Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

11 Maart 2011

Soldaat van Oranje, een absolute aanrader!

Soldaat van Oranje (foto Joris van Bennekom) Soldaat van Oranje (foto Joris van Bennekom) Soldaat van Oranje (foto Joris van Bennekom)
Door Annette Stokman met foto's van Peggy de Haan en Joris van Bennekom

Als we in de buurt komen van de TheaterHangaar in Katwijk valt meteen het bijzondere van de plek op. We moeten wachten voor de slagbomen van de voormalige militaire vliegbasis Valkenburg. Een historische plek waar aan het eind van de oorlog ook vele voedseldroppings hebben plaatsgevonden. Eenmaal door de slagbomen heen rijden we over het terrein en vroegere landingsbanen naar de parkeerplaats waar een oude Dakota ons opwacht. In de foyer van het theater zijn de muren beschreven met spreuken en is een deel ingericht met de tentoonstelling:  ‘Morgen is vandaag. Kun jij kiezen in oorlogstijd?’

In de zaal neemt het publiek plaats op een enorme draaischijf die ons langs de 9 verschillende decors zal leiden. Het is meteen duidelijk, dit wordt geen standaardvoorstelling.

De musical vertelt het verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema en zijn vrienden die als onbezorgde studenten in mei 1940 worden geconfronteerd met de inval van de Duitsers in Nederland. Ieder voor zich wordt gedwongen keuzes te maken: ga ik onderduiken, afstuderen of in het verzet? Deze keuzes hebben verstrekkende gevolgen ook voor de onderlinge relaties. Angst, onverzettelijkheid, moed en verraad, het gaat allemaal een rol spelen.

Erik kiest met een aantal anderen voor het verzet  ‘want als wij het niet doen wie dan wel?’ Hij vlucht naar Engeland en zet, met Koningin Wilhelmina als overtuigd bondgenoot,  een communicatielijn met de Nederlandse ondergrondse op. Erik gaat hiervoor meerdere malen terug naar Nederland, met alle risico’s van dien. Uiteindelijk wordt hij lid van een elite eenheid van de Royal Airforce en aangesteld als adjudant van Koningin Wilhelmina. Op 2 mei 1945 begeleidt Erik Koningin Wilhelmina bij haar terugkeer naar het bevrijde deel van Nederland.

Het eerste wat opvalt aan deze productie is de indrukwekkende manier waarop het verhaal van de ‘Soldaat van Oranje’ aan ons vertelt wordt. Het decor is ontzettend mooi. Een rond doek met projecties en film plaatst ons steeds in andere omgevingen. Dit wordt afgewisseld en gecombineerd met het openen van het doek waardoor de meest fantastische toneeldecors worden onthuld. Het heeft het effect van een film waar je ineens samen met de acteurs ‘live’ in zit. De draaischijf brengt je naar het ‘Katwijkse strand’, ‘de koningin in Engeland’, ‘de woonplek van de studenten’ enz. Als klap op de vuurpijl komen Erik en zijn vrienden dan ook nog op de motor langs scheuren. Het decor is zelfs zo overweldigend dat wij in het begin vooral daardoor werden geïmponeerd.

Soldaat van  Oranje (foto Peggy de Haan)) Soldaat van Oranje (foto  Peggy de Haan) Soldaat van Oranje (foto Joris van  Bennekom)

Naarmate het verhaal vordert en de karakters meer vorm krijgen, komen de personages meer in beeld. Tijdens onze voorstelling waren er drie nieuwe castleden die hun première beleefden: Marlijn Weerdenburg (o.a. Hair), Bart de Vries (o.a. Drie Musketiers) en Paul Keizer (o.a. Merlijn de musical).

Marlijn vervangt vanaf nu de zwangere Loes Haverkort in de rol van Charlotte (overigens geen echte historische persoon) en doet dit goed. Ze zet een Charlotte neer die op een rustige manier, maar vanuit rotsvaste overtuiging, doet wat ze moet doen in het verzet. Met name het breekbare ‘Vrij met mij’ en het  onroerende duet ‘Kom terug bij mij’ met Catherine ten Bruggencate (koningin Wilhelmina) zong ze erg mooi. In haar acteerwerk is ze over de hele linie geloofwaardig, zowel  in het begin als studente als ook in de laatste ontluisterende scènes als gevangen verzetstrijdster.

Bart de Vries die in de plaats is gekomen van Nico de Vries vertolkt de rol van generaal van ’t Sant. Deze is samen met koningin Wilhelmina gevlucht naar Engeland en is daar min of meer haar rechterhand. Bart doet het prima als van ’t Sant en zet de onverstoorbaarheid, die bij zijn personage hoort, goed neer. De rol bleef in onze ogen wel wat ééndimensionaal. Het gegeven dat van ’t Sant mogelijk een verrader is, wordt in de musical verder niet echt uitgewerkt. Vermoedelijk is dit een bewuste rolinterpretatie, waarin van  ’t Sant letterlijk en figuurlijk ondersteunend wordt gemaakt aan de rol van Erik Hazelhoff en koningin Wilhelmina. Het zou interessant om Bart eens in een rol te zien met meer lagen.

Paul Keizer is onderdeel van het ensemble. Paul zit nog op het Inholland Conservatorium in Haarlem en doet deze rol als stage. Dat hij minder ervaring heeft dan zijn inmiddels meer ervaren ensemble collega’s bij ‘soldaat van oranje’ is absoluut niet te zien. Hij gaat moeiteloos op in het geheel alsof hij er van het begin af aan bij was.

Verder willen wij nog noemen Catherine ten Bruggencate, die wij geweldig vonden in haar rol van koningin Wilhelmina. Het is een leuke rol waar zij alles uithaalt met veel gevoel voor humor en overtuiging. Als laatste vonden wij Margreet Boersbroek als Hofdame Tessa erg goed. Wat een prachtige zangstem en wat een leuk spel.

Al met al is de musical Soldaat van Oranje een fantastische belevenis voor een veel breder publiek dan alleen de ware musicalliefhebber. De musical draait nog in ieder geval tot juli. Voor wie hem nog niet gezien heeft, wij zouden zeggen doen!!!!

Soldaat van Oranje


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.