Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN
4 November 2019
Crossing Border 2019: verbinden en inspireren
Crossing Border is een internationaal literatuur- en muziekfestival in Den Haag dat in 1993 voor het eerst werd georganiseerd. Door een podium te bieden voor verhalen uit vele windstreken wil het festival mensen verbinden en inspireren.
Crossing Border 2019 vindt net als vorig jaar plaats in en om het Theater aan het Spui. De nadruk van het festival ligt zowel op literatuur als op muziek. Muzikaal valt er altijd veel te genieten op dit mooie Haagse festival wat dit jaar alweer voor de 27ste keer gehouden werd.
Hoogtepunten van de eerste dag waren onder meer:
Cautious Clay die een swingende mix van jazz en soul brengt. Het is muisstil in Heartbeat Hotel waar het publiek netjes op de stoeltjes zit met meerdere staanplekken daarachter. Clay is een groot talent dat behalve over een mooie R & B stem beschikt ook indrukwekkend gitaar, dwarsfluit en saxofoon speelt. Onder zijn fans heeft hij ook John Mayer. Met hem maakte hij het nummer ‘Swim Home’ wat ook hier gespeeld wordt.
Ook Sinead O’Brian geeft een memorabel optreden weg. In The Priest weet de Ierse dichteres en performer het publiek vanaf het begin te overtuigen. Er wordt zelfs door de aanwezigen gedanst tijdens het mysterieus en dynamisch klinkende optreden waarop door het publiek enthousiast gereageerd wordt. Jammer is wel dat het optreden na krap een half uur al afgelopen is.
Maar het allermooiste optreden van de vrijdag is weggelegd voor Jungstötterrondom de Berlijnse zanger, pianist en gitarist Fabian Altstötter. Met zijn diepe, meeslepende stem weet hij het publiek te benevelen. Denk aan Scott Walker, Lou Reed of Nick Cave. Deze band gaat een grootse toekomst tegemoet en in Den Haag zijn de eerste stappen gezet. Hiervoor kom je naar Crossing Border: een optreden meemaken waar lang over nagepraat zal worden.
Ook op de tweede dag een aantal ongelooflijk mooie optredens. We halen er deze uit:
In de Nieuwe kerk begint Melanie Charles een singer-songwriter, actrice en fluitiste uit Brooklyn met Haïtiaanse roots. Ze beweegt zich soepel door jazz, soul en experimentele muziek vol Haïtiaanse invloeden. Met haar recente cd The Girl with the Green Shoeszette ze zichzelf op de kaart als een progressieve stem in de jazzwereld. Met haar soulvolle stem maakt ze meteen al indruk. Ook met haar dwarsfluitspel vult ze haar veelzijdige optreden dat van klein naar groot gaat aan.
Grensverleggend is de Tunesische Emel Mathlouthi. Gekleed in een mooi rood gewaad schrijdt ze over het podium met liedjes met een boodschap, zoals haar betrokkenheid met de natuur en de dreigende Apocalyps. Emel is een superster in eigen land en nu reist ze ook de wereld over met haar muziek. Die muziek is bij vlagen met de vele percussie ook een beetje te druk en emotioneel voor het publiek op Crossing Border. Maar als je je ervoor open zet is Emel Mathlouthi zeker een ontdekkingsreis met vele kanten.
Soap&Skin is de afsluiter van Crossing Border in de Nieuwe Kerk. De Oostenrijkse Anja Plaschg weet met haar donkere, intense muziek en het ragfijne evenwicht tussen stem en elektronische soundscapes te beroeren en te benevelen. Met haar muziek, die je ergens halfweg Cocteau Twins en James Blake kunt plaatsen, werd ze een superster in Oostenrijk. Het optreden op Crossing Border is extra bijzonder omdat ze samen zal spelen met s t a r g a z e, een combo dat modern klassiek combineert met hedendaagse pop. Het is een briljante tandem, Plaschg en s t a r g a z e: kippenvel!