Onderwerp: ALGEMEEN, PODIUM FOTO
24 December 2011
Nieuwe generatie topartiesten schittert in Wereldkerstcircus
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes
Theater Carré in Amsterdam is deze winter weer omgetoverd tot een ouderwetse circustent, compleet met piste, spreekstalmeester en live orkest. Maar de acts die de internationale topartiesten laten zien zijn verre van ouderwets: in een afwisselend programma worden klassieke circusdisciplines voorzien van een modern jasje, waar de vonken regelmatig vanaf spatten.
De 27e editie van het Wereldkerstcircus is een betoverende ervaring voor alle leeftijden. In een drie uur durend programma komt een groot scala aan circusacts voorbij, uitgevoerd door artiesten van over de hele wereld. En of ze nou afkomstig zijn uit Brazilië, Rusland of Noord-Korea, stuk voor stuk zijn het toppers in hun discipline. Zo heeft een aantal van hen in Monte Carlo een Gouden of Zilveren Clown gewonnen, de ‘Oscar’ van de circuswereld.
Stuiterballen
Eén van de Gouden Clown-winnaars is de sympathieke en soms aandoenlijke clown Bello Nock. Vanaf zijn opkomst als kubusmannetje weet hij al tijdens de generale repetitie jong en oud voor zich te winnen. Maar vergis je niet: grappig zijn is niet Bello’s enige talent. Hij haalt ook adembenemende toeren uit die je niet van een clown verwacht. Een andere vlotte en komische act komt van John Welton uit Zweden, die met zijn stuiterballen de kunst van het jongleren naar een hoger niveau tilt.
Daarnaast kan in het ‘circuspaleis van Oscar Carré’ spectaculaire acrobatiek natuurlijk niet ontbreken. Bij de grote vliegende trapeze van het Nationaal Circus van Pyongyang (Noord-Korea) blijkt dat het vangnet er niet voor niets hangt. “Ik zat met het zweet in mijn handen”, verzucht een toeschouwer. Nog gewaagder is de romantische en elegante liefdesvlucht van Desire of Flight, waarbij man en vrouw zonder enige beveiliging maar nét aan elkaar blijven hangen.
Toppunt van sierlijkheid
De dames van het Groot Chinees Staatscircus laten met hun dansende diabolo’s een mooie combinatie zien van Aziatische elegantie en behendigheid. Maar het toppunt van sierlijkheid is de Canadese Valérie Inertie. Haar ‘ringnummer’ is een nieuwe theatrale discipline die wel iets wegheeft van moderne dans en ritmisch gymnastiek. ‘Circus als poëzie’, noemt de spreekstalmeester het terecht. Dominique Lacasse bewijst in zijn mastnummer dat ook sterke mannen gratie bezitten.
Het enige dat misschien niet bij iedereen in de smaak zal vallen zijn de twee dierennummers. De acrobatische paardenact uit Kirgizië is wel leuk, maar voegt niet veel toe aan het programma. En de zestien leeuwen van dompteur Martin Lacey mogen als groep indrukwekkend zijn, een aantal van hen heeft er duidelijk geen zin in en moet met geplaag tot de orde worden gebracht. De knuffels die ze af en toe krijgen zien er een stuk fijner uit!
Conclusie: een nieuwe generatie topartiesten bewijst met dit programma dat het circus wereldwijd nog altijd springlevend is. Wil je dat met eigen ogen zien? De hele kerstvakantie zijn er meerdere voorstellingen per dag. De laatste is op zondag 8 januari om 16.00 uur.
Voor informatie over de voorstelling, zie de website van Koninklijk Theater Carré.