Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN
13 Juli 2014
Paloma Faith hoogtepunt opening North Sea Jazz 2014
Tekst: Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland
"I started out as a jazz singer, until I found out I didn’t make any money.” Dat vertelde Paloma Faith aan een drukbevolkte Maas-zaal tijdens de openingsavond van de ruim van te voren uitverkochte 39ste editie van het North Sea Jazz Festival. De inschatting is dat de huidige aanpak van de Britse singer-songwriter haar geen windeieren legt. Op succesvolle wijze combineerde de excentrieke podiumverschijning gisteren soul, pop en jazz.
Faith scoort in 2012, drie jaar na haar debuut, groot succes met opvolger Fall To Grace waarvan ‘Picking Up The Pieces’ in de Britse hitlijsten belandt. Haar nieuwste langspeler valt op met het funky ‘Can’t Rely On You’ dat de zangeres als laatst bewaard voor het optreden. Een concert waarin het timbre en intonatie van het soulvolle en krachtige stemgeluid deden denken aan Ella Fitzgerald en Billie Holiday. In haar thuisland wordt ze daarom niet onterecht vergeleken met Amy Winehouse. In Ahoy oogde Faith met haar sexy roze mantelpakje en bijpassende hoed echter een stuk frisser en stabieler dan de overleden zangeres. Een indrukwekkende performance.
Stax
Soul van vroegere tijden herleefden in de bomvolle Congo-tent waarin Mavis Staples Stax-werk liet horen. De levende legende werd afgelopen week 75 jaar, maar bewees nog altijd tot een van de betere soulzangeressen van vorige generaties te behoren. Onder het genot van soulfood of een Caribische maaltijd kon ook buiten op een groot terras via een groot videoscherm worden genoten van songs als Respect Yourself en I’ll Take You There.
Feest
Een paar meter verderop bouwden artiesten als Bootsy Collins en Sheila E. een feest in de megazaal de Nile. Nog altijd een onpersoonlijke veehal met wisselvallig geluid, maar waar het grote publiek in grote getale op af komt voor de mega-acts. Funkpionier Collins trok tijdens de beukende grooves aandacht met een Oranje t-shirt om daarna ook nog eens door het gewillige publiek te wandelen. Zangeres- en percussioniste Sheila E, die neerlands eigen Candy Dulfer had uitgenodigd als special guest, strooide tijdens haar optreden een lading gesigneerde cd’s van haar recente album Icon de menigte in. Uiteraard ontbraken tijdens haar opwindende set liedjes als ‘The Glamorous Life en A Love Bizarre’ niet.
Pharrell Williams
Eveneens in de Nile was het later op de avond dringen geblazen voor hitmachine Pharrell Williams. Veel bezoekers moesten teleurgesteld het concert buiten aanhoren of via het tv-scherm op het centrale plein in het Ahoy-complex meekijken, omdat de zaal overvol was. De Amerikaanse ster die met Happy een van de vrolijkste liedjes aller tijden naar de toppen van de internationale hitlijsten zong, gaf een strak optreden volgens Amerikaans recept waarin een tsunami aan bekende liedjes de revue passeerde zoals uiteraard Happy, maar ook ‘Frontin’’ en ‘She Wants To Move Me’ waarin Sheila E. een paar danspassen meedeed.
Bijzonder contrast
Een ander hoogstandje tijdens de openingsavond was het optreden van The Robert Glasper Experiment met het Metropole Orkest in de Maas. De Amerikaanse pianist en componist deed werk van zijn nieuwe album Black Radio 2. De elektronisch vervormde zangpartijen van bandlid Casey Benjamin en de fraaie begeleiding van het Nederlandse toporkest vormde – naast het smaakvolle pianospel van Glasper zelf - een interessant contrast. Daarnaast schakelde de muzikant ook de hulp in van de fenomenale soulzangeres Lalah Hathaway, wiens donkere en loepzuivere stemgeluid zoveel deed denken aan haar legendarische vader Donny Hathaway. Bijzonder was ook de bijdrage van zanger Bilal die qua gezichtsexpressie de indruk wekte in hogere sferen te bivakkeren, maar vocaal imponeerde.
North Sea Jazz Club
Nieuw dit jaar was de North Sea Jazz Club, gebaseerd de op de succesvolle Amsterdamse concertlocatie met dezelfde naam. In de intieme ruimte werd het concept van diner en muziek op succesvolle wijze nagebootst. Verderop de avond vond er ook een interessant interview plaats van Artist in Residence Christian McBride met de beroemde saxofonist Greg Osby over onder meer zijn studie aan Berklee en diens bewondering voor Cannonball Adderly. Boeiend was ook de Downbeat Blindfold Test waarin journalist Dan Ouellette muziek zonder informatie aan Gregory Porter voorlegde. De sympathieke soul- en jazzster maakte grote indruk daar hij nagenoeg alle artiesten wist te raden en overal enthousiast over begon uit te weiden.
Uitverkocht
Andere acts die vrijdag optraden waren onder anderen Pharoah Sanders, John Scofield, Joshua Redman, Robin Thicke, Tedeschi Trucks Band, Booker T. Jones, The Ploctones, Peter Beets, Reinier Baas en Koffie. Voor het eerst in de geschiedenis van het festival waren de kaarten al weken van te voren van te voren uitverkocht. Een ijzersterke programmering met een vracht aan commerciële acts als Pharrell Williams, Stevie Wonder, Joss Stone, Kelis, Hall & Oates en Nile Rodgers heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen.
Afterparty
Wie in Ahoy nog niet voldoende muziek had gehoord, kon na afloop door naar Rotterdams succesvolste jazzclub BIRD waar tot vroeg in de ochtend kon worden gedanst tijdens BoogieBall, de officiële afterparty van North Sea Jazz. Bijzonder was de aanwezigheid van Bootsy Collins en Sheila E. die beiden achter de draaitafels kropen om de bezoekers een plezierige tijd op de dansvloer te bezorgen.