Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER

9 Augustus 2015

Is EXIT wel luchtfietserij?

EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Soms sluiten de twee werelden waarin uw recensent zich beweegt, theater en wetenschap, ineens opmerkelijk goed op elkaar aan. Vorige week interviewde ik een wetenschapper die zich bezighoudt met artificiële celdeling; voor onderzoeksdoeleinden kunnen ze steeds beter allerlei soorten cellen buiten de mens opkweken.  De week erna gaat EXIT van theatergroep Vis-à-vis over twee broers in 2020 die vlees maken zonder beesten. Met de moderne techniek is zelf vlees maken een fluitje van een cent. Dat doen ze in hun fabriek, ze maken kweekvlees. Booming business. Het ontaardt natuurlijk al snel in het klonen van mensen en de vraag waar de grens dan ligt. Maakt deze techniek het mogelijk dat mensen voortaan eeuwig bestaan? En is dat wel wenselijk? Uiteindelijk gaat EXIT daarmee over de wens om voort te leven. Gekloond of ingevroren, of simpelweg door een bijzondere begrafenis die de nabestaanden bij zal blijven. Maar dit ernstige thema is uitgewerkt in een hilarische voorstelling. Vis-à-vis doet in EXIT waar ze goed in zijn: ze pakken groots en meeslepend uit. Tussendoor kan het publiek genieten van wonderschone special effects, die naadloos aansluiten bij de soms onnavolgbare bewegingen van de acteurs op het immense speelvlak.

EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis

Almere maakt langzamerhand naam met theatervoorstellingen op locatie. Vis-à-vis heeft al jaren een eigen stuk land en een hijskraan en is in zijn element met grote installaties en waanzinnige theatervoorstellingen die het uiterste vergen van de lichamelijke fitheid van de acteurs. Het is er goed toeven, met eten voor en muziek en drinken na de voorstelling. Een avond uit die steeds meer mensen weet te trekken. Niet vaak kun je immers van de combinatie van sterk spel, feilloze timing en inventieve technische hoogstandjes van hoog niveau genieten. En dat alles op locatie, in de open lucht.

Het verhaal van EXIT is simpel. Twee broers maken kweekvlees in hun fabriek. De ene wil de fabriek voor grof geld aan de Chinezen verkopen. Hij kloont trouwens voor privé gebruik eerst zijn eigen versleten knie, waarna allengs de rest van zijn lijf  deeltje voor deeltje volgt; arm, been, hoofd., enzovoorts. De andere broer wil hem tegenhouden, wat uiteindelijk, anderhalf uur later ook lukt. Ondertussen zijn we langs vele absurdistische scènes geleid, met samurai's,  een teletijdmachine, invriezing en vele, misschien iets te vele, waanzinnige begrafenisrituelen. Zelfs de hand van god ontbreekt niet. Het decor ontvouwt zich ratelend tot steeds grotere proporties om uiteindelijk weer tot het begin terug te keren: de twee broers in hun fabriek.

EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis EXIT door Vis à Vis

De diepgang zit in het thema. De voorstelling is vooral aangenaam vermaak. Natuurlijk, de subtiliteit gaat verloren in het geweld van de special effects, sluipgangen en bewegende decordelen. En het verband tussen inhoud en uitwerking is soms ver te zoeken. De vraag is of dat erg is. Fien en Irene, twee vriendinnen uit Almere vinden het prachtig: "Ik heb vreselijk gelachen om het waanzinnige verhaal en heb een topavond uit. Verder ben ik onder de indruk van de spelers. Wauw!" Na de voorstelling schuiven ze vrolijk aan bij het kampvuur.

Luchtfietserij? Misschien is de voorstelling minder absurdistisch dan de meeste mensen aan het kampvuur beseffen. En gelukkig maar.

EXIT is vanaf woensdag 12 augustus opnieuw te zien op het Almeerder Zand en speelt daar tot en met 19 september. Meer hierover op de website.

Vis à Vis


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.