Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

13 Juni 2012

Santana’s gitaarspel redt saaie composties niet op ‘Shape Shifter’

Santana Recensie: Serge Julien

Carlos Santana is een van de meest herkenbare gitaristen uit de muziekgeschiedenis. Sinds 1969 is hij niet van het podium weg te denken en verschijnen er met regelmaat albums van de groep die zijn naam draagt. De artistieke hoogtijdagen liggen vooral in de jaren zeventig met albums als bijvoorbeeld ‘Abraxas’, ‘Caravanserai’, ‘Amigos’ en ‘Moonflower’. Ook de jazz rock georiënteerde albums als ‘Borboletta’ en ‘The Swing of Delight’ zijn ondanks minder commercieel succes, zeer avontuurlijk en behoren dan ook tot het interessantere werk.

Synthetisch

In de jaren tachtig en negentig worden de platen op gunstige uitzonderingen als ‘Zebop’, ‘Havana Moon’ en ‘Milagro’ na, een stuk synthetischer en gelikter. Hoewel Santana als live act nog overal volle zalen trekt, verkopen de albums maar matig. Totdat Arista topman Clive Davis zich eind jaren 90 gaat bemoeien met de gitarist en voorstelt om een retestrak geproduceerd collaboratieproject in elkaar te schroeven, onder de titel ‘Supernatural’. Nimmer in zijn carrière verkocht Santana zoveel exemplaren van één album: de teller staat nu op 25 miljoen wereldwijd. Het concept werd verder uitgemolken met ‘Shaman’, ‘All That I Am’ en ‘Guitar Heaven,’ die ondanks mooie hitnoteringen, niet het succes van ‘Supernatural’ evenaarden.

Instrumentals
Nu verschijnt het album ‘Shape Shifter’. In het begeleidende boekje wordt Clive Davis opnieuw bedankt voor zijn geloof in Santana. Het lijkt er echter op dat de gitarist op dit album meer vrijheid heeft om te doen wat hij wil. En dat is in eerste instantie alleen maar mooi. Op een nummer na bevat de nieuwe cd allemaal instrumentals, waarvan het grootste deel afkomstig is van de hand van Carlos. Er hangt een spirtuele sfeer rond in de liedjes, wat opzich niet nieuw is, daar de goede man een gelovig mens is. De vertaling van die spiritualiteit in muziek pakte echter veel beter uit in ouder werk als bijvoorbeeld het album ‘Oneness, Silver Dreams - Golden Reality’.

‘Shape Shifter’ begint geheel niet onaardig met de titeltrack, waarin ruimte is voor het ouderwets klinkende Santana orgeltje. Het wordt afgewisseld met Spaanse gitaargeluiden om vervolgens stevig te worden aangezet met het kenmerkende elektrische werk. Een krachtige opener. Het gaat de verkeerde kant op met ‘Dom’ en ‘Metatron’ die opzich wel mooi gitaarwerk bevatten, maar de gezapige composities niet naar een hoger niveau tillen. Terrein wordt teruggewonnen met een mystiek aandoend ‘Mr. Szabo’ en de ballad ‘Angelica Faith’, dat Carlos schreef voor zijn dochter. Het is zo’n typische Santana ballad die er makkelijk infietst en waarbij je lekker wegzwijmelt. Dat wil niet zeggen dat iedere Santana ballad wint, want het nummer ‘Canella’ is een draak. Ook tracks als ‘In The Light Of Day’ en ‘Ah, Sweet Dancer’ willen maar niet echt binnenkomen.

Saaiheid
Het probleem met ‘Shape Shifter’ zit ‘m niet in Carlos’ gitaarspel. Dat is als vanouds en bij vlagen zelfs heel sterk, met die aantekening dat ik ondanks mijn persoonlijke liefde voor Santana, nu toch op een punt ben gekomen dat ik af en toe moet gapen bij steeds dezelfde licks die je op ieder album hoort. De gemenerik op ‘Shape Shifter’ is de saaiheid van het merendeel van de composities. Carlos’ snarenkunsten kunnen dat gegeven helaas niet voldoende compenseren en dat is jammer. Hij blijft een geweldige gitarist, maar de volgende keer is het wellicht toch raadzaam om andere mensen in te schakelen om de composities te laten verzorgen, zodat er een betere balans ontstaat en daarmee ook meer dan een handvol goede nummers zoals nu het geval is op ‘Shape Shifter’.

Shape Shifter’ is onder andere verkrijgbaar via iTunes, Bol.com en de reguliere platenwinkel.


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.