Onderwerp: OPERA EN OPERETTE, LOCATIETHEATER
21 Juni 2015
Geen voet aan de grond
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen
De manege biedt tijdens deze Oerol ruimte aan de grote enscenering van Muziektheater Transparant uit België. Zij speelden 'De Koningin zonder Land' eerder al in een grote loods bij Antwerpen en vullen de ruimte moeiteloos met een huisje op hoge palen, een pier in het zand, een groot bed, vele takken op de achtergrond, nog een paar hutjes op palen en aan de weerseinden van het speelvlak een groot beeldscherm. Het publiek zit op vier tribunes, waar het helaas niet altijd goed zicht heeft op het hele speelvlak.
'De Koningin zonder land' is het verhaal van een jong meisje dat met haar ouders, de koning en koningin, het kasteel waarin zij wonen moet ontvluchten. Een mooi verhaal, naar een boek van Paul Verrept. Op het beeldscherm is te zien hoe het kasteel ten onder gaat aan een vloedstroom. Het is een lumineuze vondst om daarvoor een zandkasteel van onderaf te filmen en op de beeldschermen de teloorgang door de wind en een grote golf te tonen.
De prinses is daarna nergens thuis en weigert in hun nieuwe woonplaats een voet aan de grond te zetten. Vaak bivakkeert zij in het hutje op de hoge palen, terzijde gestaan door haar bediende. Als haar ouders sterven, is zij koningin zonder land. Haar voorspellende gaven tonen haar toekomstige man, die haar uiteindelijk ook vindt.
De spelers spreken niet, maar uiten zich in een woordeloze taal. Het verhaal is ingesproken door Marleen Scholten. De zang bestaat grotendeels uit hoge en lage lang aangehouden klanken. Soms afgewisseld met een brabbeltaaltje of met een wanhopige brul. Percussionisten van Bl!ndman, die over het speelveld lopen, begeleiden de vier zangers. Hoewel prachtig gezongen, heeft deze opzet als nadeel dat elke stap in het verhaal even duurt. Het wordt immers na elkaar verteld, getoond en gezongen. Daardoor is het toch al beperkte verhaal nogal langdradig. De toeschouwers die bijzonder van de muziek van Wim Henderickx houden, genoten van deze uitvoering. Voor het overige publiek, en zeker de kinderen die naar een sprookjesvoorstelling kwamen, was het vooral een lange zit.
Jammer dat met topzangers, inventieve videomakers, een mooie ruimte, goede muzikanten en een bekende componist niet een spannender voorstelling tot stand kwam. Een verhaal met iets meer vaart en misschien een iets afwisselender enscenering zou een wereld van verschil maken.
Muziektheater Transparant | Oerol
De koningin zonder land - trailer 2 from Wouter Van Looy on Vimeo.