Onderwerp: MUZIEK
15 November 2011
Metropole Orkest brengt jaren twintig tot leven op Radio 4
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes
Wie gaat luisteren naar het Metropole Orkest weet in ieder geval één ding zeker: met de kwaliteit van de muziek zit het altijd goed. Tot zover dus geen verrassingen. Maar ook inhoudelijk lukt het dit toporkest al 65 jaar telkens weer om het publiek te blijven boeien. Of het nou met Paul de Leeuw is of Within Temptation, op North Sea Jazz of met klassieke filmmuziek. Dat laatste gebeurde op 11 november tijdens De Vrijdag van het Vredenburg.
‘Lawrence of Arabia en verder’ was de titel van de avond, die rechtstreeks uitgezonden werd via Radio 4. Het gevarieerde programma voerde inderdaad langs verre streken, met stukken uit bijvoorbeeld The Last Emperor enOut of Africa. Maar het publiek kreeg ook heel wat Amerikaanse invloeden te horen, zoals Drop me off in Harlemvan jazzicoon Duke Ellington en een nummer uit de originele King Kong van Hollywoodcomponist Max Steiner.
Betty Boop
De rode draad door alle composities heen is dat zij bij films horen die - hoewel ze soms veel later gemaakt zijn - spelen in of rond de jaren twintig. De sfeer van die tijd werd extra tot leven gebracht met originele filmbeelden op een scherm achter het orkest. Waar de muziek vaak de achtergrond van een film vormt, was het nu dus eens andersom. Afgezien van een enkele aparte combinatie, zoals iemand die bij actiemuziek rustig op zijn kameel door de woestijn hobbelt, werkte dat perfect.
De hoogtepunten van de avond waren dan ook de nummers waarbij beeld en geluid naadloos op elkaar aansloten, doordat het orkest de muziek bij een complete scène speelde. Bij Charlie Chaplins stomme film Modern Times zorgde dat voor humor, spanning en romantiek. Nog grappiger was echter The Old Man of the Mountain, een bekende Betty Boop-cartoon uit 1933. Berend Dubbe en Gwen Thomas zongen daarbij op bewonderenswaardige (en hilarische) wijze de verschillende stemmen.
Moeiteloos
Ook het orkest zelf was zoals verwacht weer in topvorm. Onder leiding van dirigent Vince Mendoza schakelden de musici moeiteloos over tussen de uiteenlopende stijlen van de speciaal voor dit concert gemaakte arrangementen. Bij dramatische gedeeltes kwamen de strijkers mooi naar voren, bij jazzy stukken stond juist de blazerssectie centraal. Prachtige solo’s waren er onder andere van saxofonist Marc Scholten en Ruud Breuls op trompet.
Na deze spetterende avond, waarbij grote schalen popcorn in de pauze het bioscoopgevoel compleet maakten, moest er natuurlijk ook worden afgesloten met een klassieker. Dat werd Singin’ in the Rain, volgens Mendoza ‘the most classic Hollywood musical’. Gezongen werd er bij dit stuk niet, swingend was het wel. En ook bij de daarop volgende toegift werd in de zaal en op het scherm nog even vrolijk doorgedanst in jaren ’20-stijl.
Binnenkort verschijnt op Cultuurpodium Online een interview met Vince Mendoza.
Op woensdag 16 november speelt het Metropole Orkest met de winnaars van de Edisons voor jazz en wereldmuziek, tijdens de uitreiking daarvan in het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven.