Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

23 November 2011

Crossing Border – Opzwepend dEUS en krachteloze Gavin Friday

St Vincent Other Lives  Gavin Friday
Tekst: Pascal David
Beeld: Moos Wolfs

Crossing Border, het intieme Haagse muziek- en literatuurfestival staat altijd garant voor spannende tegenstellingen. Zo ook op de uitverkochte vrijdagavond, waar de bezoekers moesten kiezen tussen twee grote namen. Het Belgische dEUS en de Ierse ex-Virgin Prunes-zanger Gavin Friday. Maar eerst langs Other Lives, veelbelovende, bombastische Amerikaanse indie folk, uit Oklahoma, Verenigde Staten.

Multi-instrumentalisten zijn het: frontman Jesse Tabish (zang, gitaar en piano), Jonathon Mooney (viool, orgel, toetsen, gitaar, trompet) Josh Onstott (basgitaar, mellotron, percussie) en de serene Jenny Hsu (cello, castagnetten, viool, klavecimbel, klauwen met belletjes) van Other Lives. In elk nummer bespelen ze allen minstens drie verschillende instrumenten. Op het eerste gezicht lijkt alleen de – sterke - drummer Colby Owens zich tot één instrument te beperken. Maar nee; ook Owens zet halverwege het optreden een klarinet aan zijn lippen.

Other Lives breekt eerder dit jaar in Nederland door met een sterk optreden op Lowlands. Op Crossing Border maken ze de verwachtingen in de Waterloo zaal niet geheel waar. Muzikaal zit het wel goed: de set is strak opgebouwd, ze beheersen de vele instrumenten. Maar hoewel de invulling van de composities is doordacht, zijn ze moeilijk ze uit elkaar te houden; zo vast zit Other Lives aan de muziekstijl waarvoor ze hebben gekozen. Hun bombastische folk/indierock is broeierig. De instrumentale, vervreemdende, meerstemmige en vooral gedragen zang wordt afgewisseld met loeistrakke percussie (drums en pauken), violen en extreem lage, en luide bastonen. Je waant je in een Hopper-schilderij, een buitenstaander in een very moody melancholiek landschap.

Gavin Friday Other Lives Ivo Victoria

Lijzig

Maar eigenlijk had de bezoeker net zo goed thuis naar het onlangs uitgebrachte tweede album Tamer Animal kunnen luisteren. Slechts twee keer richt de gekwelde, lijzige Tabish zich schichtig tot zijn publiek – dat vooral bestaat uit grijze heren met brillen, de ogen dicht, hoofden knikkend op de muziek. ‘Thank you so much, thank you for being here’, fluistert de bebaarde zanger. Tekenend is het eind van het optreden, als de set een hoogtepunt bereikt met het populaire ‘For 12’. In de stilte na het applaus klinkt er vanuit de coulissen: “Ten more minutes.” “Maybe another song?…”, vraagt Tabish zich hardop af. Een van de bebrilde grijsaards uit het publiek roept: “Or two?!” Aarzeling bij de bleke Tabish. “I don’t know”, besluit hij, waarna hij het bij een extra nummer houdt.‘Wat een lul’, mompelt een grijsaard.

Via de in Nederland woonde Vlaamse schrijver Ivo Victoria, die met overgave een broeierige passage uit zijn ?tweede roman ‘Gelukkig zijn we machteloos’ voordraagt, naar dEUS in de Buchananzaal. Het contrast tussen deze geoliede rockmachine en Other Lives is groot. Meteen al met openingsnummer Final Blast maakt dEUS duidelijk dat deze band niet alleen leunt op de jarenlange podiumervaring van charismatisch zanger Tom Barman. (dEUS werd opgericht in 1989, maar kende sindsdien vele bezettingswisselingen). In de democratische line up – vier microfoons op een rij naast elkaar - staan gitarist Mauro Pawlowski, bassist Alan Gevaert en toetsenist/violist Klaas Janzoons naast Barman. Allen zingen. Alleen drummer Stéphane Misseghers zit achteraan, maar de bandleden blijven contact met hem maken: het speelplezier, ook het onderlinge, spat van de Vlamingen af.

Other Lives dEUS Gavin Friday

Zweet

dEUS speelt de zaal plat met voornamelijk dampende, strakke nummers als Architect en Constant Now van hun recente 6e studio album Keep you close (2011). Na drie nummers druipt het zweet van zowel dEUS als het dansende publiek. De zin´Just a moment lost in time´, uit Constant Now, blijft nog lang nazoemen.

Buiten, onderweg naar het laatste deel van Gavin Friday in The Royal zaal, maken twee Crossing Borderbeveiligers ruzie met een lange rij bibberende bezoekers. Ze mogen The Royal niet meer in. Het is er te vol. Jassen en echtgenoten die nog binnen zijn? Jammer dan.

Geslagen hond

De Ier Gavin Friday wordt niet alleen geteisterd door rondzingende microfoons en een slechte geluidstechnicus. Ook zelf zit hij niet goed in zijn vel. Waar hij vroeger zowel met de postpunkgroep Virgin Prunes, als later in zijn samenwerking met pianist Maurice Roycroft, zijn publiek betoverde met erotisch geladen Bertold Brecht-achtige shows, rest op Crossing Border nog een schaduw van zijn vroegere glans. “We’re having a bit of a fuck up here on stage”, zegt hij halverwege zijn show, waarin hij zowel nieuw werk van zijn recente album ‘catholic’ (zonder kapitalen) brengt, als oude klassiekers van debuutalbum Each Man Kills The Thing He Loves en opvolger Shag Tobacco.

Friday kappitelt de geluidstechnici in het openbaar waarna hij tegen zijn publiek zegt: ‘You’ve paid money to see me and I want to be my best.” Maar hoe hij ook zijn best doet, slechts heel af en toe breekt er een glimpje door van zijn vroegere schwung. Overtuigend is het niet. I apologize for the brainfarts and major fuck ups’, verontschuldigt Friday zich als hij terugkomt voor de toegift Each Man Kills The Thing He Loves. Daarna verlaat hij als een geslagen hond het podium. Friday ziet niet meer dat zijn toch nog enthousiaste publiek al klappend voor hem is gaan staan.


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.