Onderwerp: MUZIEK, MUSICAL
4 Januari 2013
SOUL SISTER the musical (simply the best!)
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen
Voor de premièrevoorstelling van de Londense musical Soul Sister over de muziek en het leven van (Ike en) Tina Turner (Anna Mae Bullock) was een gemelleerd publiek naar het World Forum Theater te Den Haag gekomen.
Het was eigenlijk meer een muziektheater voorstelling dan een musical (maar what's in a word) en in de eerste helft en een groot deel van de tweede helft werd het muzikale leven van Ike en Tina Turner als rode draad door de gehele voorstelling heen aan het (enthousiaste) publiek gepresenteerd. Dat is natuurlijk geen eenvoudige opgave: Tina Turner is een bijna niet te evenaren zangeres van wereldklasse, een podiumbeest met een uniek stemgeluid en een zelfs op hogere leeftijd zeer dynamische en geheel eigen manier van dansen en bewegen. Dus alle lof voor de hoofdrolspeelster Emi Wokoma, die daartoe een verdienstelijke poging waagt.
Er kwam voor de jongere fans waarschijnlijk pas een echte herkenning van het fenomeenTina Turner, zoals zij dat kennen, in het laatste gedeelte van de musical, toen enkele van haar meest bekende (recentere) songs werden uitgevoerd (zoals What's Love Gotta Do With It, Simply The Best, Proud Mary, Help, Steamy Windows, Addicted To Love). De originele (je zou ook kunnen zeggen gedateerde) arrangementen van de nummers in het eerste deel - dat werd afgesloten met de hit 'River deep mountain high' - zullen weinigen bekend voorkomen. De voorstelling was fraai doch bescheiden theatraal vormgegeven. Geluid en licht waren in het World Forum Theater uitstekend.
Anna Mae werd in 1956 ontdekt door Ike Turner, die was geïmponeerd door haar enorme soulvolle stemgeluid nadat ze een a capella gospel (Amazing Grace) voor hem had gezongen. Ike trad al op met een eigen revue en Anna werd zijn vaste leadzangeres. Zij moest alleen nog een naam krijgen die beter klonk en zo werd zij 'Tina' Turner. Het klikte zo goed tussen Ike en Tina dat ze in het huwelijk traden en kinderen kregen. Maar er moest zoveel worden getourd dat het gezin nauwelijks thuis was en Tina de kinderen tegen haar zin moest laten opvoeden door nanny's. Ike was de grote baas en bepaalde Tina's gehele leven. Daarbij was hij regelmatig fysiek agressief. Omdat ze van hem hield is zij ruim 20 jaar bij hem gebleven. Geleidelijk aan groeide de formatie uit tot een wereldact. Toen Ike uiteindelijk aan de drugs raakte besloot Tina van hem te scheiden en op eigen kracht verder te gaan en met groot succes, wellicht nog groter dan samen met Ike.
Emi Wokoma is een goede zangeres en performer en benaderde de souldiva soms aardig, zeker in het laatste deel. Maar wie verwacht naar een optreden van Tina Turner te gaan zal vermoedelijk wel een beetje teleurgesteld zijn, want zoals vermeld, zo'n optreden kan Tina alleen zelf geven.
Een bescheiden spektakel zou ik het willen noemen, met alle ingrediënten voor een onderhoudende voorstelling, maar ook met enkele momenten waarop mijn aandacht helaas niet volledig kon worden vastgehouden. Daarvoor was de voorstellling theatraal niet sterk genoeg. Wie meer over het leven van Tina Turner wil weten kan ook de film "What's Love Got To Do With It" nog gaan bekijken (inmiddels al geruime tijd op DVD verschenen). Daarin wordt het verhaal uitgebreider en meer gedetailleerd verfilmd. Aan het eind was er (helaas, want dat had wel wat langer mogen duren) geen toegift. Wel verscheen het voltallige gezelschap vrij snel op de georganiseerde After Party en dat is dan wel weer leuk.
Al met al een dikke voldoende, best een aanrader, wellicht niet voor al te jong publiek die het repertoire van Tina van de jaren '60 tot '80 niet goed kent.