Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK

10 Juli 2012

Carel Kraayenhof koninklijk onderscheiden na dubbelconcert

 

Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes 

9 juli 2012, Concertgebouw Amsterdam. Die dag en plaats zullen Carel Kraayenhof waarschijnlijk nog wel even bijblijven. Niet alleen presenteerde hij tijdens een klein en een groot concert zijn twee nieuwe cd’s, aan het slot ervan werd hij bovendien koninklijk onderscheiden. Een mooie bekroning op de nu 25-jarige carrière van de man die de Argentijnse tango in Nederland op de kaart zette.

De meeste mensen zijn deze avond gekomen voor het Kraayenhof Tango Ensemble, dat als onderdeel van de Robeco Zomerconcerten de cd ¡Fuerza! presenteert. Voorafgaand hieraan spelen Kraayenhof en pianist Juan Pablo Dobal echter eerst voor een klein gezelschap een aantal nummers van hun eveneens nieuwe duo-album Puro (‘puur’).

   

Kracht en kwetsbaarheid
Deze titel klinkt misschien simpel, maar is zeer toepasselijk. Om te beginnen vanwege de stukken, waarvan een deel zijn oorsprong vindt in de folklore van het Argentijnse platteland. Daarnaast treedt de kenmerkende klank van de bandoneon meer op de voorgrond dan in grotere gezelschappen. Het instrument gaat ‘met de billen bloot’, aldus Emiel Barendsen, van wie Kraayenhof het eerste exemplaar van de cd ontvangt.

De melodieën klinken hierdoor rauwer en eenzamer – puurder dus. Tegelijkertijd worden ze mooi ondersteund door en afgewisseld met het vleugelspel van Dobal. Dat gebeurt zowel in snelle, complexe stukken als de milonga ‘De vuelta y media’, als in bijvoorbeeld de rustige ‘Zamba de la candelaria’ of Piazzolla’s ‘Solitude’. Kracht en kwetsbaarheid wisselen elkaar op deze manier af.

   

Vier seizoenen
Datzelfde gebeurt bij het Kraayenhof Tango Ensemble, maar dan met nog meer dynamiek en vervoering. De vier strijkers en de contrabas in dit gezelschap zorgen namelijk voor een warme omlijsting van vleugel en bandoneon. Aan de ene kant met gevoelige viool- en cellosolo’s, aan de andere kant doordat meeslepende en spannende passages extra worden aangezet.

In combinatie met een superstrakke timing zorgt dat onder andere voor een indrukwekkende uitvoering van Astor Piazzolla’s ‘Vier jaargetijden van Buenos Aires’. De ijle winter en zinderende zomer zijn bijna letterlijk voelbaar. Ontroerend is Kraayenhofs bolero ‘Te llevo en mi alma’, waarbij hij zelf achter de vleugel zit. Dobals chacarera ‘Cuando despierto manana’, die op Puro in duo-uitvoering te horen is, is daarentegen juist wild en uitbundig.

Koninklijke verrassing
Net als het album ¡Fuerza!, wordt het concert afgesloten met het bekende ‘Adiós nonino’. Dat heeft na al die jaren nog niets aan kracht ingeboet en is ook in deze combinatie van instrumenten erg mooi. Na dit ‘koninklijke’ nummer volgt de grote verrassing van de avond: op het podium verschijnt Harry Brinkman, burgemeester van de gemeente Beemster waar het gezin Kraayenhof woont.

  

De reden van zijn komst houdt Brinkman in het midden, maar hij prijst de bandoneonist om zijn inzet voor de tango, zijn doorzettingsvermogen en zijn maatschappelijke betrokkenheid. Ook zijn vrouw en manager Thirza Lourens krijgt de nodige lof voor haar rol hierbij. En dan gebeurt wat veel aanwezigen inmiddels zien aankomen: als teken van waardering wordt Kraayenhof benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Een grote eer, vindt hij: “Ik werk misschien hard, maar alle dingen die ik doe, doe ik heel graag. De bandoneon was voor mij een soort cadeau van de Argentijnen. Het is mooi als ik mensen daarmee gelukkig kan maken. Ik hoop dan ook nog heel veel jaren te spelen en deze muziek te kunnen delen.” Het komende jaar gaat dat in ieder geval lukken, want vanaf september toert hij met zowel Puro als ¡Fuerza! door het land.

Lees ook het interview van CultuurpodiumOnline met Carel Kraayenhof. 


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.