Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN, POP-ROCK

16 Juli 2015

Waardige 40ste editie North Sea Jazz Festival

  
Tekst: Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland

Het North Sea Jazz Festival vierde afgelopen weekend haar 40ste verjaardag. De eerste editie, die Jos Acket in 1976 in Den Haag presenteerde, lokte destijds 9.000 bezoekers naar het Congresgebouw. Tegenwoordig ontvangt het Rotterdamse Ahoy een slordige 70.000 muziekliefhebbers. Het festival is allang niet meer het evenement dat vooral was gericht op traditionele jazz. Het begrip jazz versplinterde in de jaren ‘70 door diverse fusies met aanverwante stijlen als soul, funk, rock, pop, latin en world.

Net als andere internationale jazzfestivals begon North Sea Jazz door de decennia heen een steeds gevarieerder aanbod te programmeren. Voor de traditionele jazzfanaat was dat een doorn in het oog, voor anderen werd het festival daardoor toegankelijker en gingen er juist deuren open naar nieuwe ontdekkingen.

Geen hogere wiskunde
Nog steeds fronsen puristen hun wenkbrauwen als ze bijvoorbeeld popartiesten op het programma zien staan als Lady Gaga en Emeli Sandé die dit jaar acte de precense gaven. De Amerikaanse megaster Lady Gaga verraste vorig jaar vriend en vijand door samen met crooner Tony Bennett het album Cheek To Cheek uit te brengen. Toen North Sea Jazz het duo als eerste act onthulde voor haar 40ste editie waren de apen gaar.

Wat heeft de extravagante popzangeres Lady Gaga met jazz te maken? Wat bezielde de organisatie om haar – ondanks Bennett – op het programma te zetten? In Ahoy staan uitgedoste tieners vooraan het podium. Wanneer zag je dat eerder? Toch kun je dit als een positieve ontwikkeling interpreteren, waarvoor zowel North Sea Jazz als Tony Bennett credits mogen incasseren. Beiden slaan namelijk bruggen van oud naar jong en van traditioneel naar modern. Dat is geen hogere wiskunde, maar simpelweg een feit.

Lady Gaga laat tijdens een hartverwarmend optreden weten hoe vereerd ze is dat Tony Bennett haar mee op tournee heeft genomen. Ook blijkt tijdens de performance dat de 29-jarige superster daadwerkelijk kan zingen. De bijna 60 jaar oudere Bennet haalt minder makkelijk de hogere noten, maar zijn timbre is nog altijd even warm. Het is vooral de combinatie van deze twee dat het totaalplaatje bijzonder maakt. Uiteraard blijft de vraag of de jonge fans van Lady Gaga de jazzy kant echt kunnen waarderen of dat ze puur voor het fenomeen langskomen. Waarschijnlijk het laatste, maar toch kunnen er zomaar nieuwe potentiële liefhebbers voor jazz ontstaan. En dat is een interessant gegeven.         

Grootschalige saamhorigheid
Het North Sea Jazz Festival is een begrip. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de wereld. Niet voor niks bezoeken legio Amerikanen (waar de jazz nota bene zijn oorsprong vond) het jaarlijkse muziekfestijn. Ook tijdens de afgelopen verjaardageditie was het weer een kruisbestuiving van honderden artiesten die je onmogelijk allemaal kon zien. Vooraf uitgedachte wandelroutes vielen weer snel in duigen, omdat zalen vol zaten of omdat je diverse vrienden en kennissen tegen het lijf liep met wie je vervolgens onder het genot van een biertje en hapje bijpraatte.

Maar ook vond je het wel ontzettend leuk die felbegeerde handtekening en foto te bemachtigen van Stanley Clarke en Laura Mvula, waarvoor je dan vervolgens een uur in de rij moest staan. En bij toeval liep je langs de Congo-tent en raakte je zo enthousiast over Jarrod Lawson dat je er meteen een nieuwe soulheld bij had. North Sea Jazz is een totaalbeleving die in het teken staat van muziek, met jazz als basis. Een magisch instrument dat de bindende factor vormt van een grootschalige saamhorigheid waarin iedereen blij en gelukkig wordt. Een paradijselijk weekend vol vrede en zaligheid.  

Wat waren naast het optreden van Tony Bennett & Lady Gaga opvallende acts tijdens de 40ste verjaardag van North Sea Jazz? Het eerste hoogtepunt was al snel binnen met het openingsconcert van de Rotterdams-Kameroense singer-songwriter Ntjam Rosie. De hoogzwangere zangeres en haar band zetten een indrukwekkende live performance neer die zich vooral concentreerde op haar laatste album The One. De kenmerkende mix van soul, jazz en Afrikaanse invloeden klonk live een stuk levendiger door fraaie arrangementen. Weliswaar klonk de stem van de zangeres iets dikker dan normaal, ze klonk zuiver en geïnspireerd. Ook haar band had er overduidelijk zin en speelde met een drive die de adrenaline in rap tempo liet stijgen. Een optreden van superieure klasse.  

  
Moeiteloos
Verrassing op de vrijdag was de nieuwe Amerikaanse soulsensatie Jarred Lawson. Met een paar soepele stembanden van melkchocolade en tien losse vingers die op de toetsen van zijn piano bewogen, laveerde hij tussen R&B, funk en soul waarin heden en verleden moeiteloos samenkwamen. De aanpak en sound van zijn liedjes deden vaak herinneren aan Stevie Wonder, Marvin Gaye en Donny Hathaway, maar net een tikje gepolijster zonder dat het vervelend werd.

Eveneens op de vrijdag als een van de latere concerten imponeerde de Israëlisch contrabassist Avishai Cohen’ New York Division in de Hudson. Met zijn kwartet, waar onder meer snarenvirtuoos Kurt Rosenwinkel deel van uitmaakte, speelde hij bruisende composities vol raffinement van zijn laatste album From The Darkness. De stukken ademden een stadse energie, geladen met technisch superieure improvisaties vol melodie en spannende wendingen.    

Funkshow
Neo-soulgigant D’Angelo keerde eind vorig jaar niet alleen van het een op het andere moment terug met het verbluffende Black Messiah, ook revancheerde hij zich op het podium met een concert op niveau waarmee hij het matige optreden uit 2012 deed vergeten. Een zichtbaar vitale D’Angelo speelde met zijn band een dampende funkshow gebaseerd op nieuwe songs en enkele oudjes. De show klonk gedreven en geïnspireerd, en bevestigde nog eens de glorieuze terugkeer van de Amerikaanse ster.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.