Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

4 Juni 2013

Rocktrio Rush: Jong geleerd, is oud gedaan

Tekst: Jeroen Opgenoort

De Canadese progressieve rockband Rush deed de Ziggo Dome in Amsterdam aan op zondag 2 juni als onderdeel van hun Clockwork Angels-tour. Dit ten favoure van hun laatste, gelijknamige, album.

De band, waarvan de drie leden de leeftijd van zestig jaar al reeds gepasseerd zijn, trok hierdoor een groot aantal pure rock liefhebbers richting onze hoofdstad. Het merendeel van het publiek had waarschijnlijk de hoogtijdagen van Rush ook meegemaakt en hoopte dit nogmaals te kunnen beleven.

De band opende de show, stipt om acht uur, met het nummer 'Subdivisions'. Deze rocklegendes lieten dus gelijk merken geen last te hebben van sterallures en laten hun trouwe fans geen seconde langer wachten dan nodig is. Dit werd direct beloond zodra het openingsnummer was afgelopen door middel van luid gejuich van het voltallige publiek.

Tussen de nummers door, een totaal van achtentwintig, werd het publiek af en toe toegesproken door frontman Geddy Lee. Deze hield het vaak bij een korte "dank u wel, thank you very much", achteraf misschien maar goed ook, want de show duurde in totaal drie uur.

Tweedelige show
De mannen van Rush hadden de show opgedeeld in twee delen, met daarop sluitend nog een toegift. Het eerste deel van de show bevatte voornamelijk liedjes die de mannen in de jaren tachtig uitbrachten. Deze werden door het publiek dan ook luidkeels meegezongen en na elk nummer weer hartstochtelijk toegejuicht. Het eerste deel tijdens het laatste nummer afgesloten met vlammen en vuurwerk voor die

Na het kleine kwartiertje pauze dat werd gehouden na het eerste deel werd de band vergezelt door het Clockwork Angels String Ensemble, een groep van acht muzikanten die de band ondersteunen tijdens hun tweede gedeelte van het concert onder andere bestaande uit violen. Dit tweede gedeelte van het optreden bestond bijna volledig uit liederen van het laatste album, ondanks dat deze duidelijk minder bekend waren onder de bezoekers waren er genoeg trouwe fans die ook dit luidkeels meezongen.

Aan de bandleden zelf was misschien wel een klein beetje te merken dat ze wat meer plezier haalden uit het spelen van hun nieuwste nummers. Vooral bij gitarist Lifeson was de pure passie en emotie van zijn gezicht af te lezen toen hij de gevoelige snaren liet soleerde tijdens ‘Headlong Flight’. De band sloot het tweede gedeelte af met het instrumentale ‘YYZ’ en ‘The Spirit of Radio’. In de toegift die daarop volgde werd hun grootste hit ‘Tom Sawyer’ ten gehore gebracht om vervolgens echt af te sluiten met een drietal nummers van het album 2112.

Individuele klasse
Voor veel buitenstaanders die Rush een beetje kennen denken hierbij waarschijnlijk vooral aan drummer Neil Peart. Deze wordt door vele beschouwd als de beste drummer aller tijden. De vele solo’s die de man eruit gooit alsof het niks is, ondersteunen die mening alleen maar. Echter doen de andere twee bandleden weinig tot niks onder aan Peart. Zij geven elkaar ruim de gelegenheid om te excelleren op hun eigen instrument, of dit nu gitaar (Lifeson), zang, toetsen, basgitaar (Lee) of de vele drumsolo’s door Peart zijn. De mannen lieten stuk voor stuk zien het nog niet verleerd te zijn.

De band toverde met zowel oude hits als de meest recente nummers een lach op de gezichten van de aanwezige rockfans. Het is dat ze er niet meer uitzien als jonge goden, anders zou men niet beter weten dan dat het in Amsterdam weer eventjes de jaren tachtig was.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.