Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

30 November 2012

Edison Jazz/World 2012: Een avond om niet snel te vergeten


Tekst: Paul Rijntjes

Beeld: Ronald Rijntjes

Een warme deken van nationaal en internationaal talent op jazz en wereldmuziek werd uitgerold over de grote zaal van het Muziekgebouw Frits Philips te Eindhoven. De avond werd om 20.15 uur geopend met de vertolking van de Edison Jazz-World tune, door het Metropole Orkest onderleiding van Vince Mendoza. De stemming van de avond werd direct gezet. Presentator Co de Kloet heette iedereen welkom en begroette ook de luisteraars van Radio 6.

Lux Melodica
De eerste Edison was voor de categorie Jazz Nationaal. De genomineerde was het Joris Roelofs Quartet, Martin Fondse en Yuri Honing Acoustic Quartet. De winnaar is Martin Fondse met het album Testimoni, met medewerking van Eric Vloeimans & Mantangi Quartet. Martin Fondse bespeelt een uniek instrument, namelijk de Lux Melodica. De zaal werd meegesleept door de prachtige eigen compositie ‘Paraiso’. Samen met de muzikale verbeeldingskracht van trompetist Eric Vloeimans en het sublieme spel van het Metropole Orkest, voerde Martin Fondse de luisteraar mee in zijn wonderlijke wereld een rijkdom aan klanken.

 
In de categorie World waren genomineerd The Gurdjieff Folk Instruments Ensemble, Mdungu en Dino Saluzzi. De winnaar is The Gurdjieff Folk Instruments Ensemble. De Armeniër Levon Eskenian mocht als winnaar met zijn album Music of Georges I. Gurdjieff de Edison in ontvangst nemen. De composities op het album worden met oorspronkelijke Armneense instrumenten gespeelt. Zoals ook tijdens het gala. Twee leden van het ensemble speelden op de dudok. Indrukwekkend was de vertolking van de compositie ‘Chant from a Holy Book’. De zware bastoon als de basis voor de heldere frisse melodielijn, bracht verroering in de zaal.

Ingetogen
Vervolgd wordt met een eerbetoon aan de 7 juli 2012 overleden Rob Pronk [84 jaar]. Rob was ondermeer gedurende twintig jaar gastdirigent en stuwende kracht van het Metropole Orkest. Zijn compositie ‘At Dawn’ werd op ingetogen wijze door het orkest vertolkt. Het programma werd voortgezet met de uitreiking van de Edison in de categorie Jazzism Publieksprijs. De genomineerden waren Wouter Hamel, Candy Dulfer en Bart Wirtz. De winnaar was saxofonist Bart Wirtz met zijn album iDreamer. Samen met het Metropole liet hij het publiek kennis maken met zijn compositie ‘Camels’. In zijn muziek weet Bart Wirtz mooie bruggetjes te maken tussen slow en up tempo. Op een indringende wijze vertelt zijn saxofoon het verhaal.

 
In de catogorie Bijzondere uitgaven van Historische Aard werd de winnaar de gehele serie van de jazz concerten in het Concertgebouw over de jaren vijftig en zestig. Zoals de concerten van Lee Konitz en Kenny Clarke. De Edison werd in ontvangst genomen door Bert Vuisjes en Ditmer Weertman.

Miles Davis
In de categorie Jazz Internationaal waren genomineerd Trombone Shorty, James Carter Organ Trio en Christian Scott. De winnaar was Cristian Scott voor zijn album Christian a Tunde Adjuah. Bij binnenkomst ontving Christian Scot een warm onthaal. De trompettist wordt vergeleken met Miles Davis. Christians spel is van een eenvoud en heldere klanken die hij afwisseld met ingetogen spel. Hij speelde twee stukken: ‘Jihad Joe’, een up tempo compositie en het meer ingetogen ‘Isadora’. Christian Scott weet als geen ander een mooie melodielijn in zijn composties te verweven, dat als een ware deken over je heen valt.

In de categorie Jazz Vocaal ging de Edison naar Gregory Porter voor zijn album Be Good. Het was jammer dat Gregory Porter niet aanwezig was, maar op 23 december geeft hij in Paradiso Amsterdam een concert samen met het Metropole Orkest. Voor de categorie DVD is de Edison gegaan naar Paul Simon voor de dvd Under African Skies.

 
Stroomversnelling
Na de pauze werd het tijd voor het hoogtepunt van de avond. De Amerikaanse jazz zangeres pur sang DeeDee Bridgewater deed haar opwachting. Jazz vormt de rode draad in het leven van de in Memphis geboren Denise Eileen Garret. Al van jongs af zat het zingen erin. Op twintig jarige leeftijd trouwde ze met trompetist Cecil Bridgewater. Vanaf dat moment ging allles in een stroomversnelling en heeft DeeDee Bridgewater zich ontwikkeld tot de beste jazz singer in the world. Acht songs bracht DeeDee Bridgewater. Van ballads tot up tempo songs, met hier en daar wat scatchen.

In samenwerking met het Metropole Orkest wist zij het publiek in exstase te brengen. Met de song ‘Music is the Magic’ laat ze ons weten waarom muziek voor haar zo belangrijk is. Opvallend was haar intrepertatie van de Theolonimous Monk compositie ‘Blue Monk’. Samen met trombonist Bart van Lier gaf DeeDee aan ‘Blue Monk’ een sensuele lading mee. Het samenspel tussen beiden was uniek en leidde tot een acceptabel hoogtepunt.
Na afloop van het concert ontving DeeDee Bridgewater uit handen van wethouder Joost Helms de Edison voor haar totale oevre. DeeDee Bridgewater was duidelijk geroerd met de prijs.

 
Ovationeel applaus
Ter afsluiting van de avond werd samen met Christian Scott en het Metropole Orkest door DeeDee Bridgewater de Herbie Hancock compositie ‘Stitched Up’ gespeeld. Een ovationeel applaus viel een ieder ten deel. En terecht, na zo’n bijzondere avond die louter bestond uit muzikale hoogtepunten. Tot volgend jaar.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.