Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

26 Augustus 2011

Zingende dirigent brengt operateske Stabat mater

Nathalie Stutzmann Nathalie Stutzmann Nathalie Stutzmann
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes (klik voor vergroting)

Je ziet het maar zelden: een dirigent die tegelijkertijd ook een rol inneemt bij zijn of haar orkest. Nathalie Stutzmann is zo iemand. Als leidster van haar eigen ensemble Orfeo 55 combineert zij dirigeren met zingen. Dat dat uitstekend werkt, bewees ze afgelopen donderdag in het Amsterdamse Concertgebouw. Daar bracht ze zowel liederen van Vivaldi als het beroemde en ontroerende Stabat mater van diens tijdgenoot Pergolesi ten gehore.

Het ensemble Orfeo 55, dat sinds zijn oprichting in 2009 al op vele plaatsen in Frankrijk en Spanje heeft opgetreden, bestaat voornamelijk uit strijkers maar bespeelt deze avond ook klavecimbel, orgel en teorbe (een soort luit). Tijdens de opening met twee prachtige instrumentale stukken van Vivaldi komen zowel de vioolsolisten als de rest van het orkest goed tot hun recht. De dynamiek is geweldig; er is bijvoorbeeld een goede afwisseling in spel tussen de strakke Allegro’s en het ronde Larghetto uit het Concert in g-klein.

Nog mooier wordt het met een aantal aria’s uit Vivaldi’s opera’s, waarin Stutzmann haar zangkwaliteiten als alt laat horen. Het is bijzonder om te zien, zo’n zingende dirigent. Waar een ander na een instrumentaal gedeelte een zangeres aan het werk zou zetten, draait Stutzmann zich om naar het publiek. Haar positie in het midden van het ensemble geeft haar zang een bijzondere nadruk. Zo kan ze perfect alle emoties en accenten overbrengen, zoals het treuren om een geliefde, of het contrast tussen de zon en de donkere wolken in Sovvente il sole.

Nathalie Stutzmann Nathalie Stutzmann Nathalie Stutzmann

Door de afwisseling van zingen en dirigeren ontstaat bovendien een soort spel met bijna dansende gebaren. Stutzmann integreert haar twee rollen daarmee ook voor het oog tot een vloeiend geheel.

Treurende moeder
Dirigent Stutzmann is echter niet de enige zangeres vanavond. Voor het tweede gedeelte van het programma, Pergolesi’s Stabat mater, is de Zweedse sopraan Lisa Larsson meegekomen. Samen zorgen zij voor een ontroerende vertolking van dit bekende rooms-katholieke muziekstuk, dat gaat over het verdriet van Maria bij het sterven van haar zoon aan het kruis. ‘Diep bewogen stond de moeder naast het kruis’, luidt de vertaling van de eerste tekstregels.  En diep bewogen is ook precies wat je je als luisteraar voelt. De treurige gedeeltes gaan werkelijk door merg en been.

Net als Vivaldi heeft ook Pergolesi bepaalde emoties en gebeurtenissen vrijwel direct in muziek omgezet. Dat is niet alleen het geval bij het verdriet van de moeder waar dit stuk mee opent, maar vooral ook bij het sterven van Christus. Na een heftige doodsstrijd, die steeds dramatischer wordt aangezet, slaat de stemming abrupt om. In de muziek hoor je als het ware zijn geest wegzweven zoals de tekst vertelt. En bij de lage slottoon voel je dat het lijden en ook het leven voorbij is.

Lichtvoetig
Ondanks deze geladenheid en de plechtigheid die bij religieuze werken hoort, is het Stabat mater toch niet alleen maar een zwaar muziekstuk. In de gedeeltes die meer vertellend van aard zijn valt soms een bepaalde lichtvoetigheid te bespeuren. En ook op andere plaatsen sijpelt de opera-achtergrond van Giovanni Battista Pergolesi erdoorheen. Zo gaat de vurige wens om te ontbranden in liefde voor God gepaard met vocale versieringen die sterk aan belcanto doen denken.

Naast de ontroering, de lichtere gevoelens, en de mooie samenklank van beide stemmen, kan het publiek ook in deze tweede helft genieten van het dirigeerwerk van Stutzmann. Dat zorgt wederom voor een goede balans tussen zang en orkest en zwierige bewegingen op het podium. Aan het einde van de avond levert dat, net als voor de pauze, een uitzinnig applaus op, compleet met bravo-geroep. Zo hebben we dat bij de – toch stuk voor stuk uitstekende – Robeco Zomerconcerten nog niet eerder gezien!

Gelukkig komt Stutzmann zelf dit jaar nog een keer terug in het Concertgebouw, met liederen van Mahler en Wolf op 29 november. En in januari is ze onder de titel ‘Hemelse klanken’ te horen met het Nederlands Kamerorkest.


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.