Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
29 Mei 2014
Sherry Dyanne overtreft zichzelf
Tekst: Serge Julien
Beeld: Robert Veen
Jazz- en soulzangeres Sherry Dyanne glorieerde op zondag 25 mei tijdens een nieuwe editie van haar Sherry Sunday lunchconcerten. In de North Sea Jazz Club zong een van neerlands beste zangeressen, naast eigen werk ook songs van Beyoncé’s laatste album. Dyanne bracht de liedjes terug naar de rauwe basis en zette deze volledig naar haar hand.
Sherry Dyanne wordt regelmatig vergeleken met niet geringe namen als Billie Holiday en Dinah Washington. Raar is dat niet, aangezien haar timbre en intonatie angstaanjagend dicht in de buurt komen van deze Amerikaanse zanglegendes, terwijl ze weldegelijk ook een eigen sound heeft. Ze is zichzelf uiteraard bewust van de vergelijking en trapt haar optreden af met een overtuigend ‘Billie’s Blues’.
De charmante zangeres klinkt fris, stelt meteen haar band voor en zoekt veelvuldig interactie met het lunchende publiek dat al tijdens het tweede nummer – ‘Doris Day’s’ vrolijke ‘My Dreams Are Getting Better All The Time‘ - gewillig meedoet.
Kippenvel
Het prachtige ‘Wait Till You See Him’ van Dyanne’s debuut Sing Me A Song zorgt voor de nodige kippenvel. Het liedje beschrijft volgens de beeldschone vocaliste het eerste contact tussen moeder en kind. Bijzonder mooi uitgekiend, laat ze de eerste Beyoncé-cover hierop aansluiten: ‘Blue’. De Amerikaanse schreef deze song voor haar dochtertje Blue Ivy. Knap is hoe Sherry’s uitgeklede bewerking met het dromerige trompetspel van Julius Kaufman in het verlengde ligt van de toon van ‘Wait Till You See Him’.
Hetzelfde doet ze met ‘Grown Woman’ dat concurreert met haar eigen ijzersterke disco-achtige ‘Lift My Blues’. Ook ‘XO’, een van de sterkste tracks op Beyoncé’s titelloze plaat, wordt gestript van de synthese maar blijft ook in Sherry’s versie stevig overeind staan.
Dyanne weet zich in de Amsterdamse jazzclub omringd door een magistrale band van jonge Amsterdamse sessiemuzikanten: Eddie ‘Drummakid’ Addai op drums, Ebenezer Yeboah op bas, Julius Kaufman op trompet en Ramon Ginton op gitaar. De kornuiten schakelen met het grootste gemak tussen authentieke jazzballads en swingende soul. Opvallend is snarenprins Ginton die regelmatig de ruimte krijgt om zijn talent te etaleren.
Hoogtepunt is zijn woeste Hendrix’ pastiche van ‘Machine Gun’ in de spannende Beyoncé-song ‘No Angel’. Maar zo rauw als hij uit de hoek kan komen, zo beheerst en ingetogen klinkt hij met Sherry in het duet ‘Sing Me A Song’.
Lef en creativiteit
Met deze Sherry Sunday-editie overtreft de zangeres zichzelf. Eerder coverde ze uiteenlopende artiesten als de Rolling Stones, Ray Charles en Sia met verve. Beyoncé is daarop geen uitzondering. Maar het zijn juist deze liedjes waarmee ze zoveel lef en creativiteit toont, door de gepolijste pop-R&B originelen terug te brengen naar de basis met haar authentiek klinkende soulstem en rauwe begeleiding. Met pure hartstocht zet Dyanne de liedjes van de wereldberoemde zanggodin naar haar eigen hand. Weliswaar past ze met haar Sherry Sunday optredens perfect in hotspots als de North Sea Jazz Club en het Rotterdamse BIRD, maar eigenlijk verdient deze dame een veel groter publiek.