Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, WERELDMUZIEK

19 Augustus 2014

Avishai Cohen schittert met strijkers op tweede dag Jazz Middelheim

  
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes 

De tweede dag van Jazz Middelheim 2014 is er een vol kwaliteit. Dat begint al bij het podiumvullende Bruno Vansina Orchestra en gaat - op een kleine dip na - zo door tot de veelkleurige afsluiting van Avishai Cohen met zijn trio en vier strijkers. Grote verrassing van deze festivaldag is de Franse nieuwkomer Thomas Enhco, die als componist én musicus niet onderdoet voor bekende moderne jazzpianisten als Tigran en Hiromi.

Ondanks de slechte voorspellingen, is het op vrijdagmiddag 14 augustus gewoon droog in Park Den Brandt. De meest optimistische festivalgangers zitten zelfs met blote voeten op een kleedje te genieten van hun Duvel of rosé. Ook in de grote tent, die aan drie kanten open is en zo toch een buitengevoel geeft, hebben al aardig wat mensen een plekje gevonden. Het Bruno Vansina Orchestra opent daar het muzikale programma van de dag.

Deze 17-koppige moderne mini-bigband maakt van het podium een gezellige boel. De blazers staan er achter de drummer wat rommelig bij, alsof ze er willekeurig zijn komen neervallen. Maar dat past bij de vlotte stijl van hun muziek, met lekkere thema’s en goede solo’s op een stevig ritme. Leuk is ook de variatie van leeftijden en achtergronden in het orkest: van de jonge Israëliër Maayan Smith, vorig jaar winnaar van de Toots Thielemans Jazz Award, tot conservatoriumdocent John Ruocco die decennia terug al met Thielemans speelde.

  
Doordacht en subtiel
Veel kleiner - maar niet minder creatief - is het Scandinavisch-Britse pianotrio Phronesis. Deze naam staat voor ‘wijsheid door ervaring’. Een treffende omschrijving van hun muziek: de composities van het nieuwe album Life To Everything zijn heel doordacht en geven tegelijkertijd het gevoel dat dingen niet vastliggen. Er wordt flink geïmproviseerd, maar dan zonder de duidelijk gescheiden rollen die je bij meer traditionele trio’s nogal eens tegenkomt. Om dat te kunnen moet je als band perfect op elkaar ingespeeld zijn.

Ook de kwaliteit van de afzonderlijke musici is indrukwekkend. Pianist Ivo Neame speelt zoekend, licht en soepel om zijn akkoorden heen, met af en toe meer melodieuze en sferische passages. Drummer Anton Eger is een meester in subtiliteit; hij weet zelfs in solo’s de zachte kanten van zijn instrument optimaal te benutten. En bassist Jasper Høiby voegt niet alleen het benodigde gewicht aan de nummers toe, maar ook flink wat ironische humor tussendoor.

  
Frans pianotalent
Grote verrassing van de dag is de Franse pianist Thomas Enhco. Hij geeft vandaag vier korte concerten op het kleinere Club Stage, in verschillende bezettingen. Als trio met Jérémy Bruyère (bas) en Nicolas Charlier (drums) brengt hij allemaal eigen werk. Behalve één stuk: dat ontstond doordat zijn hondje Gaston over de piano rende. “Ik hoefde de melodie alleen maar af te maken”, grapt de jonge pianist.

Expressief, snel en zuiver – dat is hoe Enhco zijn instrument bespeelt. Hij improviseert met zijn ogen dicht. Die overgave laten ook zijn collega’s zien. Charlier, met wie hij al sinds zijn achtste samen muziek maakt, duikt tijdens solo’s bijna letterlijk in zijn drumstel. En Bruyère tovert zowel tokkelend als met zijn strijkstok precies de juiste woestijnklanken tevoorschijn bij het kippenvelnummer ‘Wadi Rum’.

In het festivalprogramma wordt Thomas Enhco aangekondigd als aanstormend talent, maar wat ons betreft is hij die categorie allang voorbij. Hij kan zonder moeite aansluiten in het rijtje van nieuwe grote jazzpianisten als Hiromi en Tigran Hamasyan. 

   
Rechttoe-rechtaan bossanova
Tussen al deze uitblinkers valt zangeres Stacey Kent nogal tegen. Ze studeerde Portugees om voor haar tiende plaat echt in het verhaal van de bossanova te kunnen duiken, vertelt de festivalpresentatrice. De diepgang die we daardoor verwachten komt echter niet tot uiting in haar muziek; het grootste deel van het concert bestaat uit rechttoe-rechtaan uitgevoerde zoetige standards. De wereld is hierin zorgeloos en perfect, er is geen wolkje aan de lucht.

Op een paar momenten overtuigt de Amerikaanse wel: bij gevoelige liefdesliedjes met minimale begeleiding. Zoals ‘Sait-on jamais?’, geschreven door echtgenoot Jim Tomlinson, die ook haar producer is en saxofonist in de band. Deze nummers met zachte pianoklanken passen veel beter bij haar stem en haar uitstraling. Want een zwoele samba zingen in een hooggesloten jas, dat werkt dus gewoon niet.

  
Veelkleurig tot het eind
Gelukkig staat een uurtje later een knallende afsluiter op het hoofdpodium: Avishai Cohen met zijn trio en vier strijkers. Hij combineert deze avond klassiek, jazz en traditionele melodieën uit verschillende culturen. Dat leidt tot een grote hoeveelheid veelkleurige kunstwerkjes, van een jazzy uitgewerkt Russisch soldatenlied tot een opzwepende Arabische medley. “If you like this, you should hear us on a good day”, zegt hij met een knipoog na een welverdiend applaus.

Tot verbazing van velen blijkt de Israëlische bassist bovendien prachtig te kunnen zingen, zuiver en met nét de goede heesheid in zijn stem. Zijn moeder leerde hem traditionele melancholische liedjes in het Ladino en het Hebreeuws. Vooral ‘Morenika’, waarbij celliste Yael Shapira tweede stem zingt, snijdt door je ziel.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, bouwt Cohen na het slotapplaus een feestje als solist én met zijn trio. Eerst speelt hij in hoog tempo al improviserend een aantal bekende Spaanse melodieën aan elkaar. Met ‘Para el monte me voy’ krijgt hij in zijn eentje de hele tent plat. Na een rustig intermezzo gaat ook het trio tot het uiterste in een nummer dat bijna als house klinkt. Het publiek gaat er spontaan bij staan en de drummer en pianist laten zich door hun swingende collega opzwepen tot knallende solo’s. Wat een waanzinnig einde van een verrassend mooie dag!

  
Meer zien en horen? Concertverslagen van de zaterdag en zondag zijn onderweg. Algemene info vind je op de website van Jazz Middelheim.
Phronesis en het Avishai Cohen Trio staan begin november in LantarenVenster, als onderdeel van het Festival Jazz International Rotterdam.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.