Onderwerp: WERELDMUZIEK, ALGEMEEN, MUZIEK
10 Juni 2014
Genieten van jazz- en wereldmuziek tijdens Amsterdam Jazz Festival 2014
Tekst: Jeffrey van Rossum
Beeld: Ronald Rijntjes
Naast de vele popfestivals was er afgelopen pinksterweekend ook veel te beleven voor de jazzliefhebber. Zo was er in Den Bosch Jazz in Duketown en in Middelburg was er het International Jazz Festival Middelburg. Amsterdam had het Jazz Festival Amsterdam dat alleen op zaterdag plaatsvond.
Het complete hoofdgebouw van de ArenA werd daarbij omgetoverd tot jazzpaleis, waarbij skyboxen, VIP ruimtes en zelfs het voetbalveld toegankelijk waren voor iedereen. Onder andere Ruben Hein, Michel Legrand, Fatoumata Diawara, Benjamin Herman, Bruut! en Giovanca vulden de podia van twee uur s’ middags tot half één s’ nachts.
Een rustige start
In de middag was het nog rustig in de ArenA. Op de negen podia was er genoeg ruimte over voor meer publiek. Misschien lag de rust aan het mooie weer, of had de organisatie te lijden onder concurrentie van andere jazzfestivals. Aan de aankleding van het gebouw, de podia, het licht en geluid lag het in ieder geval niet. De sfeer was soms zelfs te vergelijken met het North Sea Jazz Festival. Het festival was onderverdeeld over vier verdiepingen, die makkelijk te bereiken waren via roltrappen. Op twee verdiepingen was het mogelijk door te steken naar de hoofdtribune die toegang gaf tot het podium op het veld.
Nationale artiesten
Qua namen had het festival vooral veel grote nationale artiesten weten aan te trekken. Ruben Hein was daar één van. Met verlengde intro's en langere solo's had het optreden veel meerwaarde ten opzichte van zijn albums. De liedjes kregen meer ruimte om uit te bouwen en af te breken, waarbij publieksparticipatie (ondanks weinig en stug publiek) niet uit de weg werd gegaan. Begeleid door een uitstekende band zette Ruben Hein veel nummers neer van zijn laatste album Hopskotch. Zijn grootste hit 'Elephants' van zijn eerdere album Loose Fit ontbrak uiteraard niet. Jammer was dat Ruben Hein's pianospel wat op de achtergrond raakte. Desalniettemin was het een uitstekend optreden op het grote podium van de ArenA.
Benjamin Herman
Langzamerhand stroomde de ArenA vol. Bij Benjamin Herman was dit goed te merken, het was zelfs druk te noemen in de zaal. De immer energieke en populaire saxofonist had een geweldige band om zich heen in de vorm van drummer Joost Kroon (die eerder bij Ruben Hein speelde), organist Carlo de Wijs en gitarist Rory Ronde (die later bij Giovanca zou spelen). Groovende muziek met nummers als Sunny, Slow Sixteen en Alligator Boogaloo maakte dat het publiek in beweging kwam. Dit in combinatie met geweldige solo's maakte het optreden tot een muzikaal hoogtepunt van de dag.
Michel Legrand
De internationale headliner was Michel Legrand. De Fransman heeft in zijn lange carrière veel bereikt. Hij heeft vele soundtracks gecomponeerd voor Hollywoodfilms en samengewerkt met onder andere Django Reinhardt, John Coltrane, Ron Carter en Miles Davis. Ondanks deze staat van dienst maakte de Fransman weinig indruk. Hoewel zijn pianospel nog altijd virtuoos is, waren zijn melodische lijnen moeilijk te volgen en strandde het in veel 'gepingel'. Dieptepunt was zijn poging tot zang, die ronduit vals was en onaangenaam om naar te luisteren. Dit was ook goed te merken aan het publiek, dat al snel massaal afhaakte.
Afwisselende programmering
Naast de pop en jazz was er ook nog wat wereldmuziek te horen in de vorm van Pedro and his Cuban Experience en Fatoumata Diawara. Een leuke toevoeging aan het programma was Into the Blind waarbij luisteraars mee werden genomen in de belevingswereld van een blinde, door een concert te krijgen dat volledig in het donker afspeelde. Ook aanstormend jazztalent kreeg een podium in de kleine Londen zaal. De organisatie en catering waren erg goed te noemen. Ondanks een moeizaam en rustig begin stroomden de zalen toch vol bij Benjamin Herman en Giovanca, wat hoop geeft voor de toekomst. Met iets meer grote internationale artiesten zou dit festival zomaar uit kunnen groeien tot iets heel moois.