Onderwerp: MUSICAL
20 Maart 2011
Spring Awakening: De voorjaarssensatie
Door Bart Stokman met foto's van Bart Stokman en Bob Bronshoff
Joop van den Ende Theaterproducties heeft samen met M-Lab de hitmusical Spring Awakening geproduceerd.De hitmusical is gebaseerd op het toneelstuk Frülings Erwachen van Frank Wedekind. Spring Awakening is een eigenzinnige musical over de seksuele behoefte van jongeren. De musical is in 18 landen te zien geweest en is een onwijs groot succes. De Nederlandse productie is te zien in een nieuwe regie van Paul Eenens (o.a. Ciske de Rat Petticoat). De vertaling is van Daniël Cohen (o.a. Evita en Sunset Boulevard) en de choreografie is in handen van Daan Wijnands (o.a. Joseph en Urinetown). Ook hier in het M-Lab in Amsterdam-Noord is er een geweldige show neergezet.
Bij aankomst is het even wennen. M-lab ligt midden in een bedrijventerrein op een plek waar je het niet verwacht. Doordat het M-Lab vrij klein is wordt er een intieme sfeer gecreëerd die perfect past bij de show.
Het verhaal speelt zich af in een tijd waar de oudere generatie weinig kwijt wil over de seksualiteit maar tegelijkertijd daar een heel duidelijke mening over heeft, met sterke normen en waarden. De wil van ouders, leraren en het geloof is wet en staat in deze tijd boven alles, terwijl de jongeren op een leeftijd zijn om juist die seksualiteit te ontdekken.
Het verhaal gaat over een jongen Melchior Gabor die geobsedeerd is door seksualiteit net als zijn klasgenoten. Door zijn liberale ouders wordt hij volledig vrijgelaten. Hij wordt verliefd op Wendla Bergmann die erg anders opgevoed is. Haar moeder is erg gesloten over seksualiteit en telkens als Wendla vraagt hoe het nou allemaal zit krijgt ze alleen maar te horen van haar moeder dat kinderen worden geboren ‘als een man en een vrouw echt van elkaar houden’. Het dreigt allemaal mis te lopen als ze in gaat op de aandacht die ze van Melchior krijgt, omdat ze zonder enige kennis probeert te voelen wat haar moeder beschrijft met lief hebben.
Net als alle andere jongeren in deze musical kampt Mortiz Stiefel met zijn problemen. Op school faalt hij en hij dreigt met zijn opleiding te moeten stoppen. Ook in de ogen van zijn ouders en de buitenwereld kan hij geen succes behalen.
In deze musical komen veel van dat soort problemen voor. Onderwerpen zoals homoseksualiteit, abortus, zelfmoord en mishandeling komen aan bod.
De show wordt vol humor gebracht en op een gegeven moment sta je versteld van de uitbeelding van de seksueel getinte grappen. De openheid en directheid waarmee dit uitgebeeld wordt past precies in deze tijd, maar zou in de tijd waarin de musical zich afspeelt totaal niet kunnen. Dit levert erg leuke momenten op, omdat het heden en verleden zich constant kruizen.
De cast zit bomvol nieuw talent. Van de 13 castleden zijn er nog 11 in opleiding, maar de hele voorstelling wordt heel professioneel gebracht. Er wordt erg goed geacteerd en de zang is loepzuiver. Het enthousiasme van de cast spettert van het podium. Ook is de cast erg goed in het over brengen van het mooie verhaal. De drie jonge hoofdrolspelers zetten alle drie hun rollen goed neer.
Ton Sieben is een sympathieke Melchior die misschien niet altijd even handige keuzes maakt. Zijn zang was erg goed en prettig om naar te luisteren. Michelle van de Ven die Wendla speelt wist de onschuld en de naïviteit die bij haar rol past overtuigend over te brengen. Je kan niet anders dan met haar mee te leven. Michelle heeft een prachtige stem en kan ontzettend zuiver zingen. Moritz, gespeeld door Jasper Stokman, is de gedoodverfde loser. Jasper ontroert in zijn rol door de manier waarop hij probeert om te gaan met het beeld wat iedereen van hem heeft. Jasper weet daarbij het publiek emotioneel te raken. Uiteindelijk komt hij tot een ingrijpende keus.
Met al deze indrukwekkende jonge vertolkingen zou je haast de volwassen rollen, vertolkt door Henriétte Tol en Ad Knippels vergeten. Ten onrechte want beiden spelen zeer goed.
De kleine ruimte van de zaal en het decor wordt door de spelers erg goed gebruikt. Het decor is eenvoudig en naast een grote muur staan er alleen wat tetris-achtige blokken en wat stoelen. Die blokken gebruiken ze voor alles en die bouwen ze tijdens het spelen om van schoolbanken tot zelfs een decor van een begrafenis. De kleding zorgt voor een schets van het verhaal. De jongeren dragen kleding die lijkt op dwangbuizen die aangeven dat ze zich moeten gedragen naar wet en wil van de ouderen. Op de momenten dat ze in opstand komen ontdoen ze zich ook van die kleding. De ouderen dragen donkere kleding waarbij ze uitstralen dat ze boven de jeugd staan. De muziek van de musical is erg mooi, past perfect in het verhaal en de vertalingen zijn erg komisch. De choreografie zit vol strakke en energieke bewegingen.
Spring Awakening is een sensationele hitmusical die je gezien moet hebben. Komende maand draait de musical in M-lab en voor een musical als deze zou het erg jammer zijn als je hem niet gezien hebt. Hopelijk laten ze de musical wat langer draaien.