Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN

30 Juli 2014

Veelzijdige vrouwen bij Umbria Jazz ‘ladies night’


Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes

Van onschuldig meisje via moederfiguur tot rockbitch – alle kanten van de vrouw kwamen aan bod bij de ‘Ladies Night’ van Umbria Jazz. En dat in slechts twee zangeressen: jazzdiva Natalie Cole en Italiaanse superster Fiorella Mannoia. De eerste viel tegen, maar de laatste bracht met haar zwoele, swingende én sociale hits zowel mannen als vrouwen in extase.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Natalie Cole was de enige afknapper van het festival. Ze mag dan de ‘dochter van’ zijn, maar komt in de Arena van Perugia totaal niet uit de verf. Na zoetsappige jazzstandards waarbij ze een aanstellerig kinderstemmetje opzet, zijn er een aantal interessantere nummers die ze wel vanuit de diepte zingt. Helaas worden die al snel gevolgd door Spaanse liedjes met goedkope keyboardblazers en -strijkers, een overemotionele ode aan haar vader Nat King Cole, en tot slot een handvol afgezaagde pophits waarbij het geluid veel te hard staat.


De inmiddels 64-jarige zangeres kan zich bijna niet bewegen op haar hoge hakken, waardoor ze er het grootste deel van het concert stijfjes bijstaat. Bovendien gedraagt ze zich als een ware diva. Ze geeft nauwelijks ruimte aan de muzikanten in haar band en schiet uit haar slof als de microfoon even niet meewerkt. Na verloop van tijd dringt één vraag zich op: waarom doe je jezelf dit nog aan?

Twintig jaar jonger
Voor de Italianen op het bomvolle terrein is het allemaal gelukkig geen ramp, want die zien Natalie Cole slechts als voorprogramma. Zij zitten hier voor het concert van Fiorella Mannoia, die vanavond flink uitpakt met haar eigen band en twee gastmusici. Mannoia is ook al zestig, lezen we later, maar dat zou je niet zeggen als je haar ziet optreden. Ze rockt, swingt en verleidt alsof ze minstens twintig jaar jonger is, zonder gemaakt over te komen. Wat een verschil met haar Amerikaanse collega!


De zangeres brengt deze avond alle kanten van zichzelf en haar ruim veertigjarige muziekcarrière naar voren. Begeleid door alleen gastpianist Danilo Rea begint ze met een aantal intieme liedjes. Die zingt ze met haar lage maar prettige stem als het ware pratend, op de typisch Italiaanse manier. Mooi is bijvoorbeeld ‘Felicità’ van haar nieuwste cd A te. Even later krijgen we kippenvel van ‘Le notti di maggio’ (1988), dat ook in Nederland bekend is. 

Sociaal feestje
Met haar band erbij wordt de muziek feller. Hoogtepunt is het rockende ‘Caffè nero bollente’, waarmee Mannoia begin jaren tachtig in heel Italië een begrip werd. Ook nu weet ze de boodschap ‘ik heb jou niet nodig’ nog vol overtuiging te brengen. Meteen daarna laat ze haar gevoelige en sociaal bewogen kant weer zien met een bevlogen relaas – bijna een politieke toespraak – over de situatie van immigranten in Italië. Die zet ze kracht bij met ‘In viaggio’, dat opnieuw voor kippenvel zorgt, en vervolgens het anti-oorlogsnummer  ‘Mio fratello che guarda il mondo’.

  
Intussen is ook gasttrompetist Fabrizio Bosso komen meespelen, die met zijn solo’s net dat beetje extra muzikale diepgang geeft. Samen met hem gaan band, zangeres én publiek op weg naar een spetterend einde. Mannoia trekt haar jasje uit voor een reggaeversie van Paolo Contes ‘It’s wonderful’ en swingt erop los bij Manu Chao’s ‘Clandestino’ in latinstijl. Bij de toegift ‘Il cielo d'Irlanda’, ook al zo’n populair nummer, staat de hele Arena te dansen. Mannen en vrouwen, jong en oud, Italianen en buitenlandse bezoekers. Hier zit het met de vrede en saamhorigheid wel goed!

Meer over Fiorella Mannoia vind je onder andere op haar eigen website. Umbria Jazz vindt weer plaats van 10 t/m 19 juli 2015 in Perugia. Maar er is ook nog een winterversie in Orvieto tussen kerst en nieuwjaar.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.