Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

13 Augustus 2018

Afrikaanse Jazzinvloeden staan centraal tijdens laatste dag Jazz Middelheim 2018

 
Tekst: Paul Rijntjes

Beeld: Ronald Rijntjes 

Eén van de meest unieke internationale jazzfestivals is Jazz Middelheim in Antwerpen. Al decennia lang wordt in Park Den Brandt in Wilrijk toonaangevende jazz concerten gegeven. Dit geldt ook voor de 37ste editie waar 20.000 bezoekers op af kwamen, 3.000 meer dan vorig jaar. Over een tijdsbestek van vier dagen wordt een scala van stromingen en genres binnen de jazz gepresenteerd. Daarnaast kan kennis gemaakt worden met projecten die hier hun première beleven. Unieke samenwerkingen en eenmalige uitvoeringen verbaast de toeschouwer keer op keer.

Het festival is opgebouwd vier thema's: de programmering van elke dag op de Main Stage. Zoals de programmering van de vierde dag op zondag 12 augustus waar Afrikaanse Jazzinvloeden centraal staan, met het trio Aka Moon en later ook nog altsaxofonist Steve Coleman met The Five Elements. De artist in residence Robin Verheyen brengt samen met Bram de Looze en Joey Baron een ode aan Thelonious Monk. En de kranige Archie Shepp samen met trompettist Randy Brecker brengt een eerbetoon aan jazzlegende John Coltrane.

  
Aka Moon 
Aka Moon is de Belgische avant-gardejazzband, bestaande uit Fabrizio Cassol (altsaxofoon), Michel Hatzigeorgiou (elektrische bas) en Stéphane Galland (drums). Voor de oprichting van Aka Moon in 1992 was het drietal reeds actief als professionele muzikanten. Na een reis naar Centraal-Afrika, waar ze de muzikale gewoonten van de Aka pygmeeën bestudeereden, besloten ze om verder te gaan onder de naam van Aka Moon.

De sound van Aka Moon is hoofdzakelijke een mengeling van jazz, rock wereldmuziek en avant-garde. Het trio viert zijn 25steverjaardag met de uitbreng van het album “NOW”. Hier keren zij weer terug naar de bron van hun muziek. Dat is ook te horen tijdens het concert. De hechte, langdurige vriendschap van de drie muzikanten, met elk hun originaliteit en stijl, is zeer voelbaar. De stukken zijn vol van melodische lijnen en het enthousiasme spat ervan af. Aka Moon is een leidende band in een moderne jazz beweging in het België van nu.

  
Baron - De Looze - Verheyen 
Bram de Looze en Robin Verheyen richten zich op creatieve muziek met een fris en hedendaags statement dat zich laat kenmerken door een grote spontaniteit. Zij zijn niet meer weg te denken uit de Belgische jazzscene. Robin Verheyen is wild en vurig op sopraansax en meer bedachtzaam op tenorsax. Bram de Looze is virtuoos in zijn pianospel, bijzonder in zijn eigen composities. Beiden hebben een gemeenschappelijke passie: Thelonious Monk. 

De Amerikaanse slagwerker Joey Baron sluit zich bij dit duo aan om dit eerbetoon compleet te maken. Zijn energie op drums kent geen grenzen en is een lust voor het oor. Het trio speelt enerzijds ingetogen en met de nodige passie en anderzijds geven ze elkaar de nodige ruimte om vanuit de improvisaties tot een grote artistieke hoogte te komen. De eigen composities worden op een onnavolgbare wijze vertolkt. Met een grote souplesse weten zij de aanhoorder te verrassen. Dit getuigt van ware topkwaliteit!

 
Steve Coleman & The Five Elements     
De 61-jarige Steve Coleman heeft al een aardige staat van dienst opgebouwd. Als architect van M-Base heeft Steve een belangrijke plaats in de muziekgeschiedenis. M-Base staat niet voor een muziekgenre maar voor een manier van denken over het scheppen van muziek als kunstvorm. Met uiterst complexe funkritmes gecombineerd met vrije solo’s wordt een onvermijdbare en meeslepende trance teweeggebracht. “Muziek is geen discipline die losstaat van andere activiteiten die door mensen worden gecreëerd”’ aldus Steve Coleman. 

