Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

30 November 2011

Veel te zien en te ontdekken op Le Guess Who?

Art MelodyEndless Boogie Nisennenmondai
Tekst: Frank Veldkamp
Beeld: Tracey van Lingen

Vier dagen Le Guess Who? in Utrecht is een ontdekkingstocht langs alles wat hip, actueel en de moeite waard is. Verdeeld over zeven locaties valt er te genieten van een breed aanbod in alle denkbare genres. Voor de passepartoutgangers is het veelal kiezen tussen onbekende namen, waarbij de afstanden tussen de meest gebruikte locaties alleen per (huur)fiets goed te overbruggen zijn.

Het grootste podium van het festival is dat van de 'oude' Tivoli op de Oude Gracht. Donderdagavond wordt de aftrap van het festival daar gegeven door het Japanse meidentrio Nisennenmondai. De instumentale krautrock van het drietal wordt even droog als energiek gespeeld, waarbij vooral drummer Sayaka Himeno als waar slagwerkbeest opvalt. Een kwartier stoïcijns zestiende noten drummen op hi-hits met af en toe een rake klap op de snaredrum is een hele toer die opperste concentratie vereist. Bassiste Yuri Zaikawa staat voornamelijk naar opzij of achteren te kijken en gaat iedere interactie met het publiek uit de weg. Masako Takada heeft aan 1 toets op haar mini-Casiootje genoeg en neemt later de gitaar ter hand voor het betere loop- en scheurwerk. Na vier nummers zit het optreden van vijfenvijftig minuten erop. In een schattige slotwoord ("We have merchandise. Please buy") vertelt Nisennenmondai de tweede dag de verrassingsact in Tivoli de Helling te zijn. Of we nog maar eens willen komen. En of we dat willen!

Anika Shabazz Palaces I  break Horses

Endless Boogie komt tijd tekort tijdens een optreden waarin net drie nummers passen. Zonder duidelijke songstructuur brengen de heren stevige rockgrooves die de lompheid van Eagles of Death Metal combineren met de tongue-in-cheakaanpak van ZZ Top. Hells Angels op volksdansles, dat werk. Als Stephen Malkmus voor het laatste nummer als gastbassist de band komt versterken geeft dat bassist Matt Sweeney de mogelijkheid een Bob Segarcover te zingen. Alleen doet die Blackberry in zijn hand niet erg rock 'n' roll aan. 

Na Endless Boogie is Malkmus zelf aan de beurt om met zijn band The Jicks te spelen. In Tivoli de Helling begint rond dezelfde tijd een blokje hiphop. Art Melody komt uit het Afrikaanse Burkino Faso en begint zijn energieke optreden voor een mannetje of twintig publiek. De enthousiasteling krijgt de aanwezigen makkelijk mee met zijn opzwepende mix van raggamufin en ethnohiphop. Een dj/scratcher verzorgt de beats terwijl de rapper in verschillende talen Afrika, peace en rastafari predikt. Na een minuut of twintig weet je het wel, maar het optreden is te leuk om weg te lopen.

Shabazz Palaces trekt aanzienlijk meer bezoekers. Het duo uit Seattle kan rekenen op lovende recensies voor hun onlangs op Subpop verschenen album "Black up". De ene helft van het duo, Palazeer Razaro, verdiende eerder zijn sporen bij Digable Planets. Zo bijzonder als de intellectuele hiphop op de plaat klinkt, zo beroerd komt het vanavond uit de verf. De live percussie en geinige ingestudeerde bewegingen van de heren ogen koddig, maar het geluid komt als een zompige brei de zaal in rollen, waardoor er geen woord van te verstaan is en het optreden als mislukt kan worden beschouwd. De zweefelectro van Com Truise luidt het electronische nachtprogramma in wat tot in de vroege uurtjes doorgaat.

Nisennenmondai Endless  Boogie  Roll the Dice

Op de tweede dag zijn de verwachtingen hooggespannen voor de Britse zangeres Anika. Samen met Beak>, een sideproject van Portisheadoprichter Geoff Barros, maakt Anika eerder dit jaar een album waarop voornamelijk covers te horen zijn. In een muzikale stijl die het midden houdt tussen post-punk uit het begin van de jaren tachtig, dub en de Portisheadsound zingt Anika met zware stem en zeurderige intonatie haar teksten. Ook live valt de onzeker ogende zangeres niet op enig plezier in het zingen te betrappen. Nonchalant en zonder opsmuk zingt ze "I go to Sleep" van The Kinks en de andere nummers van haar album. Herinneringen aan Nico dringen zich op, maar ook aan de quasi-serieuze act die zangeressen zichzelf drie decennia geleden aanmaten. Alles om maar niet lachend op een foto te verschijnen. Muzikaal dreunen dubklanken  en gierende keyboard- en gitaarflarden de Helling door. Anika facineert van begin tot eind, maar lijkt er zelf geen moment lol aan te beleven. Hoogtepunt is de droge uitvoering van single "Yang Yang", origineel van Yoko Ono.

Voor het Zweedse I Break Horses is het optreden op Le Guess Who? het tweede in haar geschiedenis. De band brengt een mix van shoegaze en electropop die voortneuzelt maar nergens echt indrukwekkend is. Zangeres Maria Lindén staat gehuld in een felrode cape op het podium onverstaanbare teksten te zingen over electrobeats met veel herhalende thema's. Het duo Roll the Dice staat tegenover elkaar met een batterij electronica achter een gordijn te spelen. Daar verwacht je dan, in navolging van acts als The Knife, videobeelden op geprojecteerd te krijgen, maar het blijft beperkt tot wat lichtpatronen. Ook muzikaal heeft Roll the Dice weinig te melden. Trage variaties op korte thema's vullen de set van bijna een uur. Terwijl de heren achter het gordijn uit hun dak staan te gaan kijkt het publiek meewarig toe. Of verruilt de zaal voor de foyer, in afwachting van het tweede Le Guess Who? optreden van Nisennenmondai.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.