Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN

13 Juli 2014

Paloma Faith hoogtepunt opening North Sea Jazz 2014

  
Tekst: Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland

"I started out as a jazz singer, until I found out I didn’t make any money.” Dat vertelde Paloma Faith aan een drukbevolkte Maas-zaal tijdens de openingsavond van de ruim van te voren uitverkochte 39ste editie van het North Sea Jazz Festival. De inschatting is dat de huidige aanpak van de Britse singer-songwriter haar geen windeieren legt. Op succesvolle wijze combineerde de excentrieke podiumverschijning gisteren soul, pop en jazz.

Faith scoort in 2012, drie jaar na haar debuut, groot succes met opvolger Fall To Grace waarvan ‘Picking Up The Pieces’ in de Britse hitlijsten belandt. Haar nieuwste langspeler valt op met het funky ‘Can’t Rely On You’ dat de zangeres als laatst bewaard voor het optreden. Een concert waarin het timbre en intonatie van het soulvolle en krachtige stemgeluid deden denken aan Ella Fitzgerald en Billie Holiday. In haar thuisland wordt ze daarom niet onterecht vergeleken met Amy Winehouse. In Ahoy oogde Faith met haar sexy roze mantelpakje en bijpassende hoed echter een stuk frisser en stabieler dan de overleden zangeres. Een indrukwekkende performance.

Stax
Soul van vroegere tijden herleefden in de bomvolle Congo-tent waarin Mavis Staples Stax-werk liet horen. De levende legende werd afgelopen week 75 jaar, maar bewees nog altijd tot een van de betere soulzangeressen van vorige generaties te behoren. Onder het genot van soulfood of een Caribische maaltijd kon ook buiten op een groot terras via een groot videoscherm worden genoten van songs als Respect Yourself en I’ll Take You There.

  
Feest

Een paar meter verderop bouwden artiesten als Bootsy Collins en Sheila E. een feest in de megazaal de Nile. Nog altijd een onpersoonlijke veehal met wisselvallig geluid, maar waar het grote publiek in grote getale op af komt voor de mega-acts. Funkpionier Collins trok tijdens de beukende grooves aandacht met een Oranje t-shirt om daarna ook nog eens door het gewillige publiek te wandelen. Zangeres- en percussioniste Sheila E, die neerlands eigen Candy Dulfer had uitgenodigd als special guest, strooide tijdens haar optreden een lading gesigneerde cd’s van haar recente album Icon de menigte in. Uiteraard ontbraken tijdens haar opwindende set liedjes als ‘The Glamorous Life en A Love Bizarre’ niet.    

Pharrell Williams
Eveneens in de Nile was het later op de avond dringen geblazen voor hitmachine Pharrell Williams. Veel bezoekers moesten teleurgesteld het concert buiten aanhoren of via het tv-scherm op het centrale plein in het Ahoy-complex meekijken, omdat de zaal overvol was. De Amerikaanse ster die met Happy een van de vrolijkste liedjes aller tijden naar de toppen van de internationale hitlijsten zong, gaf een strak optreden volgens Amerikaans recept waarin een tsunami aan bekende liedjes de revue passeerde zoals uiteraard Happy, maar ook ‘Frontin’’ en ‘She Wants To Move Me’ waarin Sheila E. een paar danspassen meedeed.  

  
Bijzonder contrast
Een ander hoogstandje tijdens de openingsavond was het optreden van The Robert Glasper Experiment met het Metropole Orkest in de Maas. De Amerikaanse pianist en componist deed werk van zijn nieuwe album Black Radio 2. De elektronisch vervormde zangpartijen van bandlid Casey Benjamin en de fraaie begeleiding van het Nederlandse toporkest vormde – naast het smaakvolle pianospel van Glasper zelf - een interessant contrast. Daarnaast schakelde de muzikant ook de hulp in van de fenomenale soulzangeres Lalah Hathaway, wiens donkere en loepzuivere stemgeluid zoveel deed denken aan haar legendarische vader Donny Hathaway. Bijzonder was ook de bijdrage van zanger Bilal die qua gezichtsexpressie de indruk wekte in hogere sferen te bivakkeren, maar vocaal imponeerde.

North Sea Jazz Club
Nieuw dit jaar was de North Sea Jazz Club, gebaseerd de op de succesvolle Amsterdamse concertlocatie met dezelfde naam. In de intieme ruimte werd het concept van diner en muziek op succesvolle wijze nagebootst. Verderop de avond vond er ook een interessant interview plaats van Artist in Residence Christian McBride met de beroemde saxofonist Greg Osby over onder meer zijn studie aan Berklee en diens bewondering voor Cannonball Adderly. Boeiend was ook de Downbeat Blindfold Test waarin journalist Dan Ouellette muziek zonder informatie aan Gregory Porter voorlegde. De sympathieke soul- en jazzster maakte grote indruk daar hij nagenoeg alle artiesten wist te raden en overal enthousiast over begon uit te weiden.      

  
Uitverkocht

Andere acts die vrijdag optraden waren onder anderen Pharoah Sanders, John Scofield, Joshua Redman, Robin Thicke, Tedeschi Trucks Band, Booker T. Jones, The Ploctones, Peter Beets, Reinier Baas en Koffie. Voor het eerst in de geschiedenis van het festival waren de kaarten al weken van te voren van te voren uitverkocht. Een ijzersterke programmering met een vracht aan commerciële acts als Pharrell Williams, Stevie Wonder, Joss Stone, Kelis, Hall & Oates en Nile Rodgers heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen. 

Afterparty
Wie in Ahoy nog niet voldoende muziek had gehoord, kon na afloop door naar Rotterdams succesvolste jazzclub BIRD waar tot vroeg in de ochtend kon worden gedanst tijdens BoogieBall, de officiële afterparty van North Sea Jazz. Bijzonder was de aanwezigheid van Bootsy Collins en Sheila E. die beiden achter de draaitafels kropen om de bezoekers een plezierige tijd op de dansvloer te bezorgen.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.