Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, PODIUM FOTO

15 Maart 2016

Pippin: meer dan alleen een musical

  
Tekst: Ineke Vleugel en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Op donderdag 10 maart 2016 is de Broadway musical Pippin in Koninklijk Theater Carre in Amsterdam. Onder de vlag ‘Broadway aan de Amstel’ is een nieuwe traditie geboren. Hiermee is met Pippin de aftrap genomen om zo regelmatig toonaangevende Broadway shows naar Nederland te halen. Met in de hoofdrol Kyle Dean Massey, Gabrielle McClinton, Bryan Flores en John Rubinstein.

Het verhaal laat het leven van Pippin (Kyle Dean Massey) zien, die de onschuldige en naive zoon van Karel de Grote (John Rubenstein) is. Pippin is net afgestuurd en keert terug naar zijn familie. Hij is op zoek naar de zin van het bestaan en hoopt op een groot en meeslepend leven. Zeker nu hij niet meer naar school hoeft staat alles open voor hem. Doordat hij zolang weg was naar school heeft zijn stiefbroer Lewis (Erik Altemus) een belangrijke plek als soldaat in het leger van Karel gekregen. Pippin wil dat ook wel en besluit om zich te bewijzen voor zijn vader.

  
Oorlog
Alleen gaat dat niet zo gemakkelijk, zijn stiefmoeder Fastrada (Sabrina Harper) wil kosten wat het kost dat Pippin niet belangrijk wordt, maar haar eigen zoon. Dan verschijnt de Leading Player (Gabrielle McClinton), die een grote overwinning voorziet. De soldaten winnen de ene na de andere slag en prijzen hun koning. Alleen Pippin ziet toch in dat oorlog en geweld niets oplost. Hij besluit om zich tegen zijn vader te keren. Alleen lukt het hem om dat te doen, of wil hij op de troon plaats nemen om het koninkrijk te verbeteren.

Pippin is een vlotte en afwisselende musical die eens af stapt van het gewone musicalshowtje. Er gebeurt zoveel op het podium dat je soms even niet weet waar je moet kijken. De acteurs zorgen voor sterk spel en zingen zuiver. De nummers staan als een huis en worden sterk begeleid door een live-orkest. Het begint al sterk bij het eerste intronummer ‘Magic To Do’ de gehele cast draagt hier hun steentje bij. Net alsof je in het circus zit. Acrobaten vliegen door de lucht en men zingt daar ook nog bij.

  
Choreografie
De Leading Player praat het verhaal en de show bij elkaar en zorgt dat het wordt opgevoerd zoals het hoort. Dat maakt het een beetje zoals Cirque du Soleil, waar meestal ook een persoon centraal staat. De choreografie sluit naadloos aan op de muziek en wordt krachtig en vol overgave gebracht. Het nummer ‘With You’ is opvallend door de pikante scene en opzwepende muziek. Heerlijk om naar te kijken.

De show is opgedeeld in twee aktes, een vel en opzwepend deel voor de pauze en een iets rustiger tweede deel. Hierdoor zie je een duidelijk verschil in het kunnen van de acteurs. Met name de hoofdrolspeler Kyle Dean Massey krijgt in het tweede deel nog meer ruimte om zijn kunnen te laten zien. Zowel fysiek als vocaal drukt hij zich sterk uit. Een rol dat op zijn lijf geschreven is. Daarnaast is actrice Adrienne Barbeau als grootmoeder Berthe erg sterk in haar rol en als acrobaat verrast ze het publiek. Hier krijgt zelfs de toeschouwer een rol.

  
Dit maakt Pippin een echte Broadway musical die je gewoon moet zien zoals hij gemaakt is. Met de originele cast en in het Engels. Ook al zijn er geen boventitels, het verhaal is goed te volgen. Mede door de duidelijk articulatie van de cast. Het is net alsof je echt op Broadway bent, even weg van de werkelijkheid. Deze show is hierdoor voor iedereen toegankelijk, ook al ben je niet zo’n musical fan. Het staat garant voor een zeer geslaagde avond voor jong en oud. Pippin is nog tot en met 10 april 2016 te zien in Koninklijk Theater Carre Amsterdam.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.