Onderwerp: MUZIEK, PODIUM FOTO, WERELDMUZIEK
30 Januari 2015
Een muzikale wereld zonder grenzen tijdens Flamenco Biënnale Nederland
Tekst: Jeffrey van Rossum
Beeld: Ronald Rijntjes
De Flamenco Biënnale Nederland is een tweejaarlijks internationaal dans- en muziekfestival in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, met als kloppend hart de flamenco. Afgelopen donderdag was TivoliVredenburg in Utrecht het toneel voor dit festival.
Allereerst werd er een documentaire gedraaid over Renaud García-Fons, getiteld 'Beyond the Double Bass'. Deze Frans-Catelaanse contrabassist heeft een vijfde snaar aan zijn bas toegevoegd, waarmee hij nieuwe muzikale werelden verkent.
Energieker
Op het plein speelde vervolgens Lá Fabrica. Een nieuw flamencocollectief van Nederlandse bodem. Speciaal voor Flamenco Biënnale hadden ze twee gasten uit Spanje uitgenodigd: de pianist Carlos Ema en kunstenaar Patricio Hidalgo. Hidalgo schilderde zijn visuele weergave van de flamencomuziek die op dat moment gespeeld werd. Op het einde van het optreden kwam er een danseres bij die het geheel naar een energieker niveau tilde. Het collectief wist te overtuigen met afwisselende stijlen en een passionele performance.
Renaud García-Fons speelde voor het eerst in Nederland met zijn kwartet dat bestond uit contrabas, accordeon, akoestisch gitaar en percussie. Deze bassistenvirtuoos bracht de Hertz zaal naar een muzikale wereld zonder grenzen. Moeiteloos werden jazz-, flamenco-, Oosterse-, Afrikaanse- en klassieke muziek met elkaar verweven. Door de toevoeging van een vijfde snaar en zijn bijzondere speeltechnieken kon Renaud García-Fons de bas laten klinken als een cello, ud of berimbau.
Dynamische luisterervaring
De composities waren zeer mooi en lieten ieder instrument schitteren in extreem hoge of extreem lage registers. De overige muzikanten waren allemaal van wereldklasse en kregen uitgebreid de kans om hun spel te laten horen in solo passages. Dit alles bij elkaar zorgde voor een dynamische luisterervaring die tot het laatst interessant bleef. Het publiek kon er geen genoeg van krijgen en tot twee keer toe gaf Renaud García-Fons een toegift.
Saxofonist Bernard van Rossum verbind jazz en flamenco met zijn BvR flamenco-jazz 6-tet. In Club Cloud 9 lieten ze een mooie vermenging horen van de twee stijlen. Jazzsolo's werden moeiteloos afgewisseld met gepassioneerde zangpassages. De band presenteerde op Flamenco Biënnale haar debuutalbum 'Jaleo Holandes'.
Synergie
De afsluiter van de avond was een collectief speciaal gevormd voor Flamenco Biënnale. Het kwartet van Ultra High Flamenco werd samengebracht met de drie gerenommeerde jazzmusici Oene van Geel, Maarten Ornstein en Tony Roe. Hoewel ze niet dezelfde taal konden spreken was er één taal die ze verbond: muziek. Het leek in het eerste stuk nog een beetje zoeken, maar toen alle musici elkaar gevonden hadden was er een mooie synergie tussen de verschillende werelden.
De combinatie van (bas)klarinet, piano, altviool, viool, bas, gitaar en percussie zorgde voor een bijzondere klankwereld. De composities waren gemaakt door verschillende muzikanten binnen de bezetting. Daardoor was de muziek zeer afwisselend: van abstract en sfeervol tot vette grooves met mooie melodieën. Ook hier kregen de verschillende muzikanten ruim de gelegenheid om te schitteren met solo passages.
Verrassende klanken
Flamenco Biënnale heeft een geslaagd festival neergezet waarbij de traditionele flamenco op verschillende manieren is vermengd met andere muziekstijlen. Dit zorgt voor eigentijdse en verrassende klanken. Renaud García-Fons is aanstaande zaterdag nog te bewonderen in het Bimhuis, waarbij ook de documentaire 'Beyond the Double Bass' getoond zal worden.