Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
30 November 2012
Edison Jazz/World 2012: Een avond om niet snel te vergeten
Tekst: Paul Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes
Een warme deken van nationaal en internationaal talent op jazz en wereldmuziek werd uitgerold over de grote zaal van het Muziekgebouw Frits Philips te Eindhoven. De avond werd om 20.15 uur geopend met de vertolking van de Edison Jazz-World tune, door het Metropole Orkest onderleiding van Vince Mendoza. De stemming van de avond werd direct gezet. Presentator Co de Kloet heette iedereen welkom en begroette ook de luisteraars van Radio 6.
Lux Melodica
De eerste Edison was voor de categorie Jazz Nationaal. De genomineerde was het Joris Roelofs Quartet, Martin Fondse en Yuri Honing Acoustic Quartet. De winnaar is Martin Fondse met het album Testimoni, met medewerking van Eric Vloeimans & Mantangi Quartet. Martin Fondse bespeelt een uniek instrument, namelijk de Lux Melodica. De zaal werd meegesleept door de prachtige eigen compositie ‘Paraiso’. Samen met de muzikale verbeeldingskracht van trompetist Eric Vloeimans en het sublieme spel van het Metropole Orkest, voerde Martin Fondse de luisteraar mee in zijn wonderlijke wereld een rijkdom aan klanken.
In de categorie World waren genomineerd The Gurdjieff Folk Instruments Ensemble, Mdungu en Dino Saluzzi. De winnaar is The Gurdjieff Folk Instruments Ensemble. De Armeniër Levon Eskenian mocht als winnaar met zijn album Music of Georges I. Gurdjieff de Edison in ontvangst nemen. De composities op het album worden met oorspronkelijke Armneense instrumenten gespeelt. Zoals ook tijdens het gala. Twee leden van het ensemble speelden op de dudok. Indrukwekkend was de vertolking van de compositie ‘Chant from a Holy Book’. De zware bastoon als de basis voor de heldere frisse melodielijn, bracht verroering in de zaal.
Ingetogen
Vervolgd wordt met een eerbetoon aan de 7 juli 2012 overleden Rob Pronk [84 jaar]. Rob was ondermeer gedurende twintig jaar gastdirigent en stuwende kracht van het Metropole Orkest. Zijn compositie ‘At Dawn’ werd op ingetogen wijze door het orkest vertolkt. Het programma werd voortgezet met de uitreiking van de Edison in de categorie Jazzism Publieksprijs. De genomineerden waren Wouter Hamel, Candy Dulfer en Bart Wirtz. De winnaar was saxofonist Bart Wirtz met zijn album iDreamer. Samen met het Metropole liet hij het publiek kennis maken met zijn compositie ‘Camels’. In zijn muziek weet Bart Wirtz mooie bruggetjes te maken tussen slow en up tempo. Op een indringende wijze vertelt zijn saxofoon het verhaal.
In de catogorie Bijzondere uitgaven van Historische Aard werd de winnaar de gehele serie van de jazz concerten in het Concertgebouw over de jaren vijftig en zestig. Zoals de concerten van Lee Konitz en Kenny Clarke. De Edison werd in ontvangst genomen door Bert Vuisjes en Ditmer Weertman.
Miles Davis
In de categorie Jazz Internationaal waren genomineerd Trombone Shorty, James Carter Organ Trio en Christian Scott. De winnaar was Cristian Scott voor zijn album Christian a Tunde Adjuah. Bij binnenkomst ontving Christian Scot een warm onthaal. De trompettist wordt vergeleken met Miles Davis. Christians spel is van een eenvoud en heldere klanken die hij afwisseld met ingetogen spel. Hij speelde twee stukken: ‘Jihad Joe’, een up tempo compositie en het meer ingetogen ‘Isadora’. Christian Scott weet als geen ander een mooie melodielijn in zijn composties te verweven, dat als een ware deken over je heen valt.
In de categorie Jazz Vocaal ging de Edison naar Gregory Porter voor zijn album Be Good. Het was jammer dat Gregory Porter niet aanwezig was, maar op 23 december geeft hij in Paradiso Amsterdam een concert samen met het Metropole Orkest. Voor de categorie DVD is de Edison gegaan naar Paul Simon voor de dvd Under African Skies.
Stroomversnelling
Na de pauze werd het tijd voor het hoogtepunt van de avond. De Amerikaanse jazz zangeres pur sang DeeDee Bridgewater deed haar opwachting. Jazz vormt de rode draad in het leven van de in Memphis geboren Denise Eileen Garret. Al van jongs af zat het zingen erin. Op twintig jarige leeftijd trouwde ze met trompetist Cecil Bridgewater. Vanaf dat moment ging allles in een stroomversnelling en heeft DeeDee Bridgewater zich ontwikkeld tot de beste jazz singer in the world. Acht songs bracht DeeDee Bridgewater. Van ballads tot up tempo songs, met hier en daar wat scatchen.
In samenwerking met het Metropole Orkest wist zij het publiek in exstase te brengen. Met de song ‘Music is the Magic’ laat ze ons weten waarom muziek voor haar zo belangrijk is. Opvallend was haar intrepertatie van de Theolonimous Monk compositie ‘Blue Monk’. Samen met trombonist Bart van Lier gaf DeeDee aan ‘Blue Monk’ een sensuele lading mee. Het samenspel tussen beiden was uniek en leidde tot een acceptabel hoogtepunt.
Na afloop van het concert ontving DeeDee Bridgewater uit handen van wethouder Joost Helms de Edison voor haar totale oevre. DeeDee Bridgewater was duidelijk geroerd met de prijs.
Ovationeel applaus
Ter afsluiting van de avond werd samen met Christian Scott en het Metropole Orkest door DeeDee Bridgewater de Herbie Hancock compositie ‘Stitched Up’ gespeeld. Een ovationeel applaus viel een ieder ten deel. En terecht, na zo’n bijzondere avond die louter bestond uit muzikale hoogtepunten. Tot volgend jaar.