Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK, ALGEMEEN

24 Augustus 2014

Pianisten besluiten geslaagd Jazz Middelheim

   
Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes 

Op de slotdag van Jazz Middelheim 2014 stond er op het hoofdpodium een diversiteit aan pianisten. Improvisatieformatie Carate Urio Orchestra, onder leiding van rietblazer Joachim Badenhorst, opende het programma rond het middaguur. Vijay Iyer ging op ontdekkingsreis met strijkers, het Italiaanse duo Enrico Rava en Stefano Bollani maakte ingetogen en subtiele jazz en pianist Ahmad Jamal speelde met vuur in een dampend slotoptreden.

Vijay Iyer mag tijdens zijn laatste dag als artist in residence nog eenmaal schitteren in een door hem gekozen formatie. Allereerst brengt hij een aantal solostukken, composities met klassieke en jazzinvloeden. Hij weet zijn weg op de toetsen weer goed te vinden en begeleidt zichzelf met elektronische geluiden. Die geven hem meer ruimte om los te gaan op de piano en maken de nummers herkenbaarder door een vast ritme.

  
Maatje
De New Yorkse pianist maakt gebruik van veel improvisatie en korte thema’s. Met zijn linkerhand bedient hij de bas en zijn rechterhand legt de ene na de andere toon neer om een solo tot leven te roepen. Zijn spel is van hoog niveau en laat zien dat de piano zijn maatje is. Jammer is dat de complexe nummers vaak moeilijk zijn te volgen. Het is wel knap wat hij allemaal doet, maar vaak mis je een rode draad.

Postmodern
Het tweede deel van het concert heeft een andere lading. Hierin speelt Iyer samen met het HERMES ensemble, een strijkkwartet dat net als hij de grenzen opzoekt en veel crossovers maakt vanuit de klassieke hoek naar verschillende andere muziekstromen.

Hun postmoderne suite in tien delen is een bijzonder geheel. De muziek is hier en daar begrijpelijker, maar heeft opnieuw ook heel experimentele kanten. Als je denkt naar een mooie klassieke passage te luisteren, schieten er ineens aparte elektroklanken doorheen. Zo word je als luisteraar steeds weer uit je comfortzone gehaald. Dat is niet altijd prettig en leidt ertoe dat na verloop van tijd de aandacht voor het stuk verslapt - regelmatig staan mensen op om iets te drinken te halen. 

  
Gebaande paden
De verschillende concerten van Vijay Iyer op Jazz Middelheim laten in ieder geval zien dat deze jonge pianist graag buiten de gebaande paden gaat en uiteenlopende muzikale werelden elkaar laat ontmoeten. Hij vlecht die stijlen door zijn pianospel aan elkaar. Niet iedereen zal van deze experimentele muziek gecharmeerd zijn, maar hij is een goede muzikant met een duidelijke eigen wil. Het festival heeft hem een plek gegeven om zich ook in Europa te kunnen presenteren.

Fragiele jazzstukken
Met het Italiaanse duo Rava en Bollani gaan we terug naar de eenvoud van piano en trompet. De twee heren, bekenden binnen de jazzwereld, spelen fragiele jazzstukken met een eigen touch. Ze testen elkaar uit en bedenken ter plekke wat ze gaan spelen. Alles is mogelijk. Rava legt een vrij eenvoudig thema neer, dat Bollani vervolgens oppakt en naar eigen interpretatie speelt. Het wordt subtiel en dynamisch opgebouwd, met af en toe een vurige uitschieter.

Tussen de nummers door lachen de twee vaak naar elkaar. Bollani droomt weg bij de solo’s van Rava, en Rava legt subtiele akkoorden neer als Bollani speelt. Een genot om te zien hoe deze twee grootmeesters met elkaar omgaan. De heren weten het publiek ook te boeien met hun spel. Maar de beloofde paar graden warmer wordt het niet in de tent, daarvoor is hun muziek te rustig en genuanceerd.

   
Sax en drum
Tussen de hoofdacts is er weer steeds een concert te zien op de Club Stage. Deze zondag is het podium voor de Baskische saxofonist en fluitist Gorka Benítez. Ook hij begint tijdens de eerste set klein als duo. Alleen drums en een blazer is meestal vrij lastig om uit te voeren; je neigt dan al snel naar uitgebreide solo’s en thema’s. Ook in dit geval beginnen de nummers op een gegeven moment op elkaar te lijken.

Later op de dag heeft de saxofonist meer muzikanten om zich heen staan en worden de stukken interessanter. Dan is het swingen op de combinatie van Afrikaanse beats en westerse jazz. 

  
Starwars
De slotact van de avond is niemand minder dan de 84-jarige pianist Ahmad Jamal. Alweer een levende jazzlegende die nog steeds speelt met veel power en kwaliteit. Niet alleen hijzelf schittert op het podium, maar ook zijn medemuzikanten – Manolo Badrena (percussie), Reginald Veal (contrabas) en Herlin Riley (drums) – vallen op door hun strakke spel en solowerk. Zij laten je de kou en regen wel vergeten!

Het openingsnummer begint direct al goed met een strak tempo en een kort riffje, dat zich telkens herhaalt als de solo naar een andere muzikant gaat. Met zijn armen over elkaar wacht Jamal steeds tot diegene klaar is. Zelf begint hij soms ondeugend middenin een thema weer te soleren. De drummer en bassist hebben regelmatig een onderonsje met een grote glimlach op hun gezicht.

  
De percussionist heeft ook een belangrijke rol in het geheel: het halve podium is gevuld met zijn instrumenten, die zorgen voor een divers geluid. Hij gebruikt zelfs een Starwars-poppetje dat ‘save me princess…’ zegt. Zowel het publiek als de muzikanten moeten hier hard om lachen.

De sfeer is erg goed tijdens dit optreden en de tent staat vol met ruim 3.500 mensen. Ook al is Jamal 84 jaar, hij heeft nog steeds plezier in het spelen en zal zeker doorgaan. De Amerikaanse pianist en componist zit nog vol passie, originaliteit en kwaliteit.

  
Succesformule
Jazz Middelheim 2014 komt hiermee op 19 augustus tot een geslaagd einde. Ruim 19.000 jazzliefhebbers hebben in vier dagen hun weg weten te vinden naar het Antwerpse Park Den Brandt. Middelheim is een puur en laagdrempelig festival voor jong en oud, groot en klein. Een succesformule die al aan het programmeren is voor volgend jaar. CultuurpodiumOnline.nl zal ook dan weer aanwezig zijn om verslag te doen.

Lees ook de andere verslagen van Jazz Middelheim 2014 op CultuurpodiumOnline.nl.
Jazz Middelheim 2015 vindt plaats van 13 tot en met 16 augustus.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.