Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, ALGEMEEN

16 November 2014

Spetterende Stanley Clarke Band in LantarenVenster

Tekst: Serge Julien

Als basgrootmeester Stanley Clarke in Nederland optreedt, dan is dat doorgaans tijdens het North Sea Jazz Festival. Vaak staat hij dan in de grote Nile-zaal. Als een van de belangrijkste basinnovators dan op 12 november 2014 naar het intieme LantarenVenster in Rotterdam komt, kun je maar beter een kaartje scoren. De fans en muziekliefhebbers die erbij waren, kregen een daverend concert voorgeschoteld waar de spetters en vonken vanaf vlogen.
 

Stanley Clarke (63) maakt zijn opwachting in de jazzwereld in 1972 bij de eerste incarnatie van Chick Corea’s legendarische fusion-formatie Return To Forever. Vanaf dat moment bouwt de Amerikaan een omvangrijk oeuvre van solo- en groepsprojecten. Zowel op contrabas als elektrische bas is hij een van de grote vernieuwers die niet alleen jazzliefhebbers, maar ook rockfanaten aantrekt.

‘School Days’ uit 1976 is zijn grote klassieker. Een kleine greep van artiesten met wie hij samenwerkte zijn Dee Dee Bridgewater,  Santana, Marcus Miller, Victor Wooten en zijn veel te vroeg overleden maatje George Duke aan wie hij zijn laatste album Up opdraagt.

Vinnig
In LantarenVenster rijgt Clarke het slordige 300 man tellende publiek in een kwinkslag om zijn vingers als hij de toon zet met een stomend hete uitvoering van George Duke’s Brazilian Love Affair. Zijn karakteristieke sound met vinnig hamerende speeltechniek op de elektrisch versterkte contrabas – die hij tot aan de toegift niet meer loslaat - klinkt authentiek zoals je van hem bent gewend. In een kleine twee uur mixt hij oud en nieuw door elkaar zoals Return To Forever’s ‘No Mystery’, ‘Song To John’ van het album Journey To Love, Bass Folk Song #13 van Up en natuurlijk ‘School Days’.   

Jonge honden
De songs worden flink uitgerekt zodat zijn opvallend jonge honden hun talenten kunnen etaleren. Zo toont de 18-jarige Georgiaanse pianist Beka Gochiashvili schuddend en springend op zijn kruk een expressieve speelwijze met gevoel voor complexe melodieën en opzwepend snelle ritmes.  Zijn één jaar oudere counterpart Cameron Graves is beheerster, maar niet minder gezegend van talent. Hij creëert met elektrische partijen een subtiel stukje atmosferisch effect om de songs extra cachet te geven.

Uitsmijter van de show is de Texaanse drummer Michael Mitchell. Hij krijgt van Clarke extra aandacht vanwege zijn twintigste verjaardag.  De jonge knaap uit Dallas is vanaf de eerste tel een explosie van technisch geweld, getraind met krachtig eclectische slagspel en een duizelingwekkende snelheid waar Billy Cobham en Omar Hakim met het kwijl in hun mond en wijd opengesperde ogen bij zouden staan observeren. 

Interacties
Stanley Clarke houdt in LantarenVenster van begin tot eind de aandacht van zijn publiek vast. Hij kapselt het publiek in met zijn bijzondere en unieke speelstijl. Zijn nieuwe band is een flinke katalysator waardoor continu spannende interacties ontstaan in ritmische jazz enerzijds en stuwende fusion anderzijds. Niet alleen de bezoekers, maar ook de muzikanten glunderen zichtbaar van plezier. Stanley Clarke bewijst nog eens zijn vakmanschap, pionierswerk en zijn neus voor nieuw talent.


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.