In het concert komen twee hoofdingrediënten duidelijk tot uiting; improvisatie en structuur, zonder enige stijlbeperkingen. Interessant zijn de tempowisselingen, wat de dynamiek van het spel vergroot. Hierbij is een grote rol weggelegd voor het opzwepende spel van trompettist Jonathan Finlayson. Een opvallende rol is er voor de “spoken word artist” Kokayi, die met zijn razend snelle scat zich goed staande houdt in het muzikale geweld van de blazers. Five Elements is opgericht om Colemans traditie van persoonlijke, muzikale expressie voort te zetten.

  
Archie Shepp: Tribute to John Coltrane with special guest Randy Brecker
De 81-jarige Archie Shepp studeerde piano, klarinet en alto saxofoon voordat hij zich ging toeleggen op de tenor saxofoon. Voor een korte periode speelde hij in een Latin jazzband. In 1964 maakte Shepp zijn eerste album met John Coltrane; “ Four for Trane”.

Daarna heeft Archie nog meerdere albums met Coltrane opgenomen, zoals “Ascension” in 1965. Eind van de jaren 60 is Archie Shepp zich meer gaan richten op African-America muziek. Hij raakte geïnspireerd door meerdere Afrikaanse culturen. 

  
Archie Shepps band met John Coltrane ontstond vroeg, toen Coltrane nog samenwerkte met Monk. Shepp bewonderde hem al vroeg. ”Zijn discipline, zijn liefde en zijn passie voor muziek. Alles.” Op Jazz Middelheim brengt Archie Shepp een hulde aan deze grootste en nederige saxofonist. Hiervoor heeft hij de Amerikaanse trompettist Randy Brecker uitgenodigd. 

Blaastechniek
De band, waarin ook een plek is ingeruimd voor de zangeres Marion Rampal, speelt helder en krachtig. Al in het begin van het concert worden we voorgesteld aan Marion. Op een indrukwekkende wijze vertolkt zij twee stukken. Samen met het zwoele geluid van de tenor sax, weet Marion een sfeer te creëren die zo uitstekend past bij deze mooie zomeravond. Bijzonder aan het spel van Archie is zijn blaastechniek, waarmee hij het tembre van zijn sax nog beter weet aan te zetten. 

   
Een verrassend stuk is de eigen compositie “The Handbow”. Onverwacht is het interval, die de aanzet is voor een tempo wisseling. Het thema van het stuk blijft desondanks de onderliggende drive van de compositie, met een bijzondere plaats voor de piano. Een heldere melodielijn is de motor waarop de composities gebaseerd zijn. 

Voor Randy Breckers trompetspel betekend dit dat hij een richtinggevend rol heeft. Sturend samen met het spel van Archie Shepp. Het slotnummer brengt ons een zingende Archie. Dat hij vocaal geschoold is, is bekend. Maar door de wijze waarop hij de lovesong ten gehore bracht, bracht elke toehoorder in extase. Maar het feest was nog niet ten einde. Een toegift met de volledige band zorgde ervoor dat het dak ervan af ging. 

  
Protagonisten
Bij de programmering voor de Club Stage voor de zondag is ruimte gereserveerd voor de avantgardistische jazzformatie MÂÄK. De toeschouwer maakt kennis met een overzicht van 20 jaar. Bij hun debuut in 1998 was Mâäk nog een kwartet. 20 jaar later betreden drie protagonisten van die beginjaren- trompettist Laurent Blondiau, saxofonist Jeroen van Herzeele en contrabassist Sal la Rocca- samen met drummer Dré Pallemaerts opnieuw het podium. Ze spelen actuele jazz met ruimte voor improvisatie. Of is het andersom “Improvisatie met ruimte voor jazz”? 

Vervolgens ontwikkelt Mâäk 4tet naar Mâäk Five en verder naar Mâäk 5tet om dan te eindigen in Big Ensemble. Het is interessant om deze ontwikkeling op de voet te volgen. Echter de verwachting dat de formatie mede door deze ontwikkeling haar koers zou gaan veranderen is deels waar. De muziek van Mâäk is verfijnd, fascinerend, magnetisch en zwoel. De muzikanten zoeken voortdurend nieuwe richtingen en kansen. Georganiseerde chaos wordt afgewisseld met scherpe individuele interventies. Echter, je moet er wel voor open staan.

  
Tot slot Jazz Middelheim was wederom een zeer geslaagde editie. Wat een kwaliteit werd er voorgeschoteld,in een ambiance die daar recht aan doet. De lat wordt elk jaar hoger gelegd, maar daar weten onze Belgische buren wel raad mee. Tot 2019!


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.