Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK
22 November 2013
Marcus Miller ontvangt oeuvreprijs tijdens Edison Jazz/World 2013
Tekst: Jeffrey van Rossum
Beeld: Ronald Rijntjes
Donderdag 21 november werden de Edisons uitgereikt in het genre Jazz/World. Dit vond plaats in de prachtige zaal van het Muziekgebouw Eindhoven. Naast de uitreiking van de beeldjes speelden enkele genomineerden eigen werk onder begeleiding van het Metropole Orkest.
Oeuvreprijs
Hoogtepunt van de avond was een afsluitend deel met Marcus Miller. Deze mocht een oeuvreprijs in ontvangst nemen en gaf daarbij een mini concert met hoogtepunten uit zijn carrière. Dit deed hij samen met zijn eigen band in combinatie met het Metropole Orkest. De presentatie van de avond was in handen van Co de Kloet en er werd live verslag gedaan op Radio 6.
De Edison in de categorie 'jazz internationaal' ging naar Joshua Redman met zijn album Walking Shadows. Helaas kon hij niet aanwezig zijn bij de uitreiking, maar hij was wel te zien in een videoboodschap. Hij was zeer blij met zijn beeldje, die zwaarder aanvoelde dan hij dacht. Joshua Redman is een zeer veelzijdige saxofonist en op zijn laatste album zijn enkel ballads te horen. Hij gaf aan dat je bij ballads blootgesteld bent aan het publiek, dat ieder detail kan horen. Daardoor is het niet makkelijker dan een snel complex nummer.
Daarna was het tijd voor de categorie 'jazz vocaal' waarbij Jose James met het album No Beginning No End met het beeldje aan de haal ging. Ook Jose James was niet aanwezig en er was een videoboodschap waarin hij erg dankbaar sprak over zijn prijs. Bij het maken van zijn laatste album begon hij zonder band en zonder liedjes. Dit vormde een zeer groot avontuur maar desondanks kwam er een schitterend album uit, wat resulteerde in zijn tweede Edison.
Reinier Baas mocht de Edison mee naar huis nemen in de categorie 'jazz nationaal'. Deze jonge gitarist maakte een album met de titel Mostly Improvised Instrumental Indie Music, die hij opzettelijk koos om mensen te laten struikelen over de albumtitel. Hij was zeer content met de prijs. De band maakt volgens de jury de meest spannende en eigenwijze jazz van deze tijd.
De categorie 'publieksprijs' was de enige prijs die nog niet bekend was gemaakt. Ruben Hein mocht deze prijs in ontvangst nemen waarbij lezers van het blad Jazzism konden stemmen op hun favoriete artiest. Hij was zeer blij met de prijs en het betekende erg veel voor hem. Het voelde als een beloning na het vele harde werken in de afgelopen jaren.