Onderwerp: LOCATIETHEATER, FESTIVAL
9 Juli 2014
Over het IJ regent het theater
tekst: Youetta Visser beeld: Saris & den Engelsman en YV
Deze zomer is het WK-voetbal een spelbreker voor menig festival, maar ook het weer werkt niet mee. Waar het een week eerder op Parkpop Den Haag gelukkig droog bleef, heeft festival Over het IJ op zondag 6 juli minder geluk. De nieuwe foodtruck met Weedburgers (zeewier, geen wiet) wordt in de regen ingewijd, terwijl het idealisme van Soelaas letterlijk verzuipt. Maar ook stormachtig is Over het IJ de moeite waard.
Het Over het IJ festival is van oudsher een lieveling bij de redactie van CultuurpodiumOnline. De combinatie van locatietheater, Amsterdam Noord, jonge makers, kleine voorstellingen in zeecontainers en grote installaties biedt elk jaar tien dagen lang inspiratie en spektakel.Tegenwoordig is de locatie steeds netter nu de stadsontwikkeling heeft toegeslagen en 'tout hip Amsterdam' hier te vinden is, maar gelukkig valt er nog voldoende te genieten.
'Woyzeck' was al gespot op Oerol als tip en de jonge makers van 'het Atelier' zijn zeer het bezoeken waard. Het siert Over het IJ dat ook dit jaar in samenwerking met het Grachtenfestival letterlijk de band met Noord wordt gezocht, ditmaal met 'Tuindorp Variaties.' Aan de overkant speelt Roma B.'Tussenland' op het Centraal Station. STATS doet op het plein daarvoor moedige pogingen om contact te leggen met de langsrennende treinreizigers. Helaas biedt hun stroom van cijfers te weinig aanleiding tot interactie. Simpelweg storend is dat de cijfers ook onduidelijk zijn. Zijn er zoveel duizend scheidingen per jaar of tot en met vandaag? In Amsterdam of in heel NL? En waarom staan de cijfers over eenzaamheid in hetzelfde beeld?
Over het IJ wemelt van de maatschappelijk geëngageerde producties: 'De onzichtbare man', over het verborgen leven van een illegaal, haakt aan bij de locatie en geeft op creatieve manier te denken. De Bonte Hond maakt met ASO een voorstelling over jongeren die op hun favoriete hangplek geconfronteerd worden met een abstract kunstwerk. Ook 'Soelaas' is een maatschappelijk kritisch staaltje, ditmaal over ons voedsel. Ondanks het herkenbare onderwerp raakt de voorstelling het publiek niet. Deels is dat te wijten aan het slechte weer dat de toeschouwers buiten kou laat lijden en de spelers tot op het bot verkleumt, deels is het allemaal gewoon te weinig uitgewerkt. Naast het schip De Sirius van Greenpeace, tot zover de locatie, bezoeken we een groepje revolutionairen dat aandacht vraagt voor de wijze waarop wij gedachteloos eten. Een minimale duik in de geschiedenis lardeert hun oproep tot bewust eten. Tot zover het stuk. Onduidelijk blijft waarom Soelaas zo gegrepen is door dit onderwerp. Beweegt het milieu hen, zijn zij smaakliefhebbers, lijden ze mee met varkens? Of geven zij juist kritiek op de doorgeschoten eetcultuur? Zo is het bijna onmogelijk voor het publiek om geboeid te blijven. De appel die zij het publiek meegeven ter inspiratie is melig.
We hebben toevallig alleen kaarten voor voorstellingen buiten, dus houden het voor gezien. Gelukkig zorgt een kort bezoek aan creatieve broedplaats Kunststad nog voor een verrassing: daar ligt zeer weeldering een meterslange naakte vrouw van zand in de hal. Droommateriaal. In het stampvolle restaurant warmen we op voor de oversteek. Iedereen kijkt desondanks tevreden: zelfs in de regen is Over het IJ een aanrader. Moet je nagaan hoe het is als de zon doorbreekt.
Over het IJ festival, van 3 t/m 13 juli, Amsterdam Noord, NDSM terrein.