Onderwerp: FESTIVAL
13 Juli 2014
Speuren naar vervreemding op de Beschaving
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen
Een dag lang dwalen in de Hortus Botanicus van de Universiteit Utrecht, onderwijl genietend van bandjes, theater en lekker eten. Of je laten verrassen door nieuwe ervaringen op het 'Cirque de la Science'. De aantrekkelijke teksten in het programmaboekje lokten ons naar festival de Beschaving in Utrecht. De samenwerking tussen wetenschap en theater komt helaas nog niet van de grond. Wat blijft is een fijn muziekfestival met lekker eten, met op de achtergrond lezingen voor geïnteresseerden op een betoverend mooie locatie. Genoeg te genieten voor de liefhebbers.
Mea Culpa. Waarschijnlijk had beter de muziekredactie naar de Beschaving kunnen gaan. De line-up is indrukwekkend: drie podia geven ruimte aan onder andere Eefje de Visser, The Pharmacy, standupper Tim Fransen, DJ's Uffe, Miss Melera, Olaf Stuut en muzikaal talent als 'When we are wild' en 'Hunting the robot'. Op zich al indrukwekkend, maar er is nog een groter podium met klinkende namen als Novastar en Jett Rebel. En Blaudzun staat keihard in het programma. Combineer dat met lekker eten en drinken en je hebt een topfestival.
De theaterredactie ging om te zien of het daarnaast lukt om wetenschap en theater te combineren. Een moeilijke discipline, maar waar die slaagt is de zeggingskracht indrukwekkend, zo bleek onder andere op Oerol. Helaas, de verbeelding wordt niet gevonden op de Beschaving. In een grote tent geven toegankelijke wetenschappers leuke lezingen over aansprekende onderwerpen als Vrije Tijd, Grondwater of Gezond Eten. Deze lezingen worden afgewisseld met podiumtijgers als Jan Jaap van der Wal, Bart Chabot en de Utrechtse folkrockband 'I am Oak'. Maar tot een cross-over tussen theater en wetenschap komt het niet. Ook verderop blijft het steken in publieksvoorlichting; vertrekpunt is en blijft de wetenschap. Vrolijke uitzondering vormt de Plastap van Studio Aan, er staan lange rijen voor hun 'zeikwijven'. De toeschouwers juichen als iemand veel plast en navenant veel gratis bier scoort. Op de glazen de moraal: urine bevat fosfaat; een meststof die we momenteel lozen in het riool. De plastap sluit naadloos aan bij de behoefte van festivalbezoekers en raakt op ludieke wijze een snaar.
We dwalen verder over het terrein, op zoek naar vervreemding. Aan de inzet ligt het niet. Vrijwilliger Jet van Dam zit samen met haar collega's uren zwetend in het kassahokje, de Viplounge is erop gekleed, de standuppers van het Utrechtse Comedyhuis vermaken het publiek met een meezingspel en de medewerkers van de Hortus lopen enthousiast rond. Toch zijn veel acts nogal kneuterig. Je mag ergens een compliment op een papiertje schrijven en dit in een plastic fles in het water gooien om er zelf ' naar een compliment te vissen', je kunt een memoryspel op het gras spelen of zelf een kruidenmix in de vijzel gooien. Meer flow is te vinden bij bevlogen mannen die opgehaald plastic flessen tot een veelkleurig afdak knippen. De meeste inspiratie hangt in de boom met suggesties voor een volgend festival. Meer theater! Kluisjes! Gebruik het water! Opvallend is inderdaad dat die fantastische locatie maar een enkele keer schittert in de acts.
Bij de muziekpodia is het ondertussen goed toeven. Hoewel de geluidstechnicus Eefje de Visser met een voelbare bassbeat vervormt tot haast techno, maken de bands als Andre Manuel en de vele DJ's de beschaving tot een goed muziekfestival met alle ruimte om te chillen en te genieten van al het lekkere eten uit de vele foodtrucks. Als dat volgend jaar aangevuld kan worden met een kruisbestuiving tussen locatie, theater en wetenschap, is de beschaving met recht een publiekslieveling.