Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, ALGEMEEN

21 Augustus 2014

Experimenten en mainstream jazz maken zonnig Middelheim uniek


Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Zaterdag 16 augustus brak de zon door in Park Den Brandt tijdens de derde dag van Jazz Middelheim. De grote tent van het hoofdpodium werd langzaam drukker. Hier was voor deze dag weer een divers programma neergezet met experimenten én mainstream jazz. Zo waren er optredens van de artist in residence Vijay Iyer, het Jef Neve trio en een bijzondere ode aan Jean ‘Toots’ Thielemans.

Pianist en componist Vijay Iyer staat die middag op het podium met het indringende ‘Holding It Down: The Veterans’ Dreams Project’. Hij is hiervoor een samenwerking aangegaan met dichter Mike Ladd, om gedichten van jonge Amerikaanse oorlogsveteranen via spoken word over te brengen in muziek.


Verwarring
Voor mooie toekomstdromen is nog weinig plek in het leven van de veteranen, van wie er zelf ook twee op het podium staan. In plaats daarvan horen we vooral nachtmerries over hun ervaringen. De muziek laat de verwarring en verscheurdheid horen die oorlog in jonge mensen veroorzaakt, in een mix van rap, hiphop, drum ‘n’ bass, elektronische effecten, soms lange gezongen uithalen en snerpende dissonanten. “Everything’s in order and none of it makes sense”, in de woorden van een van de gedichten.

De kracht van dit project zit in de persoonlijke verhalen, die oorlogservaringen invoelbaar maken. Muziek speelt daarbij een ondersteunende rol. Daarom is het jammer dat het concert net te lang doorgaat; na vijftien nummers is het muzikaal niet meer verrassend en gaan de verhalen weer op in een onpersoonlijke massa.


Vlijmscherpe gitaarklanken
De Club Stage geeft vandaag de ruimte aan MannGold de Cobre, een formatie met twee drummers en vlijmscherpe gitaarklanken die niet zouden misstaan op Lowlands. Bij de laatste set van hun concert in vier delen worden ze aangevuld met een achttal blazers. Onder leiding van gitarist Rodrigo Fuentealba en saxofonist Peter Vermeersch laten ze een heus bigbandgeluid horen. De energie en power stuwt deze geoliede band van het ene in het andere muzikale improvisatiecircus. Met korte en puntige thema’s weten ze de nummers dynamisch op te bouwen en het publiek te laten swingen.

10-jarig trio
Op het hoofdpodium vervolgt Jef Neve het programma. Hij weet met zijn trio altijd wel een feest te bouwen en brengt zijn spel met veel energie over op het publiek. Het trio bestaat dit jaar alweer 10 jaar en viert dat op Jazz Middelheim met een aantal mooie nummers uit deze periode. Speciaal voor dit optreden is een viertal blazers meegekomen om de stukken iets extra’s te geven.


Neve opent met een swingend stuk dat hem direct in al zijn kunnen laat zien. Met een glimlach zit hij achter de piano en tijdens het spelen van een solo zingt hij stilletjes de melodie mee. Hij danst met zijn instrument en stijgt regelmatig boven de pianokruk. Bassist Ruben Samama en drummer Teun Verbruggen zetten een sterke begeleiding neer. Ze communiceren onderling goed met elkaar en Neve geeft hen ook de ruimte om te soleren. Je merkt dat ze al een geruime tijd met elkaar spelen.

Naast de technische kwaliteit van de muzikanten valt de vlotheid en frisheid van de nummers op. Neve speelt de jazzy thema’s zo dat ze heel makkelijk in het gehoor liggen. De drie heren laten zien dat ze een trio van formaat zijn en er nog vele jaren zullen volgen met een hoog niveau jazzmuziek.

Netjes
De avond wordt afgesloten met een concert ter ere van levende legende Jean ‘Toots’ Thielemans, ‘peetvader’ van het festival. Muzikanten die in het verleden met Toots gespeeld hebben komen samen om zijn muziek te spelen in verschillende formaties. Mooi, maar ergens ook apart om iemand die nog springlevend is nu al te eren tegen een achtergrond van oude foto’s.


Pianist Bert van den Brink begint als solist en laat een compilatie van verschillende stukken horen die hij met Toots gespeeld heeft. Vervolgens verschijnen pianist Karel Boehlee, bassist Hein van de Geyn en drummer Hans van Oosterhout met het stuk ‘Green Dolphin Street’. Dit bekende nummer uit het American Songbook wordt met veel plezier gebracht. De uitvoering van het stuk is netjes en niet echt speciaal. Wel is er ruimte voor solo’s die zorgen voor meer power.

Bij ‘In Your Own Sweet Way’ blijft Oosterhout op zijn plek achter de drums, met Kenny Werner achter de piano en Marc Johnson op contrabas. Ze voeren deze ballad mooi uit en hebben er veel schik in. Opnieuw is het stuk verder niet spannend, maar het wordt door het publiek wel goed ontvangen met een groot applaus.

Broodje
Ook gitarist Philip Catherine, zangeres/pianiste Eliane Elias en trompettist Bert Joris verschijnen nog om hun eerbetoon aan Toots te geven. Het is jammer dat de nummers veelal rustig en ingetogen zijn, want van de slotact van een festivaldag verwacht je iets meer pit. Gelukkig zorgt Elias voor wat meer energie. Zij zingt swingende nummers als ‘One Note Samba’ en ‘The Days of Wine and Roses’. En een ontroerende versie van ‘Ne Me Quitte Pas’, dat ze samen met bassist Marc Johnson uitvoert.


Als verrassing komt de grootmeester zelf aan het einde van het concert het podium op. Het publiek is door het dolle heen en onthaalt hem met een staande ovatie. Toots speelt vervolgens een tweetal nummers samen met Kenny Werner. Het ingetogen ‘What A Wonderful World’ en een improvisatienummer.

Toots speelt als vanouds op zijn mondharmonica en doet dat met veel plezier. Hij tovert zelfs nog een fijne solo uit zijn ‘broodje’. Als na afloop alle artiesten op het podium verschijnen voelt hij zich duidelijk vereerd om weer even tussen deze mensen te mogen staan. Een bijzondere afsluiting, die bezoekers nog een tijd zal bijblijven.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.