Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL

14 Juni 2017

Indrukwekkend muziektheater roept actuele vragen op

Breaking the silence Breaking the silence Breaking the silence
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Via Berlin kan het. Oude verhalen over componisten in een dictatuur bewerken tot een intrigerende en moderne muziektheatervoorstelling over actuele keuzes: Breaking the Silence. De bijbehorende klassieke muziek is van de Russische componisten Sjostakovitsj en Ligeti. De dreiging is van het regime, dat eist dat componisten muziek maken ter opwekking van het volk. De setting is een kantoor met bureaus in rijen. 

Je zou zeggen: een ouderwetse thematiek. De muur is immers al lang gevallen. En kunstenaars in Nederland kunnen toch alles maken wat zij willen?

Maar dan gaat Via Berlin aan het werk, ditmaal samen met het Berlage Saxophone Quartet. Oftewel: Dagmar Slagmolen en Peter Vigh. Hij voegt eigen composities toe en bewerkingen van de oude Russen. Een celliste, vrouw van een componist, wordt het middelpunt van het verhaal. Op krakende tape-opnames de stem van haar man. Hierdoor is ineens dialoog mogelijk, en discussie over de keuze: meebewegen met het regime of tegenstand bieden? Of .... vluchten? De vier saxofonisten dreigen en beknotten haar in een strakke mars tussen de bureaus. Af en toe leggen zij hun instrumenten af en vormen samen een synchroon bewegend ambtelijk systeem. De componist is plotseling van de aardbodem verdwenen en de celliste, Irina, zoekt in haar geheugen en in de archieven van het regime naar aanknopingspunten: Waar ging het mis? Hij sleurde haar mee in een leven dat niet het hare was. Zij op haar beurt wilde hem beschermen door hem in te tomen.

Breaking the silence Breaking the silence Breaking the silence

Met teksten van Sophie Kassies, een strakke choreografie van Pim Veulings en regie van Ria Marks zet Via Berlin zo een actueel stuk neer met prachtige klassieke muziek. Slagmolen speelt solo het hele natuurtheater van Nollekes vol, en sleept het publiek met ingetogen fysiek spel mee in haar wanhoop. Het raakt haar zelf zo dat ze aan het einde in tranen is. Ze is niet de enige.

De celliste volgt het ideaal van het regime, haar man is opstandig en heeft een compositie geschreven die de heersers in een komisch daglicht zet. Humor als strijdbijl. Is hij verdwenen naar het buitenland zoals Ligeti deed? Waarna hij overigens zichzelf beperkte, door een compositie in vele delen te schrijven waarin elk deel slechts één toon toevoegt aan het vorige? Of kiest de man van de celliste net als Sjostakovitsj om te blijven, stiekem kritische muziek te schrijven en te hopen dat niemand het ziet of hoort? En dan, later, als de dictatuur weg is? Wat vormt dan nog de essentie van je muziekwerken?

Breaking the silence Breaking the silence Breaking the silence

En daar sijpelt het dus door. Ineens blijkt het thema actueel: beweeg je mee met een relatie die niet goed voor je is? Maak je kunst die makkelijk in het gehoor ligt of eigengereide creaties? Wil je dat je werk gehoord wordt door velen of kies je voor een klein publiek? Durf je tegen de stroom in te roeien? Kun je jezelf terugvinden in de archieven? Breaking the Silence slaat je met theater, moderne teksten en klassieke muziek om de oren met confronterende vragen. 
Dat kunnen alleen de allerbesten.

Oerol | Via Berlin | Berlage Saxophone Quartet


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.