Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

25 September 2011

Brian Wilson weet van geen ophouden

Brian Wilson Brian Wilson Brian Wilson
Tekst en foto's: Frank Veldkamp
Gezien: Brian Wilson, 21 september, Paradiso, Amsterdam

Met een setlist van zo’n veertig liedjes toont voormalig Beach Boy Brian Wilson (69) zich in meerdere opzichten een meester van de lange adem. Na een lange problematische periode die in het teken staat van LSD, vetzucht en de nodige andere verslavingen maakt Wilson in 2003 zijn comeback met de voltooiiing van het zoekgewaande album “Smile”. De daarop volgende tournee wordt een ware zegetocht en het blijkt de aanzet tot een tweede jeugd. Van Dyke Parks en Scott Bennet worden opgetrommeld voor het conceptalbum “That Lucky Old Sun” (2008). In 2010 verschijnt “Reimagines Gershwin”, een ode aan de begin vorige eeuw op 38-jarige leeftijd gestorven componist George Gershwin. Het album bevat dertien nummers van de componist die als een van de eerste de muzikale scheidslijn tussen klassiek en jazz opzocht.

Wilson spreekt in menig interview zijn waardering uit voor het werk van Gershwin en noemt ‘Rhapsody in Blue’ zijn favoriete nummer. Het tribute-album is dan ook geen onlogische stap en met Gershwinklassiekers als ‘I got Rhythm’, ‘It Ain’t Necessarily so’ en ‘Summertime’ in relaxte Wilsonversies kan er weinig fout gaan.

Het concert in een bijna uitverkocht Paradiso op 21 september staat voor een groot deel in het teken van Wilsons laatste plaat. Sterker nog, in de eerste vijfendertig minuten van het concert jast Wilson het complete Gershwinalbum er van A tot Z doorheen. “Hebben we dat tenminste gehad”, zie je behalve Wilson ook een groot deel van het publiek denken. Na een pauze van twintig minuten breekt het deel aan waar iedereen op heeft gewacht: de stroom aan Beach Boysklassiekers die de ongecompliceerde kant van de jaren zestig doet herleven.

Wilson laat zich begeleiden door een twaalfkoppige band, waarin strijkers en de onmiskenbare Beach Boyskoortjes een belangrijke rol spelen. De band stelt zich gedienstig op, vangt de zang op waar Wilson het qua stem niet meer redt en gaat iedere vorm van improvisatie of eigen inbreng uit de weg.

Alle inspanningen van de big band ten spijt blijven de ogen het hele concert gericht op de bejaarde man in het midden van het podium. Op een ongemakkelijk krukje, verscholen achter een elektrische piano die hij nauwelijks aanraakt, leest Wilson teksten op van het scherm wat voor hem staat opgesteld. Uit zijn getekende, uitdrukkingsloze gezicht spreekt geen enkele emotie. Af en toe verschijnt er zomaar een verwrongen grimas op zijn gezicht, soms komt er een hand omhoog. En als hij zijn hoofd draait en het lijkt alsof hij je recht aankijkt, zie je slechts de glazige ogen van een man die mentaal heel ergens anders lijkt te zijn. Beleefd Wilson enig plezier aan zijn optreden? Je mag het hopen, want met een koffer vol legendarische hits op zijn naam hoeft hij het voor het geld vast niet meer te doen.

Terwijl de band het zoveelste liedje keurig afsluit en het publiek begint te klappen dreunt Wilson, niet gehinderd door enig gevoel voor timing, zijn volgende tussendoortekstje alvast op. De stroom liedjes gaat maar door en onwillekeurig merk je dat je niet de enige bent die om zich heen staat te kijken. Gedachten dwalen af en uiteindelijk blijkt het in de aanwezigheid verkeren van de legende Brian Wilson indrukwekkender dan de uitvoering van zijn nalatenschap.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.