Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

1 April 2012

Castañeda en Vloeimans: avontuurlijke combi van harp en trompet

 
Tekst: Fimke Duursma

Beeld: Ronald Rijntjes 

Van 27 maart tot en met 1 april vindt in Utrecht het tweede Dutch Harp Festival plaats, onder het motto ‘Real men play the harp’. De beroemdste harpist van de wereld, Edmar Castañeda, speelt speciaal voor dit festival samen met trompettist Eric Vloeimans. Een verbazingwekkend duo: trompet en harp blijken een wonderschone combinatie, en Castañeda bespeelt zijn instrument overrompelend anders dan je gewend bent.

Geen stoffig instrument
Remy van Kesteren, organisator van het Dutch Harp Festival en zelf harpist, wil afrekenen met het suffe imago van de harp. Vandaar de zinspreuk van het festival: ‘Real men play the harp’. Het instrument kan inderdaad wel wat promotie gebruiken, want geef toe: bij een harp stel je je waarschijnlijk een dromerig, breekbaar meisje voor dat lieflijk tokkelt op haar instrument.

Om te laten zien dat dit beeld onterecht is, nodigde Van Kesteren ’s werelds beroemdste harpist uit: de in New York gevestigde Colombiaan Edmar Castañeda. Na zijn concert met trompettist Eric Vloeimans op 29 maart in de RASA hebben de bezoekers hun beeld van de harp inderdaad 180 graden moeten bijstellen. Edmar laat het instrument avontuurlijk en ritmisch klinken en gebruikt veel meer technieken dan tokkelen alleen. Voeg daar het improvisatietalent van Vloeimans aan toe en je krijgt een spannend samenspel waar je oren van gaan klapperen.

  
Totaal van de wereld
Vloeimans betreedt het podium in een paarse blouse, gecombineerd met een gele broek en knalroze schoenen. Castañeda matcht er goed bij met geel t-shirt en bontgekleurd petje. Hij begint rustig te tokkelen op zijn harp en Vloeimans blaast klagende, lange tonen uit zijn trompet. Dan zet Castañeda een latinritme in. Een harpist die een swingende baslijn speelt, dat hoor je nooit! Hij bespeelt zijn instrument bijna alsof het een gitaar is: hij slaat de snaren aan met zijn nagels en speelt een melodie- en baslijn tegelijkertijd.

Zijn swingende Latijns-Amerikaanse ritmes zijn uniek voor een harp, maar ook de melodieën die hij speelt zijn prachtig en verdienen een vermelding. Ook heel bijzonder is Castañeda’s overgave tijdens het spelen. Tijdens zijn solostuk lijkt hij één te worden met zijn instrument. Alsof hij de liefde bedrijft met de harp, om hem er later weer van langs te geven door te slaan en te plukken. Hij lijkt totaal van de wereld. Na het solostuk kijkt hij ook niet meteen het publiek in, maar lijkt hij eerst te moeten ‘landen’.

  
‘Castañeda plays the shit out of the harp’
De avond begint met interviews met Van Kesteren en de beide muzikanten. Castañeda en Vloeimans kunnen zichtbaar goed met elkaar overweg. Hun één uur durende repetitie was volgens hen dan ook ‘a lot of fun’. Volgens Vloeimans speelt Castañeda ‘the shit out of the harp’ en is hij blij ‘to swim in his swimming pool.’

Van Kesteren vertelt over de twee harpen die op het podium staan. In Europa kennen we voornamelijk de westerse concertharp, die je zittend bespeelt en bedient met pedalen. Castañeda’s voorkeur gaat uit naar de Colombiaanse harp, een meer hoekig instrument dat knoppen heeft in plaats van pedalen en dat hij staand bespeelt. Tijdens de tweede set horen we het verschil: de westerse harp klinkt logger en bijna plastic-achtig in vergelijking met de Colombiaanse, waar een veel pittiger klank uit komt. Van Kesteren vertelt ons verder dat in Zuid-Amerika vooral mannen de harp bespelen, iets wat we ons in Europa nauwelijks kunnen voorstellen.

  
Uitdagende improvisatie
Vloeimans is zichtbaar onder de indruk van Castañeda. Hij zegt graag ‘mee te zwemmen in zijn zwembad’ en dat is een mooie metafoor voor hoe het samenspel overkomt. Castañeda bepaalt de koers, Vloeimans volgt. Trompet en harp blijken heel goed samen te klinken. Dat komt door de vrije speelstijl van de beide muzikanten, maar ook doordat Vloeimans zijn klank lijkt af te stemmen op de harp door regelmatig bijna zo fluweelzacht als een fluit te klinken.

Na afloop wil het publiek meer, maar de heren hebben zijn door hun stukken heen en slaan noodgedwongen aan het improviseren. Na wat verkenning over en weer, zet Castañeda opnieuw een latinritme in. Hoewel Vloeimans een echte improvisator is, lijkt hij dit stuk een behoorlijke uitdaging te vinden. Misschien dat hij daarom extra veel gebruik maakt van zijn effectenpedalen. De dubbele toon en de andere effecten klinken alleen zo gaaf dat dit niet echt een zwaktebod is. Na afloop veegt hij (symbolisch?) zijn voorhoofd af. Toch heeft hij zich goed door de toegift heengeslagen.

Van Kesteren heeft er goed aan gedaan om Castañeda en Vloeimans met elkaar in contact te brengen: het muzikantenduo blijkt een gouden combinatie. En Castañeda maakt de slogan van het festival helemaal waar. Zoals hij hem bespeelt, is de harp een stoer instrument waar een man zich zeker niet voor hoeft te schamen.


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.