Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, PODIUM FOTO
8 April 2012
The Passion 2012 in een Rotterdams decor
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes
Op donderdag 5 april vond voor de tweede keer The Passion plaats. Ditmaal was het paasspektakel georganiseerd in Rotterdam, op het Willemsplein. Diverse artiesten deden mee aan dit project dat tot stand is gekomen door de Evangelische Omroep en de RKK.
Pasen
Pasen staat in het teken van de dood en opstanding van Jezus. Dit eeuwenoude verhaal wordt al generaties lang doorgegeven, want het is belangrijk om de betekenis van Pasen aan de mensen te vertellen, aldus de organisatoren van The Passion. Dit moderne spektakel vertelt de kruistocht van Jezus, tot aan zijn dood.
Het verhaal wordt net als vorig jaar, toen het in Gouda voor de eerste keer plaatsvond, door een verteller gebracht en door middel van verschillende popnummers op moderne wijze opgevoerd. Tussendoor zien we de processie, waarbij het kruis vanaf de Koopgoot tot het Willemsplein door meer dan duizend mensen wordt begeleid.
De rollen
Philip Freriks vertelt dit jaar het verhaal en de rollen worden gespeeld door diverse artiesten. Zo speelt Danny de Munk de rol van Jezus, Berget Lewis die van Maria, Charly Luske is Judas, Frans Bauer is Petrus en Henk Poort zien we als Petrus. Antoinette Hertsenberg is de verslaggever en interviewt verschillende mensen die met de processie meelopen.
Het verhaal werd omlijst door verschillende bekende popnummers, zoals ‘Mens’ (Blof), ‘Leun op mij’ (Ruth Jacott) en ‘Bloed, zweet en tranen’ (André Hazes). Dit alles onder begeleiding van Cor Bakker met zijn band. Net als vorig jaar waren een aantal nummers vooraf opgenomen en via een projectscherm te zien.
Lichtshow
Opvallend waren Danny de Munk en Charly Luske die de nummers met veel kracht en overtuiging brachten. Dit was met name tijdens hun duet ‘Wat is mijn hart’ van Marco Borsato. De andere artiesten deden zeker niet voor hen onder in kwaliteit, maar vielen minder op.
Jammer was dat niet alle nummers even goed gekozen waren, wat bij het publiek soms tot gelach leidde. Daarnaast was de locatie minder sfeervol en werd er meer gebruik gemaakt van vooraf opgenomen beelden. De lichtshow vanaf het topje van de Erasmusbrug zorgde echter wel voor een spectaculaire afsluiting.