Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

18 November 2014

JazzFest Amsterdam 2014: veelzijdig en intiem

  
Tekst: David Drost en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Op zaterdag 15 november vond in Studio K en Stayokay Amsterdam voor de derde maal het JazzFest Amsterdam plaats. Dit kleine en intieme festival liet de bezoeker deze keer wederom genieten van bekende Amsterdamse jazz- en wereldmuziek formaties. Tijdens deze editie was zelfs een vierde zaal toegevoegd aan het programma. Deze bevond zich in de Stayokay waar met name wereldmuziek te vinden was.

De avond moest nog beginnen, maar het festival was al in volle gang. Dat merkte je niet zo zeer aan het publiek dat nog moest komen, maar aan de jazzklanken die door het gebouw vlogen. Dit festival is zeer uniek. Het is kleinschalig en er wordt geen hoofdprijs gevraagd om te genieten van een divers programma. Voor ieder wat wils, van jong tot oud.

  
Energie 

Aan unieke samenwerkingen wordt ook aandacht besteed. Zo zie je componist en pianist Martin Fondse op het podium staan met sax en harp. Zij nemen een duik in de muziek en mengen verschillende stijlen uit klassiek en jazz. De energie van de heren spat van het podium af en je ziet ze genieten.

Spannende melodielijnen en dynamiek maken de stukken die ze spelen interessant om naar te luisteren. Op harp speelt Remy van Kesteren. Hij weet de snaren zo te bespelen dat er een kleurrijk palet aan noten elkaar kruisen. Daar doorheen snijd saxofonist Mete Erker en Martin Fondse legt mooie akkoorden neer op de piano, waarna de muzikale lijn weer samen komt.

Muzikale hoogtepunten 

Een andere band waar zeker niets aan mankeert is Arifa. Deze Amsterdamse formatie met internationale roots uit Duitsland, Turkije, Roemenië en Griekenland maakt muziek die westerse jazz en Balkanmuziek met het Midden-Oosten en Centraal-Azië met elkaar verbind.

  
Pianist Franz von Chossy speelt lekker in het gehoor liggende jazz solo’s. Hierbij wordt hij begeleid door Oosterse klanken. Dit geeft deze muziek een uniek geluid. De heren gaan helemaal los op het podium en zorgen meerdere malen voor muzikale hoogtepunten.

Ze spelen zelfs zonder bassist, want (bas)klarinettist Alex Simu zorgt voor de lage tonen. De stukken die ze spelen zijn afkomstig van hun laatste album Anatolian Alchemy en ze laten alvast wat nieuw materiaal horen waarmee ze binnenkort de studio in duiken.

Arifa is een formatie die de puurheid van muziek laat horen. De nummers zitten goed in elkaar en zijn dynamisch erg sterk. Als luisteraar wordt je mee op reis genomen vanuit de Westerse jazz tot aan de het Midden-Oosten door naar Azië.

American Songbook 

Naarmate de avond vordert merk je dat het drukker wordt in het gebouw. De twee bioscoopzalen zitten vaak vol, waardoor er een rij voor de deur staat. In één van de bioscoopzalen trad zangeres Deborah Carter op. Zij speelt speciaal voor het festival in trio vorm op. Miguel Rodriguez begeleid haar op piano en Ruud Breuls op trompet. Een formatie die je niet vaak tegenkomt.

  
In de volle zaal bracht ze veelal bekende American Songbook nummers. Van artiesten als Miles Davis en Ella Fitzgerald. Dit maakt het concert zeer toegankelijk voor ook niet jazz-liefhebbers. Breuls en Rodriguez zorgen beiden voor goed solowerk en subtiele begeleiding van Carter. Die zelf haar stem zeer goed beheerst en de nummers met veel emotie en gevoel overbrengt op de luisteraar.

Een andere ontdekking van het festival was de New Yorkse bassist Petros Klampanis die voor deze gelegenheid een strijkkwartet van het Conservatorium van Amsterdam had meegenomen. Gitarist Gilad Hekselman wist met zijn gitaar lekkere noten te spelen en daardoor ontstond er een jazzclub gevoel. Even weg van de kou en genieten van het warme spel van de muzikanten.

Solo’s 

Ze brachten onder andere een mooie uitvoering van ‘A Night in Tunesia’ en een aantal eigen composities. Hierin was veel ruimte voor individualiteit in de vorm van solo’s. Een band die zeker in de gaten gehouden moet worden.

  
Als afsluiter van het festival had de organisatie gekozen voor de Amsterdamse jazz- en swingband de New Cool Collective. Leider Benjamin Herman en zijn mannen hadden er veel zin in. Ondanks dat de band iets later begon dan gepland was, stond de zaal van Stayokay vol. Vanaf de eerste noot ging het publiek uit hun dak. Niet alleen in de zaal, maar ook op het podium was het feest.

Stevige ritmes 

Trompettist en trombonist David Rockefeller ging lekker los op zijn instrumenten. De ene na de andere toon komt krachtig naar voren. Deze keer hadden ze de gitarist van Ruben Hein geleend en hij wist zichzelf gemakkelijk door de nummers heen te fietsen. Niet alleen de begeleiding was prima, het soleren ging hem ook goed af. Herman scheurde ook lekker over zijn saxen. Stevige ritmes en fijne grooves klonken door de zaal.

  
Ze speelde naast bekende stukken ook nummers van hun nieuwe album Electric Monkey Sessions. Deze nummers waren iets rustiger en dat merkte je ook aan het publiek. Er werd meer gepraat in de zaal, maar de echte dansliefhebber genoot volop.

Deze muziek heeft invloeden uit Zuid Amerika, waarbij de Cumbia een belangrijke rol vervult. Nadat de New Cool het publiek had vermaakt en luid applaus in ontvangst nam kon de festivalganger nog lekker nadansen tot in de late uurtjes op de beats van DJ Leroy Rey. 

  


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.