Onderwerp: MUZIEK
16 Januari 2012
Ellen ten Damme knalt klassiek het nieuwe jaar in
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes
Onder de titel ‘Breder dan klassiek’ organiseert strijkorkest Amsterdam Sinfonietta ieder jaar een serie bijzondere nieuwjaarsconcerten met een ster uit de pop- of jazzwereld. 2012 wordt ingeleid met een topartiest van eigen bodem: Ellen ten Damme. Een perfecte combinatie, want zij is al net zo veelzijdig als het orkest zelf. Samen brengen ze een overweldigend muzikaal programma over de kracht én de ellende van de liefde.
Dat mocht ook het publiek in de Tilburgse Concertzaal afgelopen zaterdag ervaren. Na een intieme en zuivere opening met ‘Ik moet nog zoveel leren’, laat Ten Damme zich de eerste helft van de avond vooral van haar meisjesachtige en eigenwijze kant zien. Ondersteund door het nu eens klassiek klinkende, dan weer swingende orkest zingt ze vrolijke nummers als ‘Dit lied gaat over jou’, ‘Ik hoop dat het slecht met je gaat’ en de meezinger ‘Bang om rijk te worden’.
Maar dat is nog niet alles. Zo laat ze zich van haar theatrale kant zien door na één van de vele kostuumwisselingen als een ‘dief in de nacht’ door de zaal te sluipen. En bij de prachtige uitvoering van ‘Durf jij’ is er alvast een beetje ruimte voor gevoeligheid.
Symfonie
Het 22-koppige strijkorkest, onder leiding van violiste en artistiek leider Candida Thompson, bewijst intussen dat het werkelijk van alle markten thuis is. De strijkers schakelen moeiteloos van moderne naar klassieke passages en weer terug, en doen het ook nog eens goed als jolig achtergrondkoor. Daarnaast maken ze indruk met ‘Zoom and Zip’, een instrumentaal stuk uit 1997 met een experimenteel randje.
Na de pauze doen ze daar nog een flinke schep bovenop: een uiterst subtiele en tegelijkertijd adembenemend spannende vertolking van het Adagietto uit Mahlers Vijfde Symfonie zorgt voor kippenvel op je armen. Ellen ten Damme haakt hier mooi op in door zelf achter de vleugel plaats te nemen voor een aantal serieuzere liedjes uit haar repertoire. Ook die brengt ze vol gevoel en overgave.
Exorbitant goed
Dankzij een verrassende onderbreking door een excentrieke Franse koningin kan het publiek even de spanning van zich afschudden. Maar niet voor lang, want ook de heftige ‘Naturträne’ van Nina Hagen worden met de nodige dramatiek gebracht. De stem van Ten Damme bereikt daarbij ongekende hoogten. En alsof dat nog niet genoeg is, weet ze dankzij een krachtige liefdesmedley in vier talen tot slot het voltallige publiek te verleiden.
‘Exorbitant goed’, noemt een toeschouwer de avond na afloop. En dat is ook echt de beste omschrijving. Zowel het orkest als Ellen ten Damme zorgen iedere keer weer voor verbazingwekkende muzikale hoogstandjes – of het nou is bij Mahler en ‘Misirlou’ of als mannenverslindende bruid. Er is nog één kans om ze met eigen ogen samen te zien spelen: op woensdag 18 januari in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Grijp hem!