Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

5 November 2006

Indrukwekkende vertolking Porgy & Bess door Calister en Beets Trio

Peter Beets Trio (foto Genevieve Ruocco) Izaline Calister (foto Serge Julien) Peter Beets Trio (foto Genevieve Ruocco)
Door Serge Julien met foto's van Genevieve Ruocco (l en r) en Serge Julien (m)
Klik foto's voor vergroting.


Jazz Impuls organiseert jaarlijks een zogenaamde ‘Double Bill’ concertformule door een selectie van Nederlandse topgroepen te laten touren langs diverse theaters. Voor de pauze instrumentale jazz, na de pauze een andere groep met een vocaal programma. Diverse jazzgenres komen aan bod. Van Latin tot Bop en van Swing tot Experimenteel. Dat kan voor verrassende optredens zorgen. De Dr. Anton Philipszaal in Den Haag mag de première beleven van een uitdagende dubbelconcerttournee: het Peter Beets Trio en Izaline Calister.

Peter Beets’ status in de jazz muziek reikt inmiddels verder dan de landsgrenzen. Het gerenommeerde Amerikaanse jazzmagazine noemt hem een ‘Pianist van Wereldklasse’. Hij heeft het podium gedeeld met coryfeeën als Toots Thielemans, Roy Hargrove, Wynton Marsalis en Chick Corea. De 35-jarige Haagse muzikant toont invloeden van Oscar Peterson en Bud Powell. Buiten deze invloeden presenteert Beets toch een heel eigen stijl die vanavond ruimschoots tot uiting komt. Het concert van Beets bevat selecties van een aantal van zijn platen en van zijn laatste theatertournees “van Bach tot Blues” en “Chopin meets The Blues”. Van de laatst genoemde theatershow speelt het trio vanavond Prelude in E en Waltz nr. 7. Beets’ arrangementen tonen een ongekende creativiteit en hij lijkt zijn hand niet om te draaien voor ingewikkelde passages waarmee de pianist aantoont een razendknappe vloeiende techniek onder de knie te hebben. Tegelijkertijd sluimert er een prettige vorm van humor door de arrangementen heen. Om deze beroemde klassieke stukken opeens te horen in een sneller tempo met blues gevoel is even raar maar al snel heel vertrouwd en smakelijk. Beets’ uitstekende ritmesectie bestaande uit Gijs Dijkman op drums en Frans van Geest op bas die net als Beets keurig in hetzelfde khaki kleurige kostuum zijn gestoken mogen hierbij niet ongenoemd blijven. Humor lijkt ook in de genen te zitten van de aanstekelijke Beets want alle stukken worden aan elkaar gepraat met geestige toelichtingen. Prachtig is ook het stuk The Game dat hij componeerde tijdens zijn verblijf in New York. Bijzonder is dat het ook een New Yorkse sfeer ademt als je jezelf opeens waant in de drukke straten tussen de hoge wolkenkrabbers.

Na de pauze is het tijd voor Izaline Calister waarvan de verwachtingen hoog gespannen zijn. Zij zal deze keer niet putten uit haar eigen oeuvre dat overwegend wereldmuziek is waarmee ze nu ook weer langs de theaters tourt ter promotie van haar plaat Kanta Hélele. Vanavond zal zij samen met het Beets Trio selecties vertolken van de beroemde opera Porgy & Bess.
Het in 1935 door George Gershwin gecomponeerde werkstuk was de ultieme poging van George Gershwin om erkenning te vinden als componist in klassieke muziek. Opvallend van het werk is, dat bijna alle rollen gezongen worden door zwarte acteurs en actrices.
Ondanks dat het stuk na de dood van Gershwin populairder werd, is het werk weinig opgevoerd. De oorzaak daarvan zou gezocht moeten worden in het feit dat het vaak moeilijk is geweest om een goede bezetting bij elkaar te krijgen van zwarte operazangers. Gershwin heeft namelijk testamentair bepaald dat alleen zwarte mensen de opera mogen opvoeren.
Met deze achtergrondinformatie toont Izaline Calister een hoop ambitie om stukken van dit Porgy & Bess met het Peter Beets Trio ten gehore te brengen.

Net als bij haar reguliere concerten betreedt de beeldschone in een satijnen jurk gestoken vocaliste het podium weer traditiegetrouw op blote voetjes. Van Calister weten we dat ze is gezegend met een prachtige stem die veel warmte en intensiteit herbergt en haar wervelende concerten met veel expressie en charisma weet te presenteren. Dezelfde ingrediënten horen en zien we tijdens het optreden terug en dat pakt grandioos uit. Calister lijkt zich volledig in haar element te voelen op het jazz vlak. Beroemde stukken uit Porgy & Bess die binnen het jazzgenre vaak worden uitgevoerd als Summertime, It ain’t Necerssairly So en I loves You Porgy worden gezongen alsof ze al 20 jaar in het vak zit. De hele tijd probeer ik te zoeken naar vergelijkingen met andere jazz zangeressen maar die komen maar niet naar boven. Wellicht ontbreekt het aan voldoende kennis maar ik ben eerder geneigd te zeggen dat Izaline een heel eigen zangstijl heeft. Wederom credits voor het Peter Beets Trio die Izaline fantastische begeleidt en al voor de pauze aantoonde van meerdere markten thuis te zijn maar ook een dergelijk stuk als Porgy & Bess met verve en schoonheid weet te benaderen.

Zowel Beets als Calister geven een indrukwekkende performance maar het is vooral Calister die vanavond haar grenzen verlegt en dat pakt wonderschoon uit. De Cura §aose zangeres weet doorgaans met haar Latijns georiënteerde muziek een positieve kijk op het leven bij het publiek achter te laten maar ook vanavond word je weer blij en kun je nogmaals constateren dat we met deze vocaliste een talent van topniveau in huis hebben van wie het niet verkeerd zou zijn om in de toekomst meerdere jazzprojecten te horen.
Gershwin kan met een gerust hart verder slapen. Adembenemend!

Peter Beets Trio - website
Izaline Calister - website

CD's Peter Beets Trio
Live At The Concertgebouw VOL 1
Live At The Concertgebouw VOL 2

CD's Izaline Calister
Sono Di Un Muhé
Kanta Hélele


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.