Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, PODIUM FOTO, MUZIEK

9 Oktober 2012

Hugh Masekela zet Carré aan het denken met ‘migratiemusical’


Tekst: Jorien Heemskerk

Beeld: Ronald Rijntjes 

De Zuid-Afrikaanse trompetlegende Hugh Masekela stond afgelopen weekend in Carré met zijn musicalachtige voorstelling Songs of Migration. Centraal hierin staat de muziek van Afrikaanse migranten die – op de vlucht voor oorlog, hongersnood en natuurrampen – ruim een eeuw geleden naar de mijnen rond Johannesburg kwamen. Met als enige bagage hun liedjes én hun waardigheid.

Die liedjes steekt Masekela samen met zangeres Sibongile Khumalo en andere artiesten op een waardige manier in een modern jasje. Songs of Migration is dan ook geen ‘gewone’ musical. Er wordt wel gedanst en een beetje geacteerd, maar het zijn de liedjes zelf die op de voorgrond staan. En hoewel de meeste worden gezongen in talen als Zoeloe en Xhosa, waarin ook de dialogen plaatsvinden, is de rode draad toch duidelijk.

De voorstelling laat namelijk alle fasen van migratie passeren: het afscheid, de reis, het nieuwe leven op de plaats van bestemming en het missen van de achtergebleven geliefden. Dat laatste is bijvoorbeeld het thema van het mooie a capella gezongen ‘Nomathemba’, over een man die alleen nog door een kralenketting aan de vrouw van zijn dromen herinnerd wordt.

  
Stoomtrein
Heel anders is het stuwende nummer ‘Stimela’, over de stoomtrein die mannen overal uit Afrika naar Johannesburg brengt. “The train is a motherfucker!”, roept Masekela hierbij uit. Hij is met zijn 73 jaar echt de aanjager van de show. Zijn trompetsolo’s zijn niet zo spectaculair als je zou mogen verwachten, maar hij maakt wel indruk met zingen, swingen en verhalen vertellen.

Sibongile Khumalo ondersteunt hem bij het - vaak humoristisch - introduceren van nummers en ‘dirigeren’ van het meerstemmige ensemble. Ook hun zang is uitstekend, zowel solo als gezamenlijk. De diepe basstem van één van de zangers zorgt daarbij voor een soort extra dimensie. Khumalo zelf laat haar veelzijdigheid horen door Afrikaanse melodieën te vermengen met vleugjes opera en jazz.

  
Uitstapjes
Hoewel Afrika centraal staat, worden er ook muzikale uitstapjes gemaakt naar andere plaatsen. Zo reizen we naar de katoenplantages in de zuidelijke VS en de daar geboren gospel. Maar wat het meest blijft hangen is de Joods-Amerikaanse klassieker ‘My Yiddische Mama’. Na een melancholisch intro op elektrische viool, wordt die door de mannen met zoveel overgave gezongen dat je zou denken dat ze zelf hun moeder in Europa hebben achtergelaten.

Opnieuw beginnen
Al deze liedjes laten je stilstaan bij wat migratie echt voor mensen betekent. Ze laten je invoelen hoe het is om alles te moeten achterlaten en ergens anders helemaal opnieuw te beginnen. Een onderwerp dat nog steeds actueel is, ook voor Masekela. Dat blijkt als de activist in hem naar boven komt om een aanklacht uit te spreken tegen de armoede waarin veel Afrikanen, overal ter wereld, nog altijd leven.  

  
Maar ondanks de ‘broken dreams’ van deze en andere migranten, eindigt de voorstelling toch hoopvol, onder andere dankzij een warme en swingende uitvoering van het afrobeat-nummer Languta. Zo wordt het publiek er indirect aan herinnerd dat er net zo goed mensen zijn voor wie hun nieuwe leven uiteindelijk wél een verbetering inhoudt. Zonder dat ze daarvoor hun tradities of waardigheid moeten inleveren.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.