Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN

10 Juli 2014

Trouble van Benjamin Herman geeft veel ruimte voor zang

Tekst en beeld: Ronald Rijntjes

Saxofonist Benjamin Herman blijft een druk bezig baasje. Hij heeft namelijk alweer een nieuw album weten af te leveren onder de naam Trouble. Hierop is hij de samenwerking aangegaan met zanger Daniel von Piekartz. Daarnaast speelt het trio van Herman mee bestaande uit Ernst Glerum op bas en Joost Patocka achter de drums.

Het is nog even wennen bij het beluisteren van het album, want normaal gesproken speelt Herman elk nummer instrumentaal. Nu is het juist dat zanger von Piekartz op twee nummers na te horen is op het album. Herman krijgt hierdoor een rol die meer in de begeleiding zit dan op de voorgrond staat. Hij weet wel de nummers zo te brengen dat er ruimte is voor solo’s. Met name bij ‘Blue Velvet’ heeft Herman een uitgebreide intro op sax en weet hierdoor een krachtig entree te maken.

Doorfietst
De stem van von Piekartz is zwoel en subtiel. Zijn stem klinkt als een kruising tussen Jamie Cullem en Wouter Hamel. Hij weet de nummers met veel overgave over te brengen op de luisteraar. Naast het zingen speelt hij ook piano en weet dat subtiel te doen. Tussen de vocale klanken door hoor je het spel van Herman die naast het solowerk tussen de nummers doorfietst.

Het nummer ‘You Got Me So Bad’ van JJ Cale is rauwer en hier is de stem wat vrijer. Herman scheurt hierbij op zijn sax en weet de rauwe randen van het saxofoongeluid te vinden. De ene keer haalt hij hard uit en de andere keer weer wat rustiger en zachter. Von Piekartz krijgt hier een korte solo en weet de toetsen goed en fel aan te slaan. Herman gaat weer terug naar de achtergrond en vult in waar nodig.

Sopraansax
De titelsong ‘Trouble’ ligt lekker in het gehoor, uptempo en vlot. Een stevig ritme wordt aangegeven door de drums en er klinkt zelfs een achtergrond koortje waar onder andere Herman en zijn kompanen te horen zijn. Leuk en verrassend. Bij het nummer ‘Love Theme From Spartacus’ heeft Herman zijn alt voor de sopraansax ingeruild, dat weer eens wat anders is dan zijn bekende geluid. Hij weet het subtiel te bespelen en krijgt veel ruimte bij het intro.

Helaas zijn de nummers met zang verder niet veel uit gebouwd. Ze blijven netjes rond de drie minuten. Dat is namelijk niet zo als Herman even de ruimte krijgt met zijn nummers ‘Curacoa’ van Cai Tjader en ‘You Must Believe In Spring’ van Michel Legrand. Hij gaat hier lekker op los en dan horen we de Herman die we kennen. Lekker vrij en los, fel en subtiel. Een krachtige solo en een stevige ritmesectie die gas neemt om hem bij te houden.

Dynamisch
Bij deze nummers is Miguel Rodriguez achter de piano gaan zitten om niet alleen te begeleiden, maar ook een aantal goede solo’s te spelen. Zijn spel pianospel is sterk en dynamisch. Van hoog naar laag, snel en langzaam, hij kent de piano en weet hier een swingend geheel uit te halen.

Het album is afwisselend, maar ik had graag meer Herman willen horen zoals we van hem kennen, want nu is het juist eerder een plaat waar von Piekartz de hoofdrol krijgt dan Herman. Er is wel voldoende ruimte voor beide heren. Trouble is een album dat deze keer niet alleen voor Herman fans een fijne plaat is maar ook voor mensen die liever naar vocalisten luisteren.

Tijdens het North Sea Jazz Festival, dat op 11,12 en 13 juli plaatsvind in Ahoy Rotterdam, is er een speciale editie verkrijgbaar. Dit is namelijk een genummerde uitgave op gekleurd vinyl en alleen tijdens het festival verkrijgbaar. De gewone versie verschijnt op 18 juli in de winkels.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.