Onderwerp: WERELDMUZIEK, PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN
9 Juli 2018
Intiem genieten van Edison Jazz/World 2018
Tekst: Paul Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes
Sinds 1960 worden zowel Nederlandse als buitenlandse musici voor hun werk bekroond met de Edison. Op vrijdag 6 juli 2018 is voor de 58ste keer deze prestigieuze prijs uitgereikt in de categorie Jazz/World tijdens de Edison Jazz/World 2018. Het evenement heeft dit jaar als nieuwe huisvesting Lantaren/Venster, hét jazzpodium van Rotterdam en omstreken. De presentatie van de avond is in handen van Wilfried de Jong. Op een enthousiaste wijze heeft hij het programma aan elkaar gepraat.
Oeuvreprijswinnaars Carel Kraayenhof en de Braziliaanse jazzpianiste Eliane Elias en de winnaars Fay Claassen, Yuri Honing Acoustic Quartet en New Cool Collectief komen hun Edison hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen. Tijdens de uitreiking maken zij hun muzikale opwachting. Eliane Elias verzorgt een mini concert samen met bassist Marc Johnson en drummer Tiago Michelin. Na afloop van het officiële gedeelte van de avond is er in de foyer een jamsessie met een keur aan nationale- en Rotterdamse jazzmusici.
De Edison is voor …..
De Oeuvreprijs World is voor Carel Kraayenhof, de Nederlands beroemdste bandoneonist. Carel Kraayenhof behoort in zijn vak tot de absolute wereldtop. Carels grote voorbeeld is Astor Piazolla, die hem in 1987 uitnodigde om naar New York te komen om samen in de musical “Tango Apasionado” te spelen. Met zijn Sexteto Canyengue heeft hij daarna nog vele concerten in binnen- en buitenland gegeven. Dit jaar (2018) viert hij een jubileum: 30 jaar Carel Kraayenhof Ensemble. Het is niet alleen een jubileum, maar tevens het afscheid van dit unieke ensemble.
Het Carel Kraayenhof Ensemble heeft de avond geopend met “Clavel Rojo”. Op temperamentvolle wijze voert het ensemble de luisteraar mee in wereld van de tango. Na de uitreiking van de Edison World, bedankt Carel alle muzikanten die over de afgelopen jaren met hem samen deze unieke muzikale wandeling mogelijk hebben gemaakt. Ter afsluiting is het ingetogen en emotionele nummer “Cry Enough” ten gehore gebracht.
De Edison Jazzism Publieksprijs is voor Fay Claassen met haar album “Luck Child”. Fay Claassen staat alweer een aantal jaren aan de Nederlandse jazztop. “Luck Child” is van geheel haar eigen muzikale signatuur. Wellicht haar beste studioalbum tot nu toe. Haar stem klinkt vrij, vol emotie en loepzuiver. Op ingetogen wijze en met een eigen touch bracht Fay het nummer “Black Bird” van The Beatles. Ze wist dit prachtig naar haar hand te zetten. De solo inbreng van
Muziektraditie
De Edison Jazz/World Nationaal is voor Yuri Honing Acoustic Quartet met haar album “Goldbrun”. Uit het juryrapport: “Een opmerkelijk project met deze veelzijdige saxofonist. Met een duidelijke focus op de West-Europese klassiek muziektraditie creëert Honing een geheel eigen opvatting over wat jazz kan zijn. Een intelligent uitgedacht concept”. Uiteraard heeft hij met zijn quartet, dat verder bestaat uit Wolfert Brederode (piano), Gulli Gudmundsson (contrabas) en Joost Lijbaart (drums) een ijzersterke bezetting. Stuk voor stuk musici die op het scherpst van de sneden kunnen en durven spelen. Duidelijk merkbaar in het stuk “Narcissus”, dat onnavolgbaar is gespeeld.
