Onderwerp: MUZIEK
9 December 2011
Jazz Award-winnares brengt kerstsfeer in Concertgebouw
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Eric van Nieuwland
Het was dubbel feest afgelopen dinsdag bij de uitreiking van de Concertgebouw Jazz Award 2011. Niet alleen bestaat de prijs nu tien jaar, ook werd hij voor het eerst door een vrouwelijke artiest gewonnen: jazz-zangeres en viervoudig Grammy-winnares Dianne Reeves. En terecht, zo bleek bij het concert waarmee zij na de uitreiking de Grote Zaal alvast in een jazzy kerstsfeer hulde.
Mannen
De Concertgebouw Jazz Award bestaat sinds 2002 en is een oeuvreprijs voor internationaal vermaarde jazzmusici. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens een concert van de winnaar. Na grootheden als Chick Corea, Toots Thielemans en Sonny Rollins was die eer nu dus aan Dianne Reeves. “Ik schaam me wel een beetje dat de prijs tot nu toe alleen nog naar mannen is gegaan”, bekent algemeen directeur Simon Reinink bij de overhandiging.
Dat kan Reeves echter niet deren: “I am very touched and so honoured”, zegt ze voordat ze haar voorgangers bedankt voor hun inspiratie. Ze past dan ook uitstekend in het rijtje: als een van de belangrijkste jazz-zangeressen van het moment won ze al vier Grammy’s voor Best Jazz Vocal Performance, waarvan drie zelfs in achtereenvolgende jaren (2001-2003). Ze reist met haar muziek de hele wereld over en ontving in Nederland twee jaar geleden de Edison Jazz Oeuvre Award.
Dynamisch
Wie haar voor de eerste keer hoort, kan dan ook niet anders dan zwaar onder de indruk zijn. Reeves improviseert met haar warme stem zoals de beste saxofonisten dat doen met hun instrument. Al ‘scattend’ gebruikt ze haar volledige bereik op een gelaagde en dynamische manier. Aan het begin van het concert lijkt ze een beetje hees, wat blijkt te komen doordat het geluid voor het balkon niet helemaal goed is afgesteld. Wel jammer, maar gelukkig wordt er redelijk op tijd ingegrepen.
Naast de kwaliteit van haar stem laat de 55-jarige Reeves horen dat ze zich in de loop van haar muzikale carrière ook andere genres dan jazz heeft eigengemaakt. Zo brengt ze een prachtig lang nummer dat is geïnspireerd door de Spaanse flamenco. De manier waarop ze aan het einde de ontstaansgeschiedenis van dit stuk al zingend aan het publiek vertelt, is geniaal - getuige ook het enorme applaus na afloop.
Verhalen
Het vertellen van verhalen is erg belangrijk voor de innemende zangeres, zowel in haar muziek als in haar privéleven. Deze zomer tourde ze bijvoorbeeld met Angelique Kidjo én Lizz Wright voor het programma Sing The Truth!, een ode aan grote vrouwelijke artiesten. Hieruit zingt ze deze avond Billie Holiday’s treurige ‘Don’t Explain’, voor het grootste deel zonder microfoon. En in het bluesnummer ‘Today Will Be a Good Day’ geeft ze de wijsheid van haar oude moeder door.
Hoe zit het intussen met de kerstsfeer? Ook die is deze avond uitgebreid aan bod gekomen, onder andere in originele jazzversies van ‘Christmas Time Is Here’, ‘Let It Snow’ en ‘Little Drummer Boy’. En ook daarbij spelen verhalen weer een cruciale rol: het was de ‘greatest gift’ in haar familie en het enige dat ze elkaar dit jaar met kerst gaan geven. Hetzelfde wenst Reeves haar publiek na een swingende finale: “Please tell your stories. They are the fabric of our families and they never get old.”
Kerst in het Concertgebouw
Voor wie ook alvast in kerststemming wil komen, biedt het Concertgebouw deze maand nog een divers programma, met onder andere: het Britse Choir of King’s College, een JOC-Jazz Kerstconcert met Oleta Adams en Ruben Hein, en op tweede kerstdag de 19e editie van Wibi Soerjadi’s jaarlijkse Kerstgala. Zie verder de website van het Concertgebouw.