Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

18 Maart 2011

Ozark Henry: opzwepende muziek in het Paard van Troje

Ozark Henry Ozark Henry Ozark Henry
Door Lucienne Heemskerk, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Wát een geweldig concert van Ozark Henry, in het Paard van Troje op maandag 14 maart! En wat een sfeer ook! Ik kan alleen maar in superlatieven spreken om het optreden van de Belgische singer-songwriter (echte naam: Piet Goddaer) te beschrijven. Het was nog even spannend of de zaal wel vol zou raken. Wat extra persaandacht zorgde er echter voor dat dit gelukkig nog goed kwam. En degenen die er niet waren, zullen het zich beklagen!

Al jaren is het mij een raadsel waarom dit muzikaal genie nog niet bekender is in Nederland; in België is deze man niet minder dan een superster. Het is moeilijk om zijn herkenbare geluid exact te omschrijven, maar hij wordt wel vergeleken met Bowie (die een fan van hem schijnt te zijn), Zappa en Moby. Een fijne mix van electro, pop, rock en ambient. Hoe is het toch mogelijk dat populariteit zo abrupt stopt aan de landsgrenzen?

Kijk, het past natuurlijk wel in de algemene trend dat Belgische topbands, neem bijvoorbeeld Daan, Das Pop en Admiral Freebee, hier in Nederland veel minder bekend zijn. Misschien komt het omdat Ozark Henry hier in het genre alternatieve muziek valt, terwijl hij in België gewoon in het vakje ‘pop’ te vinden is?

Piet Goddaer en zijn volledig vernieuwde band toeren nu rond om hun nieuwe cd te promoten: Hvelreki. Woord vooraf: verwacht bij Ozark geen stevige interactie met het publiek. Op wat robotachtige gestes na beweegt hij niet veel, en veel meer dan ‘merci’ zegt hij ook niet, maar dat is dan ook zijn handelsmerk. Klokslag 20.30 uur (pluspunt!) betrad de band het podium om van start te gaan met de opzwepende oudere nummers Rosamund is Dead en Intersexual: twee van mijn lievelingsnummers, tof! Daarna begon de band aan een reis door hun nieuwe album met natuurlijk de easy listening-hits This One’s for You en Out of This World en het prachtige en bombastische A Night Sea Journey. Deze songs werden afgewisseld met weer wat oudere liedjes die ook in Nederland redelijk bekend zijn, zoals Indian Summer en Jocelyn. De band speelde, werkelijk waar, de sterren van de hemel – en trouwens, wat een leuke bassiste op pumps, dat nieuwe bandlid Jihea Oh!

Ozark Henry Ozark Henry Ozark Henry

Toch doe je mij persoonlijk het meeste plezier met het iets stevigere werk. Dat vond ik op Hvelreki vooral in het nummer Yours and Yours Only. Is het toevallig dat het aanvankelijk ingetogen publiek juist voor dit nummer leek te vallen? De gemoederen raakten aardig verhit – en dat voor een doodnormale doordeweekse avond.
Dat rauwe vind je toch ook het meest terug in zijn oudere nummers, zoals de hierboven genoemde, en in de helaas niet gespeelde songs Rescue, Inhaling, het psychedelische Summer Junkie en het stomende, dampende, hartslagvernellende Politics (niet te verwarren met het softere Play Politics). Die nummers hebben nog wat met elkaar gemeen: ze hebben een geheel eigen Ozark Henry-geluid.

Het punt bij Ozark Henry is, en dat bleek ook wel tijdens dit concert, dat zowel die easy listening-nummers als die wat bombastische songs, vaak net iets te veel op Coldplay lijken. Iets wat critici hem niet in dank afnemen. Daarnaast heeft hij de laatste jaren de neiging om in herhaling te vallen. Zo lijkt Eventide, ook van het album Hvelreki, als twee druppels water op This One’s for You. En hoewel ik bij Ozark zelden een matig nummer tegenkom, hebben zijn latere platen wat mij betreft nooit meer de ronduit perfecte studioalbums This Last Warm Solitude (1998) en Birthmarks (2001) kunnen evenaren. Beide heb ik letterlijk (of nee: figuurlijk) grijsgedraaid.
 
Misschien zijn dit de redenen dat het met Ozark Henry in Nederland niet echt wil lukken? Ik weet het niet goed. De echte fan laat zich daar natuurlijk ook niet door weerhouden. Zijn nummers blijven, ondanks bovenstaande kritische noten, stuk voor stuk pareltjes, die het live ook allemaal erg goed doen. Veel songs hebben namelijk mooie meezingintro’s, waarna  een rockend refrein volgt.  Neem nu ‘At Sea’. Wat galmde het toen de halve zaal meezong: “Where did we go – where did we gooooo?”, wat op een genietend grijnzen van Piet Goddaer kon rekenen. Daarna gingen de voetjes van de vloer bij het gedeelte “Is our love at sea? I don't know now - Missing out on lee - with every single wave!”  Zoals iemand over deze avond twitterde: “Je kan het geen Coldplay-kloon meer noemen als ze een stuk beter zijn.” Die zit!

De band zag het volgens mij ook wel zitten in Den Haag en gaf maar liefst twee toegiften. Zelf twitterde Ozark achteraf: “We all really enjoyed the show tonight. What a wonderful audience!” (Inderdaad, niet in het Vlaams.) Volgens mijn gezelschap van deze avond (de fotografe) was de techniek ook uitstekend: voor het eerst in tijden had zij géén last van suizende oren.

Enne... Hvelreki? Dat schijnt te betekenen ‘moge een hele walvis aanspoelen op jouw strand’, een uitdrukking die IJslanders gebruiken om elkaar geluk te wensen.

Over geluk gesproken, op Twitter schreef iemand: “Concert #ozarkhenry = #instant geluk!”  Ik wens Ozark Henry veel geluk met de rest van zijn tournee.




=================

gravatar for Tureluurs2011

Prima recensie. Geen woord van gelogen, zelfs de kritische noten kan ik onderschrijven. :-)

Tureluurs2011 - 18-03-’11 11:44


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.