De Edison Jazz Vocaal Nationaal is voor Fay Claassen met haar album “Luck Child”. Het album is opgedragen aan haar dochtertje. “Met dit album zoekt en verkent Fay Claassen haar muzikale grenzen die beduidend verder liggen dan al haar werk tot nu toe”, volgens de jury. Samen met pianist Karel Boehlee, gitarist Peter Tiehuis en bassist Ingmar Heller heeft Fay sublieme muzikanten om haar heen verzameld. Op ingetogen wijze en met een eigen touch bracht Fay het nummer “Black Bird” van The Beatles. Ze wist dit prachtig naar haar hand te zetten. Haar stem klinkt vrij, vol emotie en loepzuiver.
In de categorie Het Document is de Edison uitgereikt aan het album “The Winner” van Herman Schoonderwalt. “We hebben er een halve eeuw op moeten wachten, maar nu is dit beroemde vaderlandse pionierswerk eindelijk weer glansrijk toegankelijk” aldus de jury. Geheel dankzij het Nederlands Jazzarchief die de originele Phillips master terug vond en deze ook voor het eerst ook in de oorspronkelijke stereomix op cd zette. Namens het Nederlands Jazzarchief heeft Paul Gompes samen met Frank Jochemsen de Edison in ontvangst genomen.
Als programma intermezzo speelt Joris Roelofs op basklarinet George Gerswhin’s compositie “I love you Porgy”.
Geslaagd
De Edison World is voor New Cool Collective Big Band ft. Thierno Koité met haar gelijknamige album. De jurymotivatie:”Een van de meest productieve en creatieve jazzformaties van Nederland is er opnieuw in geslaagd een internationaal muzikaal project eigenhandig in de steigers te zetten en vervolgens meer dan overtuigend vast te leggen op een bijzondere aangename cd”. In samenwerking met de Senegalese altsaxofoonlegende Thierno Koité van Orchestra Baobab is dit fameuze album tot stand gekomen. De NCC bigband en Thierno Koité inspireren en verrijken elkaars spel met hoorbaar speelplezier. Zoals ook bij het spelen van het nummer “Thierno”. Een warme ballade met een opvallende tempowisseling.
Verder zijn er Edisons “uitgereikt” voor Jazz Internationaal voor Christian McBride Big Band met het album “Bringin’ It”, Jazz Vocaal Internationaal voor Cécil McLorin Salvant met het album “Dreams and Daggers”, en Soul & Beyond voor Drunk met het album “Thundercat”.
Na de pauze is het podium voor de woordkunstenaar YMP. Op een imposante wijze heeft hij een ode gebracht aan Rotterdam.
De Edison Oeuvreprijs Jazz is voor Eliane Elias, de Braziliaanse jazz-pianiste, zangeres, componist en arrangeur. Ze heeft een lange staat van dienst. Eliane Elias werkt onder andere samen met Eddie Gomez, Randy Brecker en Herbie Hancock. In 1986 is ze begonnen om op te treden met eigen groepen waaronder enkele trio’s. In één van die trio’s speelt ze tot de dag van vandaag met de bassist Marc Johnson, met wie ze gehuwd is. In 1997 is Elias begonnen met zingen. Critici als Scott Yanow zijn echter meer te spreken over haar pianospel dan haar kwaliteiten als zangeres, haar stem is wat dun. Tijdens de Edison gala geeft Elias een mini concert.
Kwaliteiten
Mooie melodielijnen, temperamentvol en opzwepend, die in dialoog met de ritmesectie versmelten tot een fraaie klankkleur. Overigens, het concert komt traag opgang, maar eenmaal op stoom is niet meer af te remmen. De up tempo van de piano in combinatie met de snerpende contrabas en strakke drums onderstrepen de kwaliteiten van de muzikanten als collectief en als individueel. Echter, zodra de zang zich hierbij aansluit wordt als het ware de handrem aangetrokken en vervalt het tot een vlak geheel.
Na afloop van het officiële gedeelte van de avond, is het feest nog verder gegaan tot in de kleine uurtjes. Een spetterende afsluiting van deze gedenkwaardige avond is de Edison jamsessie. Moe, maar voldaan maakt de aanwezigen zich op voor de Edison Jazz/World 2019.