Gouda en Tilburg) en er zijn voor een aantal voorstellingen nog kaarten verkrijgbaar. Informatie en kaartverkoop via de Nationale Theaterkassa (telefoon 0900-9203).

Hoofdrollen
Anna - Maria Abashova
Karenin - Albert Galichanin
Vronsky - Yury Smekalov
Choreografie - Boris Eifman
Muziek - Pjotr Iljitsj Tsjaikovsky
Verhaal - Leo Tolstoj


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.