Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK, ALGEMEEN
10 Juli 2014
Trouble van Benjamin Herman geeft veel ruimte voor zang
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes
Saxofonist Benjamin Herman blijft een druk bezig baasje. Hij heeft namelijk alweer een nieuw album weten af te leveren onder de naam Trouble. Hierop is hij de samenwerking aangegaan met zanger Daniel von Piekartz. Daarnaast speelt het trio van Herman mee bestaande uit Ernst Glerum op bas en Joost Patocka achter de drums.
Het is nog even wennen bij het beluisteren van het album, want normaal gesproken speelt Herman elk nummer instrumentaal. Nu is het juist dat zanger von Piekartz op twee nummers na te horen is op het album. Herman krijgt hierdoor een rol die meer in de begeleiding zit dan op de voorgrond staat. Hij weet wel de nummers zo te brengen dat er ruimte is voor solo’s. Met name bij ‘Blue Velvet’ heeft Herman een uitgebreide intro op sax en weet hierdoor een krachtig entree te maken.
Doorfietst
De stem van von Piekartz is zwoel en subtiel. Zijn stem klinkt als een kruising tussen Jamie Cullem en Wouter Hamel. Hij weet de nummers met veel overgave over te brengen op de luisteraar. Naast het zingen speelt hij ook piano en weet dat subtiel te doen. Tussen de vocale klanken door hoor je het spel van Herman die naast het solowerk tussen de nummers doorfietst.
Het nummer ‘You Got Me So Bad’ van JJ Cale is rauwer en hier is de stem wat vrijer. Herman scheurt hierbij op zijn sax en weet de rauwe randen van het saxofoongeluid te vinden. De ene keer haalt hij hard uit en de andere keer weer wat rustiger en zachter. Von Piekartz krijgt hier een korte solo en weet de toetsen goed en fel aan te slaan. Herman gaat weer terug naar de achtergrond en vult in waar nodig.
Sopraansax
De titelsong ‘Trouble’ ligt lekker in het gehoor, uptempo en vlot. Een stevig ritme wordt aangegeven door de drums en er klinkt zelfs een achtergrond koortje waar onder andere Herman en zijn kompanen te horen zijn. Leuk en verrassend. Bij het nummer ‘Love Theme From Spartacus’ heeft Herman zijn alt voor de sopraansax ingeruild, dat weer eens wat anders is dan zijn bekende geluid. Hij weet het subtiel te bespelen en krijgt veel ruimte bij het intro.
Helaas zijn de nummers met zang verder niet veel uit gebouwd. Ze blijven netjes rond de drie minuten. Dat is namelijk niet zo als Herman even de ruimte krijgt met zijn nummers ‘Curacoa’ van Cai Tjader en ‘You Must Believe In Spring’ van Michel Legrand. Hij gaat hier lekker op los en dan horen we de Herman die we kennen. Lekker vrij en los, fel en subtiel. Een krachtige solo en een stevige ritmesectie die gas neemt om hem bij te houden.
Dynamisch
Bij deze nummers is Miguel Rodriguez achter de piano gaan zitten om niet alleen te begeleiden, maar ook een aantal goede solo’s te spelen. Zijn spel pianospel is sterk en dynamisch. Van hoog naar laag, snel en langzaam, hij kent de piano en weet hier een swingend geheel uit te halen.
Het album is afwisselend, maar ik had graag meer Herman willen horen zoals we van hem kennen, want nu is het juist eerder een plaat waar von Piekartz de hoofdrol krijgt dan Herman. Er is wel voldoende ruimte voor beide heren. Trouble is een album dat deze keer niet alleen voor Herman fans een fijne plaat is maar ook voor mensen die liever naar vocalisten luisteren.
Tijdens het North Sea Jazz Festival, dat op 11,12 en 13 juli plaatsvind in Ahoy Rotterdam, is er een speciale editie verkrijgbaar. Dit is namelijk een genummerde uitgave op gekleurd vinyl en alleen tijdens het festival verkrijgbaar. De gewone versie verschijnt op 18 juli in de winkels.