Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK

1 Juli 2013

Beth Hart en Joe Bonamassa zetten Carré op z’n kop

  
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes

In het weekend van 29 en 30 juni stonden zangeres Beth Hart en blues-rock gitarist en zanger Joe Bonamassa in een uitverkocht Carré Amsterdam. Tijdens deze twee speciale avonden speelden ze met name nummers van het laatst verschenen album Seesaw. Deze dampende blues-rock plaat werd live uitgevoerd door een negen man sterke band.

Hart en Bonamassa ontmoette elkaar in 2011 waar zij samen aan een soulcover project werkte en dat resulteerde in het album Don’t Explain. Nu in 2013 zijn ze weer de studio ingedoken om blues-klassiekers op te nemen. Ze namen hierbij bekend en minder bekend werk van grote artiesten op. De nummers werden naar eigen stijl en sfeer geschreven.

De nummers die zij tijdens dit concert speelden bestonden uit verschillende blues-rock covers van artiesten als Aretha Franklin, Etta James, Billie Holiday, Donnie Hathaway, Lucinda Williams, Buddy Miles, Tina Turner, Slackwax, Melody Gardot, en Nina Simone. Muziek van hun eerder verschenen album werd ook gespeeld.

  
Billie Holiday
Het concert in Carré werd geopend met ‘Them There Eyes’. Dit is het nummer waarmee zangeres Billie Holiday doorbrak in 1939. Deze versie ligt lekker in het gehoor en zowel Hart als Bonamassa laten goed van zich horen. De band die achter hun staat speelt direct stevig en de reis door de blues-rockmuziek gaat van start.

Het publiek geniet volop vanuit hun stoel en Bonamassa mag vaak een groot applaus in ontvangst nemen. Hart weet het publiek met haar stem en uitstraling te veroveren. Ze loopt zelfs bij een aantal nummers de zaal in. Het bereik van haar stem is groot en divers. Zo klinkt haar stem de ene keer rauw en de andere keer zuiver met een zwoel randje.

Afwisseling
Dampende swingende blues, als ‘Rhymes’ en ‘See Saw’ wordt afgewisseld met kleine en intieme nummers, als ‘Close To My Fire’ en ‘Strange Fruit’. De muziek zit goed in elkaar. Een vol geluid klinkt door de zaal en de arrangementen zijn origineel. Opvallend is het nummer ‘If I Tell You I Love You I'm Lyin', dat een mysterieus bas en gitaarloopje heeft. Het geeft je het gevoel alsof je op een schip zit. Er zit bijna geen moment rust tussen de nummers en zo volgt het ene nummer het andere snel op.

  
Muzikaal gezien had er meer uitgehaald kunnen worden. Er staat immers een band bestaande uit topmuzikanten tot je beschikking. Helaas is dat niet optimaal benut en klinken de nummers vaak hetzelfde. De blazerssectie wordt alleen gebruikt als begeleiding, maar ik had graag een scheurende sax of trompet solo gehoord. Alleen toetsenist Arlan Schierbaum, gitarist Blondie Chaplin en drummer Anton Fig kregen elk een enkele keer een solo.

Bonamassa is de man van de avond die in elk nummer een solo mag weggeven. Hij doet dit zeer goed en bouwt zijn solo goed uit. Hierdoor ontstaat er bij elk nummer eenzelfde opbouw in plaats van verrassingen. Dat is jammer, want een bezetting en de muziekstijl als deze maken die wel mogelijk. De opbouw in de nummers was zeker goed. De geluidsinstallatie stond af en toe wel erg hard, waardoor je sommige instrumenten minder goed kon horen.

Donker
Nadat Hart en Bonamassa het laatste nummer gespeeld hadden ging het licht uit en was Carré donker. Alleen de mobieltjes met zaklamp schenen in de zaal. Het publiek begon met hun voeten te stampen en riep ‘we want more’. Hun roep werd beantwoord en Bonamassa liep met zijn kompanen het podium op om nog even uit hun dak te gaan. De nummers ‘I Love You More Than You'll Ever Know’, ‘Nutbush City Limits’ en ‘I'd Rather Go Blind’ sloegen in als een bom en de zaal ging helemaal los.

  
Tijdens het concert zijn er opnames gemaakt voor een DVD die binnenkort zal verschijnen. Daarmee kan deze avond nogmaals beleefd worden.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.