Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
21 Maart 2012
Bryan Adams zet Ahoy naar zijn hand
Tekst: Ronald Rijntjes
Beeld: Harold Versteeg
De Canadese rockster Bryan Adams is momenteel bezig met zijn Europa 2012-toer en stond op maandag 19 maart in het afgeladen Rotterdamse Ahoy. De 52-jarige zanger bezorgde zijn fans een lang optreden met veel nummers: alle hits in een ruim twee uur durend concert.
Heather Nova
Niet alleen Bryan Adams was deze avond te zien, maar ook het voorprogramma dat verzorgd werd door Heather Nova maakte deze rockavond tot een succes. Haar muziek ligt in hetzelfde straatje als die van Adams en zorgt voor een leuk en fris geluid door de dynamische opbouw in de nummers. Met een mix van snelle en rustige nummers slaagde ze erin om het publiek voor zich te winnen, wat na afloop een groot applaus opleverde.
Tussen de wisseling van de artiesten kon het publiek via een scherm twitterberichten sturen en hun mening over de avond delen met de zaal. Dat leverde soms leuke berichten op als ‘Yvonne, waar ben je?’ of ‘Gezellig tussen alle midlife-crisers wachten op Bryan Adams @bryanadams’.
Megafoon
Na ruim drie kwartier wachten is het moment daar, het licht gaat uit en er verschijnt een ronddraaiende megafoon op het projectiescherm, die ook getoond wordt op de hoes van het album Waking Up The Neighbours uit 1991. Het openingsnummer is dan ook ‘Is Your Momma Gonna Miss Ya?’, het eerste nummer op dat album.
Het vertrouwde Adams-geluid klinkt door de zaal en het publiek zingt uit volle borst mee. Vele hits die hij in de jaren geschreven heeft passeren de revue. Hij voert de nummers op bekende wijze uit en zo nu en dan pakt de band muzikaal extra uit.
Het concert wordt ondersteund door mooie en goed uitgebalanceerde lichteffecten en een videoprojectie waarop de bandleden groot te zien zijn. Zo krijg je ook achterin de zaal mee wat er op het podium gebeurt. Tijdens het nummer ‘18 Till I Die’ worden er teksten geprojecteerd op het scherm, waardoor het nummer meer kracht krijgt.
Geolied
Adams en zijn geoliede band zorgen ervoor dat het publiek volledig uit zijn dak gaat, mede doordat de nummers nog steeds het geluid hebben van toen ze uitkwamen. Er wordt regelmatig meegeklapt en -gezongen, met name bij de hits ‘Summer of 69’, ‘Everything I Do (I do it for you)’, ‘Run To You’, ‘Here I am’ en ‘Can't Stop This Thing We Started’.
De sfeer zit er hierdoor goed in en Adams laat zien dat hij ook als vijftiger nog steeds een zaal als Ahoy plat speelt en naar zijn hand zet. De Canadees is zelf nog goed in vorm en staat niet stil op het podium. Hij zingt niet alleen vanuit het midden van het podium, maar rent ook van links naar rechts en blijft daar dan enige tijd staan en om het publiek toe te zingen.
Eenzijdig
De muzikaliteit binnen de band is zeker aanwezig, alleen wordt deze niet volledig benut. Zo is de opbouw van de nummers hoofdzakelijk hetzelfde. Hierbij is de gitaar een belangrijk instrument, dat snijdende solo’s door elk nummer weet te brengen. Als je dan ongeveer twee uur lang naar Adams’ muziek luistert, wordt het wel een beetje eenzijdig en vlak, want je zou ook wel eens een leuke pianosolo of andere uitbouw willen horen.
Bij een aantal liedjes werd het wel spannend, mede door een gitaarsolo-battle tussen Adams en lead-gitarist Keith Scott. Drummer Mickey Curry kreeg een solomoment toen hij zich mocht uitleven op diverse potten en pannen.
Geluksvogel
Bij elk concert haalt Adams iemand uit het publiek en zingt dan het nummer ‘When You're Gone’ met de gelukkige. Deze keer was dat Renske uit Utrecht, die slingerend met een onderbroek opvallend genoeg was om op het podium gevraagd te worden. Met knikkende knieën en een zenuwachtige stem begon ze aan het muzikale avontuur dat op een paar valse noten na goed uitpakte.
Hopelijk zal Adams na deze ontmoeting met zijn fans sneller terug komen, want het was alweer enige jaren geleden dat hij hier voor het laatst optrad. Tot die tijd toert hij nog door Europa en kun je altijd terecht bij de platenzaak voor zijn werk.